وضعیت وخیم امدادرسانی در سرمای شدید خوی؛ زلزله‌زدگان مقام‌های حکومتی را دروغگو خواندند

مردم خوی در سومین روز پس از زلزله: خبری از چادر، پتو و مواد غذایی نیست، مقام‌ها درباره امدادرسانی دروغ می‌گویند

درحالی‌که احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی، پیش‌تر از پایان عملیات امداد و نجات در خوی خبر داده و مدعی «راه‌اندازی کمپ‌های متعدد برای اسکان زلزله‌زدگان و توزیع گسترده چادر در این شهر زلزله‌زده» شده است، مردم خوی روز سه‌شنبه، ۱۱ بهمن‌ماه مقابل فرمانداری ویژه این شهر تجمع کردند و خواهان چادر، پتو و غذای گرم شدند. آن‌ها ضمن رد ادعای وزیر کشور و دیگر مقام‌ها، گفتند که «همه مقام‌های حکومتی دروغ می‌گویند».

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهوری، نیز عصر سه‌شنبه پس از آنکه در سفر به خوی با اعتراض مردم مواجه شد، ادعا کرد که مقام‌های استانی گزارش‌های غلط درباره «وضعیت خوب امدادرسانی» به دولت ارسال کرده‌اند.

در آستانه چهارمین روز پس از زلزله خوی، مردم این شهر و ده‌ها روستای اطراف آن ضمن اعتراض به توزیع‌نشدن چادر، پتو، وسایل گرمایشی، غذا و دیگر کمک‌های امدادی، تاکید کردند که مقام‌های حکومتی حتی توانایی تامین چادر زلزله‌زدگان را ندارند.

پیش‌تر نیروهای هلال‌احمر و فرمانداری در چند منطقه از شهر خوی از افراد خواهان دریافت چادر، درخواست کارت ملی کرده و وعده داده بودند براساس کارت ملی چادرها را میان آن‌ها توزیع خواهند کرد، اما این نیروها روز سه‌شنبه اعلام کردند که چادری برای توزیع در اختیارشان قرار نگرفته است و کارت ملی زلزله‌زدگان را به آن‌ها پس دادند.

در ویدیوهای منتشر شده، زلزله‌زدگان گفتند: «همگی مقام‌ها دروغ می‌گویند، هیچ کمک امدادی به ما نرسیده است؛ فرماندار و شهردار دروغ می‌گویند؛ نان، موادغذایی، وسایل گرمایشی و چادر به‌دشواری پیدا می‌شود و بسیاری از مردم خوی در شرایط بسیار بدی قرار دارند.»

همزمان جمعیت گسترده‌ای از مردم شهر خوی روز سه‌شنبه مقابل ساختمان فرمانداری ویژه خوی تجمع کردند و خواستار دریافت چادر و کمک‌های امدادی شدند؛ اما فرماندار و دیگر مقام‌های دولتی حاضر به حضور در میان مردم نشدند و درمقابل، با استقرار گسترده نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی در داخل محوطه فرمانداری و تعداد دیگری از ساختمان‌های دولتی، تنها به محافظت از این ساختمان‌ها پرداختند.

به گفته مردم خوی، در موارد متعددی نیروهای یگان ویژه و نیروهای امنیتی اقدام به استفاده از زور و خشونت علیه زلزله‌زدگان کرده‌اند و به این بهانه که مردم برای دریافت چادر به ساختمان‌های دولتی هجوم آورده‌اند، زلزله‌زدگان را مورد ضرب‌وجرح قرار می‌دهند.

از سوی دیگر، پس از انتشار تصاویر استفاده از خودروهای آب‌پاش یگان ویژه علیه مردم زلزله‌زده، خبرگزاری ایسنا به نقل از فرماندهان انتظامی مدعی شد که «هجوم برخی به‌سمت اقلام کمکی باعث پخش‌شدن وسایل در محوطه هلال‌احمر شده بود و تعدادی نیز با نیروهای هلال‌احمر درگیر شده بودند که به همین دلیل، پلیس برای متفرق‌کردن مردم از آبپاش استفاده کرده است».

شامگاه سه‌شنبه، درحالی‌که مردم خوی همچنان برای سومین شب پس از زلزله در هوای به‌شدت سرد در اماکن روباز به‌سر می‌برند، حضور نیروهای یگان ویژه و سپاه پاسداران، فضای شهر خوی را به‌شدت امنیتی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، عصر سه‌شنبه پس از حضور در خوی با اعتراض‌های مردمی مواجه شد. مخبر در یکی از ویدیوهایی که از او در جریان حضورش در خوی منتشر شده است، وضعیت وخیم امدادرسانی در این شهر را تایید کرد و در مکالمه‌ای با مقام‌های هلال‌احمر و استانداری آذربایجان غربی مدعی شد که این مقام‌ها گزارش‌های غلط به دولت ارسال کرده‌اند.

او خطاب به مقام‌های استانی گفت: «اگر به ما می‌گفتید، این کمک‌های امدادی را از جای دیگری تامین می‌کردیم؛ اما هی گزارش می‌دهید که شرایط خوب است، به همه رسیدیم، و ما هم فکر می‌کنیم وضع خوب است.»

از سوی دیگر، رئیس هلال‌احمر ترکیه اعلام کرد که پس از وقوع زلزله در خوی، این کشور به مقام‌های جمهوری اسلامی خبر داده که آماده ارسال کمک به زلزله‌زدگان است، اما مقام‌های حکومت ایران این پیشنهاد را رد کرده و گفته‌اند  نیازی به کمک وجود ندارد و هلال‌احمر و دیگر دستگاه‌های حکومتی در ایران توان کافی برای امدادرسانی را دارند.

در همین حال، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور، با اشاره به افزایش تعداد مصدومان زلزله خوی گفت: «در مجموع مصدومان زلزله شهرستان خوی به ۱۳۹۷ نفر رسید که ۱۳۷۸ نفر مربوط به شهرستان خوی، ۹ نفر از سلماس و ۱۰ نفر از چایپاره هستند.»

همزمان جعفر میعادفر، رئیس سازمان اورژانس کشور، گفت: «بعد از زلزله به بزرگی ۵.۹ در خوی، بخشی از سیستم‌های درمانی دچار مشکل شده است.»

میعادفر افزود: «یکی از بیمارستان‌ها قادر به خدمت‌رسانی نبوده و بخشی از ظرفیت‌های شهرستان خوی کاهش یافت و مجبور شدیم تعدادی از بیماران را به بیمارستان‌های نزدیک خوی منتقل کنیم، بنابراین ۱۲۶ بیمار و مصدوم به سلماس، ارومیه و تبریز منتقل شدند.»

جعفر برزگر، مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که براساس ارزیابی‌های صورت‌گرفته، زلزله شنبه‌شب خوی به دست‌کم سه‌هزار و ۵۰ واحد مسکونی خسارت زده است. او با اشاره به نتیجه ارزیابی‌های اولیه کارشناسان فنی بنیاد مسکن گفت: «درخصوص میزان خسارت‌های شهرستان خوی، به سه‌هزار و ۵۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت وارد شده است.»