ژیان ۲۰ میلیونی سال ۹۷ در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۶۰ میلیون تومان شد

خودرو‌های قدیمی در ایران تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان خرید‌وفروش می‌شوند

قیمت ژیان تولید سال ۱۳۵۸ بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان است‌ــ همشهری

تورم در ایران قیمت بنز، پژو، ژیان و تویوتاهای قدیمی را به ۲۶۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش داد.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتشار گزارشی از بازار خودرو‌های خارجی قدیمی در ایران، نوشت فولکس قورباغه‌ای در حال حاضر بین ۱۹۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان در بازار خریدوفروش می‌شود. این روزنامه قیمت ژیان تولید سال ۱۳۵۸ را بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان اعلام کرد و نوشت برخی مدل‌های دیگر این خودرو از ۲۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان آگهی شده‌اند.

در این گزارش آمده است قیمت بنزهای قدیمی حدودا ۵۰ ساله از ۲۶۰ میلیون تومان شروع می‌شود و برخی مدل‌های ۳۰ ساله آن هم بالای یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت خورده‌اند.

بر اساس این گزارش، یک فولکس قورباغه‌ای مدل ۱۹۶۸ با حدود ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۶۵۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده است.

یکی از قدیمی‌ترین نشان‌های خودرو خارجی موجود در ایران تویوتا است که در‌ حال‌ حاضر برای انواع آن‌ قیمت‌های مختلفی (از ۷۵ تا بالای ۴۸۰ میلیون تومان) در بازار ارائه می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی دیگر از مهمانان قدیمی بازار خودرو ایران پژو فرانسه است که قدیمی‌تر‌ها آن را با مدل معروف ۵۰۴ به یاد می‌‌آورند که حالا حدود ۲۷۵ میلیون تومان قیمت دارد.

علاقه‌مندان به خودروهای کلاسیک و قدیمی در سال ۱۳۹۷ می‌توانستند با پرداخت هفت تا ۶۰ میلیون تومان اتومبیل‌های موردعلاقه خود را خریداری کنند اما در حال حاضر با رشد سرسام‌آور قیمت‌ها، باید بابت آن‌ها مبلغ هنگفتی بپردازند. در آن سال یک ژیان ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان، یک پژو ۵۰۴ حدود هشت میلیون و تویوتا ۱۷ میلیون تومان بود.

گرانی سرسام‌آور تنها یکی از چالش‌های مربوط خودروهای کلاسیک و قدیمی در بازار ایران است و بحران تامین قطعات یدکی و تعمیر و نگهداری را هم باید به آن اضافه کرد. بسیاری از دارندگان خودروهای قدیمی سال‌ها است که ناچارند برای تامین قطعات یدکی به شرکت‌های سازنده مراجعه کنند و قطعات موردنیازشان را اگر شانس بیاورند، با پرداخت مبالغ گزاف، تامین کنند.

از دیگر چالش‌های مربوط به خودروهای قدیمی و کلاسیک دستمزد تعمیرکاران آن‌ها است. دستمزد این تعمیرکاران تقریبا سه برابر همکاران آن‌ها در حوزه خودروهای لوکس است.

کادیلاک و فورد موستانگ آمریکایی و مرسدس بنز آلمانی را می‌توان پرطرفدارترین خودروهای کلاسیک در بازار دانست که طرفدارانشان حاضرند میلیاردها تومان برای خرید آن بپردازند اما تعداد این عاشقان پولدار خودرو در ایران انگشت‌شمار است.

آن‌طور که روزنامه شهروند گزارش کرده است، در ایران خودروهایی که عمرشان حدود ۳۰ سال باشد، خودرو کلاسیک و خودروهایی با عمر بین ۳۰ تا ۵۰ سال خودرو قدیمی شناخته می‌شوند.