دبیرکل ناتو: تصویب ورود سوئد و فنلاند به ناتو بر ادغام هم‌زمان آن‌ها ارجح است

ینس استولتنبرگ در آستانه نشست مهم وزرای دفاع ناتو در بروکسل، اولویت این سازمان را پاسخ آری اعضا به درخواست الحاق سوئد و فنلاند اعلام کرد

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: مطمئنم که هر دو کشور به‌زودی عضوی از ما خواهند بود - AFP

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، ساعاتی پیش از آغاز نشست وزرای دفاع ناتو در بروکسل، گفت که اولویت این سازمان باید به جای ادغام هم‌زمان سوئد و فنلاند، «تصویب هرچه سریع‌تر درخواست الحاق این دو کشور» باشد.

پس از حمله روسیه به اوکراین، سوئد و فنلاند که از نادر کشورهای اروپایی جدامانده از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، به شمار می‌روند، برای پیوستن به این سازمان نظامی درخواست دادند.

از ۳۰ کشور عضو ناتو تنها ترکیه و مجارستان با الحاق این دو کشور شمال اروپا مخالفت کرده‌اند. رئیس‌جمهوری ترکیه دلیل اصلی مخالفت با الحاق سوئد را پناه دادن این کشور به رهبران و اعضای حزب کارگران کردستان (پ‌کاکا) اعلام کرده است. دولت ترکیه اعضای این حزب به رهبری عبدالله اوجالان محبوس را تروریست می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی مقام‌های کشورهای غربی عضو ناتو معتقدند سوئد و فنلاند باید هم‌زمان در این سازمان ادغام شوند؛ چرا که روند الحاق آن‌ها به‌صورت هم‌زمان آسان‌تر انجام می‌شود. با این حال، ینس استولتنبرگ سه‌شنبه در بروکسل، مقر ناتو، تاکید کرد که این موضوع در درجه دوم اهمیت قرار دارد و موضوع اصلی موافقت هرچه سریع‌تر تمامی کشورهای عضو با ورود این کشورها به ناتو است.

استولتنبرگ به خبرنگاران گفت: «مطمئنم که هر دو کشور به‌زودی عضوی از ما خواهند بود.»

اولاف کریسترسون، نخست‌وزیر سوئد، پیش‌تر اعلام کرده بود به دلایل بدیهی همکاری‌های گسترده دفاعی بین کشورش و فنلاند، ادغام مشترک و هم‌زمان آن‌ها در ناتو در ارجحیت است. به گفته نخست‌وزیر سوئد این موضوع خواسته دو کشور است که البته در انتظار تایید ترکیه‌اند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، سه‌‌شنبه در جریان سفر به استکهلم، پایتخت سوئد، اعلام امیدواری کرد که دو کشور (فنلاند و سوئد) بتوانند هرچه سریع‌تر دست‌دردست هم به ناتو بپیوندند. وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که عضویت هرچه سریع‌تر فنلاند و سوئد برای دیگر عضوهای ناتو نیز منافع زیادی خواهد داشت.

مقر ناتو در بروکسل روز چهارشنبه میزبان وزرای دفاع کشورهای عضو این سازمان است که در نشست مهمی که آینده جنگ اوکراین را به بحث می‌گذارد، شرکت می‌کنند. اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، هم در این نشست حضور خواهد یافت. کرملین یکی از مهم‌ترین دلایل حمله به اوکراین را احتمال پیوستن این کشور همسایه خود به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو عنوان کرده بود.

بیشتر از جهان