از اشیای پرنده در آسمان آمریکا چه می‌دانیم؟

درباره ماهیت اشیای جنجال‌برانگیزی که در آسمان ایالات متحده یافت شده گمانه‌زنی‌های متعددی انجام می‌شود؛ ابزار جاسوسی، وسیله هواشناسی، فرازمینی‌ها!

در روزهای گذشته، یکی از مهم‌ترین اخبار رسانه‌ها پیدا شدن چند شیء مشکوک در آسمان ایالات متحده بود؛ اتفاقی که تنش‌های سیاسی را میان واشنگتن و پکن به همراه داشت و به لغو سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به چین منجر شد.

روز شنبه پانزدهم بهمن (چهارم فوریه) هنگامی که ارتش ایالات متحده بالن غول‌پیکر متعلق به چین را بر فراز اقیانوس در کارولینای جنوبی سرنگون کرد، با عذرخواهی چین و توضیح درباره این که «بالن هواشناسی» اشتباهی از مسیر خود منحرف شده، گمان می‌رفت که موضوع تا حدی خاتمه یافته باشد.

با این حال، ۲۴ ساعت طول نکشید که دومین شیء مشکوک بر فراز آمریکای لاتین مشاهده شد. پنتاگون مکان دقیق مشاهده بالن دوم را مشخص نکرد، اما یک مقام آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت که به نظر نمی‌رسد این بالن در حال حاضر به سمت ایالات متحده حرکت کند.

 پس از آن در روز دهم فوریه، نیروی هوایی آمریکا یک شی‌ء ناشناس دیگر را بر فراز آلاسکا شناسایی و آن را سرنگون کرد. مقام‌های دولتی آمریکا، ابعاد این شیء ناشناس را به‌اندازه یک خودرو کوچک توصیف کرده‌ و گفتند یک «تهدید» قابل ملاحظه برای ایمنی پروازهای غیرنظامی به شمار می‌رفت.

در ادامه این ماجرا، روز شنبه یازدهم فوریه، نیروهای دفاعی مشترک آمریکا و کانادا، یک شیء ناشناس دیگر را در ارتفاع ۴۰ هزارپایی و این بار در آسمان کانادا ساقط کردند. جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت که این شیء از روز جمعه در آسمان رویت شده بود و در گفتگو بین او و جو بایدن تصمیم بر انهدام آن گرفته شد.

برخلاف انهدام بالن جاسوسی چین که از همان اولین ساعات رصدشدن ماهیت آن اعلام شد، اوتاوا و واشنگتن بلافاصله درباره ماهیت این شیء ناشناس چیزی نگفتند. تنها اظهارنظر صورت گرفته، از سوی وزیر دفاع کانادا بود که اعلام کرد این شیء «کوچک و استوانه‌ای» یک تهدید جدی برای امنیت هواپیماهای مسافربری محسوب می‌شد. با وجود شائبه‌هایی که درباره نقش چین در پرواز این شیء ناشناس مطرح شد، وزیر دفاع کانادا گفت که هنوز «ارتش این کشور نمی‌تواند مبداء پروازی این شیء را مشخص کند.»

ماهیت این اشیای پرنده چیست؟

مقام‌های آمریکایی هنوز درباره اشیای ناشناس اطلاعات زیادی منتشر نکرده‌اند و به درستی مشخص نیست که ماهیت این اشیای پرنده چیست. با این که گمانه‌زنی‌های مختلفی از سوی مقام‌های متعدد انجام گرفته، هنوز اعلام  نشده اشیای ناشناس متعلق به چه کشوری‌اند و آیا حامل تجهیزات نظامی-جاسوسی خاصی بوده‌اند یا خیر.

در تازه‌ترین اظهارنظر،‌ ارتش آمریکا روز دوشنبه گفت که تجهیزات الکترونیکی «مهم» را از بالن «جاسوسی» چینی که سرنگون شده، پیدا کرده است با این حال، مقامات هنوز بقایای سه شیء دیگر را که در آخر هفته سقوط کرده‌اند، بازیابی نکرده‌اند.

به گفته ارتش، اطلاعات قابل توجهی از جمله حسگرهای کلیدی و قطعات الکترونیکی از سقوط بالن چینی بازیابی شده است. در بیانیه فرماندهی شمالی ارتش آمریکا آمده است: «خدمه توانسته‌اند بقایای قابل توجهی از بالن را بازیابی کنند، تمام سنسورها و قطعات الکترونیکی شناسایی شده و همچنین بخش‌های بزرگی از سازه مورد ارزیابی قرار گرفته است. با این حال هنوز اطلاعاتی از سه شیء دیگر ساقط شده به دست نیامده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حالی که مقامات ایالات متحده از ارتباط بین این رویدادها خودداری کرده‌اند، جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، گفت که ممکن است الگویی مشترکی در این چهار شیء وجود داشته باشد. او توضیح بیشتری در این زمینه نداد اما تاکید کرد یکی از موضوعاتی که در دیدار ماه آینده‌اش با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در میان خواهد گذاشت، به مساله اشیای پرنده‌ای مربوط می‌شود که در روزهای اخیر سرنگون شده‌اند.

با این حساب، نه تنها اشیای ناشناس به دلیل اندازه کوچکتر، چالش‌برانگیزتر از بالن چینی سرنگون شدند، بلکه ماهیتی مرموزتر از آن نیز دارند.

 اعتقاد برخی از کارشناسان و مقامات آمریکایی بر این است که این اشیای ناشناس خطری برای هوانوردی غیرنظامی و یک تهدید بالقوه درباره جمع‌آوری اطلاعات‌اند،‌ اما نظرهای متفاوتی نیز در این باره مطرح شده است؛ از جمله این که این اشیاء فرازمینی‌اند.

کارین ژان، پیر، سخنگوی کاخ سفید در نشست مطبوعاتی خود فرضیه حضور فرازمینی‌ها را رد کرد و گفت که اشیای تازه سرنگون‌شده هیچ نشانه‌ای مبنی بر این که فرازمینی باشند نداشته‌اند. او با خنده به شایعاتی که در روزهای اخیر مطرح شده واکنش نشان داد و گفت: «می‌دانم که چیزهای زیادی در روزهای اخیر در این خصوص شنیده‌اید اما باید بگوی که این شایعات صحت ندارند. مردم آمریکا مطمئن باشند که جنبه ماورایی و فرازمینی در این ماجرا وجود ندارد.»

انتقاد از عملکرد ضعیف جو بایدن

موضوع دیگری که در کنار ماهیت این اشیای ناشناس مورد توجه رسانه‌ها، سیاستمداران و مردم آمریکا قرار گرفت، عملکرد ضعیف جو بایدن درباره خطرهای بالقوه‌ای است که ممکن است ایالات متحده را تهدید کند.

منتقدان عملکرد رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گویند که او واکنش دیرهنگامی نسبت به بالن جاسوسی چین داشته است. به گفته آنها در حالی که انتظار می‌رفت امنیت مردم آمریکا در اولویت قرار بگیرد، بایدن با اهمال نسبت به این موضوع برخورد کرد.

پس از آن که سخنگوی کاخ سفید گفت که این بالن یک تهدید نظامی یا فیزیکی نیست، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه به این موضوع حمله و جو بایدن را شخصیتی ضعیف معرفی کردند. تعلل بایدن در مقام مهمترین مقام ایالات متحده در حالی بود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا در رسانه اجتماعی خودش نوشت: «بالن را ساقط کنید.»

 مایکل مک کال، رئیس جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتقاد از جو بایدن خواستار دانستن این شد که چرا دولت آمریکا به محض مشاهده، این بالن را ساقط نکرده است.  جری موران، سناتور جمهوری‌خواه نیز گفت که چین به حریم هوایی آمریکا حمله کرده است و بایدن باید برای رسیدگی به این وضعیت اقدام جدی انجام می‌داد.

از سوی دیگر،‌ این تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه بود که از آنتونی بلینکن خواست سفر خود را به چین را لغو کند و عده‌ای معتقدند شاید اگر فشار جمهوری‌خواهان نبود، سفر این مقام آمریکایی به پکن اتفاق می‌افتاد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که رهبران ارتش ایالات متحده در نظر داشتند بالن چینی را بلافاصله پس از شناسایی بر فراز مونتانا ساقط کنند، اما در نهایت جو بایدن از انجام این کار صرفنظر کرد و بنابراین ساقط کردن بالن با تاخیر رخ داد. گفته می‌شود دلیل رئیس‌جمهوری آمریکا احتمال خطر ناشی از آوار بوده است؛ علتی که نتوانسته منتقدان را متقاعد کند.

بیشتر از جهان