سیستم جدید روسیه برای بررسی محتوای ممنوعه در اینترنت

اینترنت به میدان جنگ اصلی روسیه و سایر کشورها تبدیل شده است

سیستم جدید روسیه قادر است متن‌خوانی کند و نیز در تصاویر به‌دنبال صحنه‌های غیرمجاز بگردد- Canva

روسیه سیستم جدیدی برای بررسی محتوای ممنوعه در اینترنت راه‌اندازی کرده است.

به گفته مقام‌ها این سیستم که اوکولوس (Oculus) نام دارد، از طریق جست‌وجوی مطالب منتشرشده، عقاید مخالف و «تبلیغات ال‌جی‌بی‌تی» را پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، این سیستم قادر است متن‌‌ها را بخواند و نیز در تصاویر به‌دنبال صحنه‌های غیرمجاز بگردد. در این گزارش آمده است، این سیستم روزی بیش از ۲۰۰هزار تصویر را ارزیابی می‌کند که بررسی هر تصویر حدود سه ثانیه طول می‌کشد.

اینترنت به میدان جنگ اصلی روسیه و سایر کشورها تبدیل شده است، چون مقام‌ها به‌دنبال جلوگیری از تکثیر محتوای غیرقانونی و نیز محرک اعتراضات‌اند. در ماه‌های اخیر، چند خاموشی و سانسور اینترنت مانع دسترسی مردم به سایت‌های خاص شد – و گاهی اوقات دسترسی به وب را به‌طور کامل قطع کرد.

مسکو از زمان اعزام نیروهای مسلح خود به اوکراین در ماه فوریه [گذشته]، مخالفان سیاسی و رسانه‌های مستقل داخل روسیه را که از فشار‌های پیشین جان به‌دربرده بودند، سرکوب کرده و روایتی محافظه‌کارانه و ملی‌گرایانه‌ را تقویت کرده که با سبک‌های زندگی و جهت‌گیری‌های «غیرسنتی» مخالف است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اینترفاکس از مرکز اصلی فرکانس رادیویی (MRFC)، بخشی از نهاد ناظر بر ارتباطات روسیه، روسکوم‌نادزور (Roskomnadzor)، نقل کرد که اوکولوس «تخلف‌‌هایی نظیر محتوای افراط‌گرایانه، فراخوان برای تجمعات غیرقانونی یا خودکشی، محتوای طرفداری از مصرف مواد مخدر، تبلیغات برای دگرباشان جنسی و جنسیتی و غیره را به‌طور خودکار شناسایی می‌کند».

اینترفاکس گفت «از زمان شروع عملیات نظامی ویژه در اوکراین، «اخبار جعلی» با سرعتی بی‌سابقه‌ گسترش یافته و منتشر شده و هدف آن جایگزینی واقعیت مسلم با حقیقتی است که به شکل ویژه ساخته و پرداخته شده است».  

«ایجاد این سیستم پاسخ ما به تحریک‌ها و اقدام‌های ضدروسی منابع خارجی است.»

روسیه غرب را متهم کرده است که درجهت بی‌اعتبار کردن نیروهای مسلح روسیه، تلاش می‌کند به‌زعم آن‌ها اطلاعات جعلی درباره «عملیات نظامی ویژه»‌ این کشور در اوکراین منتشر کند.

این کشور سال گذشته قانونی را تصویب کرد که به موجب آن افرادی که چنین اطلاعاتی منتشر کنند مشمول جریمه می‌شوند و سایت‌های رسانه‌های اجتماعی و خبری را که محتوای مغایر با بیانیه رسمی مسکو درمورد این درگیری به اشتراک می‌گذارند، ممنوع کرد. تمام شبکه‌های تلویزیونی روسیه دولتی‌اند و روایت دولت را به دقت دنبال می‌کنند.

قانون جدید دیگری هر فرد یا سازمانی را که به انتشار «تبلیغات دگرباشان جنسی» مبادرت می‌ورزد، مشمول جریمه می‌کند، اقدامی که به گفته منتقدان هرگونه اشاره عمومی به افراد لزبین، همجنس‌گرا، دوجنس‌گرا یا تراجنسیتی را مطابق با آنچه به‌طور رسمی سبک‌های زندگی «غیرسنتی» شمرده می‌شوند، غیرقانونی می‌داند.

مرکز اصلی فرکانس رادیویی به درخواست اظهارنظر پاسخ فوری نداد.

گزارش تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان