بالن‌های جاسوسی چین احتمالا از فراز بریتانیا گذشته‌اند

بن والاس می‌گوید امنیت جهانی رو به افول است

در واکنش به یک رشته رخنه‌ بالن‌های مظنون به جاسوسی چین به حریم هوایی کشورهای غربی، وزیر دفاع بریتانیا خواستار بازبینی‌های امنیتی شد.

بن والاس گفت که با همکاری ایالات متحده و سایر متحدان، بررسی‌های اطلاعاتی انجام خواهند داد و تهدید دستگاه‌های مراقبتی را ارزیابی می‌کنند.

واشنگتن روز یکشنبه دستور سرنگون‌سازی بالن دیگری در آسمان ایالات متحده را صادر کرد. این سومین مورد در کمتر از یک هفته بود. یک جت نیروی هوایی ایالات متحده روز شنبه با مجوز جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، بالنی را در حریم هوایی این کشور سرنگون کرد.

دوشنبه صبح یک وزیر دیگر دولت هم در صحبتی جداگانه‌ گفت که «امکان دارد» چین در حریم هوایی بریتانیا هم از بالن‌های جاسوسی استفاده کرده باشد.

ریچارد هولدن وزیر ترابری به شبکه اسکای نیوز گفت: «چنین امکانی هم وجود دارد و به نظر من احتمال دارد کسانی در دولت چین کوشش کنند به عنوان دولتی متخاصم عمل کنند.»

او افزود: «به نظر من باید در مورد تهدید این کشورها برای بریتانیا واقع‌‌بین باشیم.»

در پاسخ به این پرسش که سرنگون‌سازی اشیای ناشناس در ایالات متحده در روزهای اخیر چقدر مایه نگرانی دولت بریتانیا است، هولدن گفت: «به نظر من دولت نگران این رویدادها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با بررسی‌های وست‌مینیستر، مشخص خواهد شد آیا مراقبت از آسمان بریتانیا به تغییراتی نیاز دارد یا خیر. والاس قبل‌تر در همین هفته گفته بود که بالن‌های جاسوسی چین ممکن است تاکنون بر فراز بریتانیا دور زده باشند.

او در صحبت با روزنامه سان گفت: «آیا احتمال دارد ماهواره چین بر فراز بریتانیا دور زده و ما را تماشا کرده باشد؟ به نظر من بله.»

او یکشنبه شب گفت: « بریتانیا و متحدانش بررسی خواهند کرد که این تجاوز به حریم هوایی چه معنایی برای امنیت ما دارد. این ماجرا نشانه دیگری از این است که چطور تغییر تهدیدهای جهانی رو به بدتر شدن است.»

کاخ سفید بدون اشاره مشخص، گفت بالن‌های چین بر فراز پنج قاره شناسایی شده است.

نخستین بالن شنبه ۴ فوریه با شلیک سرنگون شد. روز جمعه نیز «یک شیء در ارتفاع بالا» بر فراز آلاسکا با شلیک سرنگون شد. سپس روز شنبه مورد دیگری بر فراز استان یوکون در شمال غربی کانادا بود.

ارتش ایالات متحده روز یکشنبه گفت شیء ناشناس دیگری را در حال پرواز بر فراز دریاچه هورون بین ایالت میشیگان آمریکا و اونتاریو کانادا سرنگون کرده است.

چین هم ادعا کرد در حال آماده شدن برای سرنگون کردن یک شیء در نزدیکی ساحل این کشور است اما اطلاعات بیشتری اعلام نکرد.

والاس قبلا گفته بود اگر یکی از این بالن‌ها بر فراز بریتانیا مشاهده شود، سرنگون خواهد شد.

آلیشا کرنز، رئیس کمیته منتخب امور خارجه مجلس عوام بریتانیا، به روزنامه تلگراف گفت: «نیروی واکنش سریع ویژه‌ای که قابلیت بالای خود را برای مقابله با هواپیماهای ناشناس و متخاصم ثابت کرده است، از حریم هوایی بریتانیا حفاظت می‌کند.»

«ایالات متحده نتایج خود در مورد قابلیت‌ بالن‌های چین را در اختیار ما و متحدان ائتلاف پنج‌چشم (اتحادیه‌ای اطلاعاتی  شامل پنج کشور نیوزیلند، ایالات متحده آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا) خواهد گذاشت و در آن هنگام، بررسی داخلی قابلیت ما برای شناسایی، ردگیری، مختل‌سازی و نابودسازی این بالن‌ها انجام خواهد گرفت.»

این بالن‌های جاسوسی پس از سال‌ها رو به وخامت رفتن روابط چین و غرب به میدان آمده‌اند.

بریتانیا در سال ۲۰۰۰ به دلیل نگرانی‌های امنیتی، به شبکه‌های ارتباطات سیار ۵جی دستور داد فناوری شرکت فناوری هواووی چین را کنار بگذارند. نگرانی‌هایی مطرح شده است که از موسسه کنفسیوس این کشور برای انتشار تبلیغات حزب کمونیست در دانشگاه‌های بریتانیا استفاده می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان