تظاهرات چینی‌ها و ایرانی‌ها علیه لایحه تبعیض‌آمیز در ایالت تگزاس

لایحه‌ای در ایالت تگزاس هرگونه فروش املاک به شهروندان چین، ایران، روسیه و کره شمالی را ممنوع می‌کند

جین وو، عضو مجلس نمایندگان تگزاس از حزب دموکرات، که گفت در بحران کرونا نیز شهروندانی با تبار آسیای شرقی هدف تبعیض قرار گرفتند- Mark FELIX / AFP

جمعی از شهروندان عمدتا چینی‌تبار در شهر هیوستون ایالت تگزاس آمریکا روز یکشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، دست به تظاهرات زدند و به لایحه‌ای اعتراض کردند که به موجب آن، اشخاص حقیقی و حقوقی که تابعیت چین، روسیه، کره شمالی و ایران را دارند، از خرید املاک در این ایالت بزرگ جنوب آمریکا منع می‌شوند. گروهی از ایرانیان نیز در این تظاهرات حضور یافتند.

حدود ۳۰۰ نفر در محله چینی‌های هیوستون تظاهرات کردند و شعارهایی همچون «نفرت علیه چینی‌ها بس است» و «تگزاس خانه ما است» سر دادند. برخی از تظاهرات‌کنندگان لباس‌هایی به شکل اژدهای معروف چینی به تن کرده بودند و بقیه نیز بر طبل‌های سبک چینی می‌کوبیدند. «نه به نژادپرستی»، «برابری برای همگان»، «یک ملت از تمام نژادها» و «ما ایالات متحده‌ایم نه متفرقه» جزو شعارهایی بود که روی پلاکاردهای تظاهرات‌کنندگان نوشته بود. 

لایحه مذکور را لوئیس کولکورست، سناتور ایالتی تگزاس از حزب جمهوری‌خواه، چند هفته پیش ارائه کرده است. با توجه به قوانین ضدتبعیض در آمریکا، مراجع قضایی به احتمال زیاد این لایحه را، حتی در صورت تصویب در این ایالت، لغو می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از تظاهرات‌کنندگان به نام لی که ۲۳ سال دارد، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: «من در نیروی دریایی آمریکا خدمت کرده‌ام. به نظرم در ارتش میهن‌پرستان بسیاری داریم… خیلی از آن‌ها احتمالا اسم خانوادگی من را دارند و حالا با این لایحه آن‌ها قادر به خرید زمین و ملک در تگزاس نخواهند بود. چنین چیزی با عقل جور درنمی‌آید.»

لی گفت او تازه همین چند روز پیش شهروندی آمریکا را دریافت کرده است. 

نانسی ژائو، حسابدار ۵۰ ساله، از دیگر تظاهرات‌کنندگان بود که به رسانه‌ها گفت: «این قانون تبعیضی علیه گروهی از مردم فقط به دلیل کشور محل تولدشان است. اما ما همه یکسان خلق شده‌ایم.»

با این‌که بیشتر تظاهرات‌کنندگان از مهاجران چینی بودند، گروهی از ایرانیان نیز در آن شرکت داشتند، از جمله نیکی حافظی، که به رسانه‌ها گفت: «این کار را می‌کنند تا به ما یادآوری کنند که نباید حقوقی برابر با دیگران داشته باشیم. من شهروند دوتابعیتی‌ام، پس لابد اگر روزی برسد که استطاعت خرید خانه داشته باشیم، این قانون در مورد من هم صدق می‌کند.» 

برخی از سیاستمداران نیز در این تظاهرات شرکت کردند. از جمله جین وو، عضو مجلس نمایندگان تگزاس از حزب دموکرات، که گفت در بحران کرونا نیز شهروندانی با تبار آسیای شرقی هدف تبعیض قرار گرفتند. شیلا جکسون لی، نماینده دموکرات تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا، نیز در کنار چند کودک آسیایی‌تبار در تظاهرات حاضر شد و گفت: «به این لایحه نه بگویید، چون مجسمه آزادی هنوز سقوط نکرده و پرچم آمریکا همچنان برافراشته است. نفرت از آسیایی‌ها بس است. از پرچم آمریکا دفاع کنید.»