ابراهیم رئیسی فردا به چین می‌رود

سفر رئيسی به چین در حالی انجام می‌گیرد که پکن عزم خود برای تعمیق روابط با عربستان سعودی را نشان داده است

در سال های اخیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، طبق خواسته علی خامنه ای، به‌طور جدی به سمت شرق متمایل شده است- تصویر از ایرنا

وزارت امور خارجه چین می‌گوید که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی به دعوت رسمی شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، به پکن سفر می‌کند. 

قرار است این سفر رسمی از روز سه‌شنبه تا پنج‌شنبه به طول انجامد.

خبرگزاری فارس نیز گزارش داده رئیسی دوشنبه بعداز ظهر تهران را به مقصد پکن ترک می کند.

دعوت رسمی پکن از بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی در حالی صورت گرفته که شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین آذرماه گذشته سفری تاریخی به عربستان سعودی داشت، اما به ایران نرفت. او در جریان این سفر «خواهان تعمیق روابط» با رقیب منطقه‌ای جمهوری اسلامی شد و در بیانیه‌ای مشترک موضعی مغایر با مواضع ایران اتخاذ کرد.

در سال های اخیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی، طبق خواسته علی خامنه ای، به‌طور جدی به سمت شرق متمایل شده است. رهبر جمهوری اسلامی بارها در سخنان خود از اهمیت تعمیق روابط با چین و روسیه و دوری از غرب گفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مستندات زیادی نشان می‌دهند که چینی‌ها مهم‌ترین خریدار نفت ایران به قیمتی کمتر، پس از خروج دونالد ترامپ از برجام در سال ۲۰۱۸ و تشدید تحریم‌های نفتی علیه جمهوری اسلامی هستند. مقامات جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از چین برای «دور زدن تحریم‌ها» بیشترین استفاده را کرده‌اند.

یک سال پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ خورشیدی، برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین در تهران به امضا رسید، با این حال، پس از سفر شی چین پینگ به عربستان در آذرماه، به نظر می‌رسد چین دیگر چندان علاقه‌ای به اجرایی کردن این توافق ندارد.

دومین ابرقدرت اقتصادی جهان تصمیم گرفته که بیشترین سرمایه گذاری‌های خود در منطقه خاورمیانه را به عربستان اختصاص دهد. در جریان سفر رهبر چین به ریاض، توافق‌نامه‌هایی به ارزش ۵۰ میلیارد دلار بین دو کشور به امضا رسید.

در این سفر چینی ها نشان دادند که تنها به جنبه تجاری و اقتصادی توسعه همکاری با ریاض چشم ندارند. پکن در ماه دسامبر در دو بیانیه مشترک با عربستان به تهران «درباره توسعه برنامه هسته‌ای این کشور» و همچنین «مداخله جمهوری اسلامی در یمن و کشورهای همسایه» هشدار دادند. بیانیه‌هایی که با واکنش‌های فراوان در داخل ایران و سکوت دولت ابراهیم رئیسی مواجه شد.