درخواست امیرعبداللهیان از رسانه‌ها: به نظام ما نگویید رژیم، ما مستقل‌ایم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی گزارش‌ها درباره بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران و دانشجویان را رد کرد

امیرعبداللهیان آمریکا و اسرائیل را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کردــ AFP

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، از خبرنگار رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) خواست برای اشاره به جمهوری اسلامی از لفظ «رژیم» استفاده نکند.

به‌تازگی گفت‌وگویی از امیرعبداللهیان با این رسانه آمریکایی منتشر شده است که در آن، از خبرنگار این رسانه می‌خواهد از به کار بردن چنین لفظی برای نظام روحانیون شیعی حاکم بر ایران خودداری کند. او خطاب به این خبرنگار می‌گوید: «ما حکومتی مستقل، مشروع و قانونی داریم و من شما توصیه ‌می‌کنم از کلمات صحیح استفاده کنید.»

اصطلاح رژیم برای اشاره به جمهوری اسلامی در پی عمیق‌تر شدن شکاف ملت و دولت در سال‌های اخیر به ادبیات سیاسی مخالفان جمهوری اسلامی وارد شد و سران آن را خشمگین کرد. این مسئله در جریان اعتراض‌های ۱۴۰۱ شدت و حدت بیشتری یافت و جامعه ایران را بر سر عبور از نظام مستقر روحانیون به یک توافق جمعی رساند.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این موج اعتراضی گسترده، دست‌کم ۵۰۰ نفر را کشتند، صد‌ها نفر را زخمی و هزاران تن را بازداشت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمار بازداشتی‌های مرتبط با این اعتراض‌ها چنان زیاد بود که از قرار معلوم، با نگرانی عمیق نهاد‌های جمهوری اسلامی مواجه شد و آن‌ها به علی خامنه‌ای توصیه کردند برای آرام کردن اوضاع، فرمان «عفو» اغلب بازداشتی‌ها را صادر کند. این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود مدعی شده است در جریان این اعتراض‌ها «ده‌ها هزار نفر» بازداشت نشده‌اند.

امیرعبداللهیان این اعتراض‌ها را «آشوب و اغتشاش» خواند و در ادامه ادعای خود، بازداشت دانشجویان را تکذیب و تاکید کرد که بازداشتی‌ها «اغتشاشگر» بوده‌‌اند. او افزود که در جریان این اعتراض‌ها، «صدها نفر هیجان‌زده شدند و کنترل خود را از دست دادند و بر همین اساس شورش کردند».

وزیر خارجه جمهوری اسلامی آمار و ارقام کشته‌ها و بازداشتی‌ها را نیز «اغراق‌آمیز» خواند. او تلاش کرد آمریکا و اسرائیل را به ارسال و توزیع سلاح میان معترضان ایرانی متهم کند و حتی حاضر نشد گزارش‌ها درباره بازداشت ۹۳ روزنامه‌نگار در ایران را تایید کند. امیرعبد‌اللهیان در این زمینه گفت: «ما نمی‌توانیم بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران را تایید کنیم. برچسب زدن به فردی که بازداشت‌شده کار بسیار ساده‌ای است.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در این گفت‌وگو از عملکرد رسانه‌های خارجی در پوشش خبر قتل مهسا امینی و اعتراض‌های پس از آن در سراسر ایران نیز انتقاد کرد.