مقامات جمهوری اسلامی: برای تحویل پیکر‌ها پول نمی‌گیریم

فرماندار بهارستان: آمار کشته‌ها و بازداشتی‌ها را می‌دانم، اعلام نمی‌کنم

جلوگیری از پیشروی معترضان در ارومیه/عکس از ایسنا

آیت‌الله علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی در نخستین واکنش به اعتراض‌های مردمی هفته گذشته در ایران به فاصله کوتاهی پس از آغاز این اعترا‌ض‌ها، ضمن اشرار خواندن معترضان و چراغ سبز برای سرکوب آنها،‌ تایید کرد که این اعتراض‌ها کشته‌هایی هم بر جای گذاشته است.

مهر تایید رهبر جمهوری اسلامی بر خبر کشته شدن معترضان در نخستین روز این اعتراض‌ها، بر خلاف رویه معمول جمهوری اسلامی در دیگر اعتراض‌ها بود و برخی را شگفت‌زده کرد.

اما اکنون مقامات جمهوری اسلامی به روال سابق خود بازگشته‌اند و با گذشت ۱۲ روز از نخستین روز (۲۴ آبان) اعتراض‌ها در ایران، نه تعداد کشته‌ها مشخص است، ‌نه بازداشت‌شدگان و نه زخمی‌ها.

یک هفته اعتراض‌های مردمی نسبت به وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی و سیاست‌های جمهوری اسلامی که با اعلام خبر افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین در روز جمعه هفته گذشته آغاز شد، بنا بر اعلام سازمان عفو بین‌الملل ۱۴۳ کشته بر جای گذاشته است.

عفو بین‌الملل تا کنون دو بار برآورد خود را از تعداد کشته‌ها تغییر داده و از رقم ۱۰۶ به ۱۱۵ و ۱۴۳ کشته رسیده است.

اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی و روایت شاهدان عینی و برخی خانواده‌های قربانیان حاکی از آن است که تعداد کشته‌ها به مراتب بیش از رقمی است که عفو بین‌الملل اعلام کرده است.

در مورد بازداشتی‌ها در اعتراضاتی که به گفته سردار علی فدوی، ‌جانشین فرمانده کل سپاه در ۲۸ استان کشور ادامه داشته نیز رقم رسمی از سوی مقامات جمهوری اسلامی اعلام نشده است. تنها در یک مورد حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای اسلامی شهر ری با توجه به جمعیت بالای زندانیان در فشافویه گفته که زندان فشافویه در جنوب تهران امکانات لازم را ندارد و استقرار بازداشتی‌های اعتراض‌های اخیر در این مکان سخت شده است. به گفته او فشافویه جوابگوی این حجم زیاد از بازداشتی‌ها نیست و قوه قضاییه باید هر چه سریعتر غربالگری را در این زندان آغاز کند.  آمار غیر رسمی، تعداد بازداشتی‌ها را بین ۵ تا ۷ هزار نفر برآورد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین در مورد زخمی‌ها نیز آمار دقیقی در دست نیست. برخی گزارش‌های غیر رسمی حاکی از آن است که نیروهای امنیتی بخشی از زخمی‌ها را از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به مکان نامعلومی انتقال داده‌اند. 

این در حالی است که به گفته مجتبی خانجانی، مقامات در جریان آمار دقیق کشته‌ها و بازداشتی‌ها هستند، ‌اما اجازه اعلام آن را ندارند.

فرماندار بهارستان روز سه‌شنبه به ایلنا گفت که آمار دقیق کشته‌ها جنبه امنیتی دارد و تا کنون اجازه مصاحبه در این زمینه را دریافت نکرده است.

خانجانی با اشاره به اینکه تعداد کشته‌ها را می‌داند، ‌گفت: «ما هم تا جایی که در قانون تعریف شده جزئیات را می‌دانیم، مگر می‌شود که ندانیم؟»

او در بخشی دیگری از گفتگو با ایلنا، موضوع دریافت پول از خانواده کشته شدگان برای تحویل جسد را نیز تکذیب کرده است. او در همین مصاحبه به نامه‌ای اشاره می‌کند که از سوی خانواده یکی از قربانیان نوشته شده و موضوع آن دریافت کمک بوده است. خانجانی نمی‌گوید که درخواست برای کمک به چه منظوری بوده، اما به نظر می‌رسد که این خانواده احتمالا برای دریافت پیکر یا خاکسپاری آن به کمک نیاز داشته است. 

در روزهای اخیر برخی شاهدان عینی با انتشار تصاویری از خاکسپاری کشته شدگان اعلام کردند که برای تحویل جسد به خانواده‌های آنها تا ۱۸ میلیون تومان یا بیشتر از آنها دریافت شده است.  معترضانی که به گفته حسین نقوی حسینی،‌ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اغلب از قشر ضعیف و کم‌درآمد جامعه بوده‌اند.

اما حبیب‌الله آصفی، معاون امنیتی استانداری خوزستان درباره ادعای گرفتن پول و حق تیر برای تحویل اجساد معترضان به خانواده‌های آن‌ها از سوی برخی‌نهادها، گفت: این موضوع را به شدت تکذیب می‌کنم و تاکنون چیزی درباره آن نشنیده‌ام و کذب محض است.

او به ایلنا گفت: این قضیه با عقل جور در‌نمی‌ آید و من آن را رد می‌کنم.

تسنیم هم به نقل از عباس مسجدی‌آرانی، رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران مدعی شده که دریافت پول در مقابل تحویل پیکرها شایعه دشمن است و خدمات انجام شده در این زمینه توسط پزشکی قانونی رایگان بوده و هیچ مطالبه پولی وجود ندارد. 

بیشتر از