وزیر انرژی عربستان سعودی:‌ اوپک‌پلاس سیاست را در فرایند تصمیم‌گیری دخالت نمی‌دهد

وزیر انرژی عربستان سعودی روز سه‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که اوپک پلاس سیاست را در فرایند تصمیم‌گیری‌ها، ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌هایش دخالت نمی‌دهد

RYAD KRAMDI / AFP

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، در گفت‌وگو با خبرگزاری عربستان سعودی با اشاره به گزارش‌های اخیر رسانه‌های مستقل مبنی‌بر اینکه تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های اوپک‌پلاس از بازار نفت، درست‌تر و دقیق‌تر از دیگران است، تاکید کرد که اوپک‌پلاس تنها بر اصول بازار تمرکز دارد. 

او همچنین گفت: «این رویکرد ما را قادر می‌سازد موقعیت‌ها را به شیوه‌ای عینی‌تر و با وضوح بسیار بیشتر ارزیابی کنیم و این به نوبه خود اعتبار ما را افزایش می‌دهد.» 

وزیر انرژی عربستان سعودی افزود که در آغاز بحران جنگ اوکراین، برخی کاهش عرضه بیش از ۳میلیون بشکه نفت در روز را پیش‌بینی کردند که باعث وحشت شد و به نوسانات شدید در بازار نفت انجامید؛ ولی «در آن زمان بسیاری اوپک‌پلاس را متهم کردند که پشت این ماجراست و به‌موقع به بحران پاسخ نمی‌دهد، اما این کاهش عرضه محقق نشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان درباره تصمیم اوپک‌پلاس در اکتبر ۲۰۲۲ برای کاهش تولید نفت گفت زمانی که اوپک‌پلاس تصمیم به کاهش تولید گرفت، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت و این تصمیم «بسیار خطرناک» و «تاسف‌آور» خوانده و گفته شد که با انگیزه‌های سیاسی گرفته شده است و اقتصاد جهانی را وارد رکود می‌‌کند و به کشورهای در حال توسعه آسیب می‌رساند؛ در حالی که اگر به گذشته نگاه کنیم، تصمیم اوپک‌پلاس برای حمایت از ثبات بازار و صنعت، تصمیم درستی بود. 

وزیر نفت عربستان سعودی تاکید کرد که سیاسی‌کردن آمارها و پیش‌بینی‌های اوپک‌پلاس باعث تحریک مصرف‌کنندگان و ایجاد سردرگمی در بازار می‌شود و به ناهنجاری‌ها و تفسیرهای نادرست دامن می‌زند که همگی به نوسانات غیرضروری می‌انجامند. او تاکید کرد که «سیاست بازی با آمار و پیش‌بینی‌ها و بی‌توجهی به عینیت، اغلب نتیجه معکوس دارد و منجربه از دست رفتن اعتبار می‌شود.» 

شاهزاده عبدالعزیز بن‌سلمان همچنین تاکید کرد که اوپک‌پلاس می‌تواند بازارها را به شیوه‌ای عینی ارزیابی کند و رویکرد فعالانه و انسجام درون گروه، اوپک‌پلاس را در موقعیت بهتری برای کمک به ثبات بازار قرار می‌دهد. او همچنین تاکید کرد که در چند سال گذشته، بازار دستخوش شوک‌های شدیدی بوده است و اگر رویکرد پیشگیرانه اوپک‌پلاس نبود، این شوک‌ها، وضعیت بازارهای نفت را به‌شدت به هم می‌ریخت. 

وزیر انرژی عربستان سعودی همچنین گفت که اوپک پلاس قصد دارد اعتبار خود را از طریق تجزیه‌وتحلیل عینی و باکیفیت و از طریق تمرکز بر عوامل بنیادی بازار حفظ کند. 

اوپک‌پلاس شامل ۲۳ کشور تولیدکننده نفت است که عربستان سعودی  و روسیه رهبری آن را برعهده دارند. آژانس بین‌المللی انرژی و ایالات متحده آمریکا از تصمیم‌های ماه اکتبر اوپک‌پلاس مبنی‌بر کاهش تولید روزانه نفت به‌شدت انتقاد کرده بودند.