گزارش رویترز از نشست‌های محرمانه در جنوب تهران تا حمله به عربستان

رویترز: موشک‌ها و پهپاد‌ها از پایگاهی در اهواز و با عبور از آسمان عراق و کویت، آرامکو را هدف قرار دادند

حسین سلامی و آیت‌الله علی خامنه‌ای ۱۳ اکتبر ۲۰۱۹/STRINGER / KHAMENEI.IR / AFP

از نخستین روزهای پس از حمله‌های موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان در ۲۳ شهریورماه، جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی وابسته به آن از سوی آمریکا، عربستان سعودی و برخی کشورهای اروپایی در جایگاه متهم قرار گرفتند.

اتهامی که تهران تا لحظه تنظیم این گزارش همواره بر بی‌اساس بودن آن تاکید کرده، اما اتهام‌زنندگان ادعا می‌کنند که شواهد غیرقابل انکاری از نقش جمهوری اسلامی در این حمله‌ها در دست دارند.

بخشی از این شواهد با برپایی نمایشگاهی از تسلیحات ساخت ایران که در حمله‌ها مورد استفاده قرار گرفته، به نمایش گذاشته شد و گزارش‌های متخصصان که از نخستین ساعات پس از حمله در محل حاضر شدند نیز برای سازمان ملل ارسال شده است. اما همچنان اسناد رسمی بیشتری برای اثبات این ادعا در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

با این حال گزارش ویژه رویترز که روز گذشته (دوشنبه) در مورد پشت‌پرده حمله‌ها منتشر شد،‌ حاکی از آن است که عالی‌ترین مقامات امنیتی ایران چهار ماه قبل از حمله‌ها به تاسیسات آرامکو در عربستان سعودی، در پایگاهی به شدت محافظت شده در جنوب تهران تشکیل جلسه داده‌اند و دستور کار این نشست «چگونگی مجازات آمریکا به دلیل خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها» بوده است.

به گزارش رویترز در این نشست با اجماع آرا حمله به تاسیسات نفتی عربستان  برای پاسخ دادن به آمریکا تصویب شده و حمله‌ها نیز از داخل خاک ایران و یک پایگاه در اهواز انجام شده است. البته پیش از این نیز گزارش‌هایی در مورد انجام حمله‌ها از خاک ایران منتشر شده بود.

این خبرگزاری بریتانیایی در گزارش خود می‌نویسد که شماری از مقامات رده‌بالای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عنوان یک شاخه نظامی که متخصص توسعه موشکی و عملیات پوششی و مخفیانه است، در این نشست حضور داشته‌اند.

سردار حسین سلامی، ‌فرمانده کل سپاه میزبان این جلسه بوده و مقامات دیگری مانند یحیی رحیم صفوی، ‌مشاور نظامی ارشد آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس در آن شرکت داشته‌اند.

رویترز به نقل از چهار منبع مطلع از این نشست گزارش خود را تنظیم کرده است و به نقل از آنها می‌نویسد که سلامی در این جلسه گفته که «باید شمشیرهای خود را بیرون بکشیم و به آنها درسی بدهیم».

سلامی روز گذشته (دوشنبه) در واکنش به اعتراض‌های مردمی هفته گذشته در ایران که جمهوری اسلامی ادعا می‌کند با هدایت «بیگانگان» انجام شده، ‌گفته بود:« دشمن ما دیگر نفس ندارد و قدرت نظامی آنها پوسیده است و هیچ قدرتی توان ایستادگی در مقابل سپاه و ارتش اسلام را ندارد و اگر از خط قرمز ما عبور کنند، نابودشان خواهیم کرد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رویترز، مقامات عالی‌رتبه حاضر در نشست چهار ماه قبل؛ پیشنهاد کرده بودند که منافع باارزشی مانند یک پایگاه نظامی آمریکایی هدف گرفته شوند. اما آنچه در نهایت مورد توافق قرار گرفت، طرحی بود که به رویارویی مستقیم (که واکنش ویران‌کننده آمریکا را به دنبال دارد)، ‌منجر نشود. به این ترتیب در نشست خردادماه هدف قرار دادن تاسیسات نفتی عربستان به عنوان متحد آمریکا مورد توافق قرار گرفت و در چهار نشست بعدی نیز در مورد آن بحث و تبادل نظر شد. از نظر تصمیم‌گیرندگان، حمله به تاسیسات نفتی عربستان ضمن اینکه یک خبر بسیار مهم در رسانه‌های بین‌المللی بود و به تیتر یک تبدیل می‌شد، اقتصاد عربستان را تحت تاثیر قرار می‌داد و در عین حال یک پیام روشن به واشینگتن ارسال می‌کرد.

سه منبع گفته‌اند که رهبر جمهوری اسلامی نیز در یکی از نشست‌ها که در مجموعه محل سکونت‌اش برگزار شده بود، شرکت کرده است.

رویترز به نقل از منابع خود می‌نویسد که طرح حمله ۲۳ شهریورماه به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی مورد پذیرش آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفت ،اما با این شرط که نیروهای ایرانی از هدف قرار دادن غیر نظامیان یا آمریکایی‌ها اجتناب کنند.

البته این خبرگزاری بریتانیایی تاکید می‌کند که قادر به تایید دیدگاه‌های منابع خود در مورد نظر آیت‌الله خامنه‌ای در مورد این طرح نیست و یک سخنگوی سپاه نیز از اظهار نظر در این مورد خودداری کرده است. در همین حال علیرضا میریوسفی، ‌سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل در پاسخ به رویترز ضمن تکذیب نقش ایران در این حمله‌ها و نشستی که منابع رویترز به آن اشاره کرده‌اند، ‌ادعا کرده که رهبر جمهوری اسلامی مجوز هیچ حمله‌ای را صادر نکرده است.

دفتر روابط عمومی دولت عربستان سعودی و سنتکام نیز به درخواست رویترز برای اظهارنظر نسبت به این گزارش پاسخ نداده است.

رویترز در ادامه گزارش ویژه خود می‌نویسد که عربستان سعودی یک هدف استراتژیک بوده است.

این کشور رقیب منطقه‌ای و نفتی ایران است و شریک امنیتی آمریکا به‌شمار می‌رود.

حمله ۱۷ دقیقه‌ای به دو تاسیسات نفتی آرامکو با ۱۸ پهپاد و سه موشک، آسیب‌پذیر بودن این شرکت نفتی با وجود میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری امنیتی را به تصویر کشید. این حمله‌ها به طور موقف تولید نفت عربستان را به نصف کاهش داد و ۵ درصد از منابع نفتی را از بازار جهانی خارج کرد.

به گزارش منابع رویترز، پهپادها و موشک‌ها از پایگاهی از اهواز پرواز کردند، اما به منظور اینکه ایران روی مداخله خود در این حمله‌ها سرپوش بگذارد، موشک‌ها و پهپاد‌ها از مسیر‌های متفاوتی راهی تاسیسات نفتی آرامکو شدند. برخی از آنها از روی عراق و کویت  به سوی عربستان پرواز کردند.

رویترز گزارش خود را با نقل قولی از یکی از فرماندهان نظامی ایرانی در یکی از نشست‌های نهایی قبل از حمله به عربستان به پایان می‌برد:«برنامه‌ریزی برای (حمله) بعدی را آغاز کنید».