روسیه ۳۰۰ پرسنل نظامی را برای آواربرداری مناطق زلزله‌زده سوریه اعزام کرد

جمهوری اسلامی ایران و روسیه، دو متحد عمده رژیم اسد، برای ارائه امداد اعلام آمادگی کرده‌اند

به دنبال وقوع زلزله در ترکیه و سوریه، روسیه از اعزام ۳۰۰ پرسنل نظامی به سوریه خبر داد و گفت که این نیروها به گروه‌های امدادی پیوسته‌اند. 

وزارت دفاع روسیه گفت که نیروهای امدادی و ۶۰ واحد سخت‌افزاری نظامی، عملیات «آواربرداری، جست‌وجوی قربانیان و ارائه خدمات پزشکی» را در مناطقی که بیشترین تخریب در آن‌ها رخ داده است، آغاز کردند. 

زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه، علاوه بر تخریب و خسارت فراوان در آن کشور، کشور همسایه آن، سوریه، را نیز لرزاند و گفته می‌شود که تاکنون بیش از ۸۵۰ نفر در سوریه کشته‌ شده‌اند. 

وزارت خارجه سوریه روز دوشنبه، ششم فوریه (۱۷ بهمن)، از جامعه بین‌المللی خواست که در عملیات امدادی به یاری دمشق بشتابند. فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، پس از دیدار با نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان‌های امدادی، گفت که حکومت این کشور آماده ارائه «تمامی ملزومات به سازمان‌های بین‌المللی است که به کارزار امدارسانی سوریه بپیوندند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مناطق تحت کنترل دمشق در سوریه، از جمله در حلب، حما، لاذقیه و طرطوس، دست‌کم ۴۶۱ نفر کشته و بیش از ۱۳۲۶ نفر مجروح شده‌اند. در مناطق شمال‌غرب سوریه که تحت کنترل نیروهای مخالف حکومت دمشق است، نیز به گفته امدادگران کلاه‌سفید، دست‌کم ۳۹۰ نفر کشته و بیش از هزار نفر مجروح شده‌اند. 

بیش از یک دهه جنگ داخلی، اقتصاد سوریه را تضعیف، و توان این کشور را برای کمک‌رسانی به قربانیان فاجعه‌ای چنین گسترده، محدود کرده است. جمهوری اسلامی ایران و روسیه، دو متحد عمده رژیم بشار اسد، برای امدادرسانی به سوریه ابراز آمادگی کرده‌اند. برخی کشورهای خلیج فارس، از جمله امارات متحده عربی و بحرین که روابطشان با دمشق را احیا کرده‌اند، نیز گفته‌اند که برای کمک آماده‌اند. 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، شامگاه دوشنبه در تماس تلفنی با فیصل مقداد، وزیر خارجه سوریه، از آمادگی ایران برای ارائه کمک‌های بشردوستانه سوریه خبر داد. به گزارش ایرنا، امیرعبداللهیان همچنین از اقدام رئیس جمعیت هلال احمر ایران در اعزام تیم‌های پزشکی و امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده ترکیه و سوریه، بر همانگی و تسریع در امدادرسانی تاکید کرده است. 

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در حالی برای کمک به زلزله‌زدگان سوریه ابراز آمادگی کرده‌اند که با گذشت ۹ روز از وقوع زمین‌لرزه شدید در خوی، بسیاری از مردم در سرمای زیر صفر، بدون سرپناه و در وضعیت بحرانی به سرمی‌برند و ده‌ها تن از زلزله‌زدگانی که برای گرم کردن چادرهای ناایمن خود اقدام به سوزاندن زغال و گاز پیک‌نیکی کرده بودند، به علت مسمومیت ناشی از استنشاق گاز مونوکسیدکربن، جان باختند یا راهی بیمارستان شدند. 

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که به نهادهای مربوطه در آن کشور دستور ارسال کمک‌های امدادی داده است. اما مقام‌های سوریه در دمشق، دریافت کمک از اسرائیل را رد کرده‌اند. 

بیشتر از جهان