اعتراض دگرباشان جنسی افغان در کابل؛ «بگذار زندگی کنیم»

طالبان در سه ماه گذشته ده‌ها نفر را به‌اتهام رابطه جنسی با هم‌جنس، در ملاءعام شلاق زدند

تظاهرات دگرباشان جنسی در فضای مجازی افغانستان  - @Baran_786/twitter

گروهی از دگرباشان جنسی افغان کارزاری را برای نجات جان دگرباشان جنسی در افغانستان، از روز چهارشنبه ۱۲ بهمن در فضای مجازی آغاز کردند. فعالان جامعه دگرباشان جنسی، روز چهارشنبه تظاهراتی را در فضای بسته و با پخش زنده در فضای مجازی، در کابل برگزار کردند و از آمریکا و دیگر کشورهای جهان خواستند تا آن‌ها را در حاکمیت طالبان تنها نگذارند.

شعار این کارزار «بگذار زندگی کنیم» است که از روز چهارشنبه پس از تظاهرات این گروه، در فضای مجازی بازنشر می‌شود. معترضان از دولت آمریکا برای خروج سراسیمه و پشت سر گذاشتن هزاران انسانی که جانشان در خطر است، انتقاد کردند. این معترضان با صورت‌های پوشانده شده و در حالی که شعارنوشته‌های اعتراضی در دست داشتند، مقابل دوربین ظاهر شدند و در‌مورد وضعیت دشوار زندگی دگرباشان جنسی تحت سلطه طالبان صحبت کردند.

در شعارنوشته‌های معترضان نوشته شده بود: «ما از بی‌پروایی آمریکا خسته شده‌ایم! ترامپ توافق با طالبان را تنظیم کرد. بایدن عقب‌نشینی کرد و ما را پشت سر گذاشت. از تنبیه ما دست بردارید». در یکی دیگر از شعارنوشته‌های اعتراضی نوشته شده بود: «در افغانستان تحت کنترل طالبان عشق وجود ندارد. ما می‌خواهیم زندگی کنیم، نه اینکه برای زنده ماندن بجنگیم».

دگرباشان جنسی در این تظاهرات در فضای مجازی، همچنان از برخی رسانه‌های غربی ازجمله نیویورک‌تایمز برای بازتاب ندادن صدایشان انتقاد کردند و از رسانه‌ها خواستند تا با نمایندگان معتبر این گروه مصاحبه کنند و وضعیت دگرباشان جنسی افغانستان را به گوش جهان برسانند.

دو جنبش حامی دگرباشان جنسی، گروه بهشت و گروه روشنیا که هر دو سازمان‌های غیرانتفاعی برای حمایت و پناه دادن به دگرباشان جنسی افغان‌اند، تظاهرات روز چهارشنبه و کارزار اینترنتی آن را راه‌اندازی کردند. این دو گروه آمار اکثر دگرباشان جنسی افغانستان را دارند و تلاش می‌کنند تا راه‌هایی را برای نجات آن‌ها از افغانستان فراهم کنند.

در یک پیام توییتری که هر دو گروه منتشر کردند، آمده است: «ایالات متحده هیچ شجاعت یا رهبری برای حمایت از حقوق بشری دگرباشان جنسی افغان نشان نداده است. ما امیدواریم که ایالات متحده مسیر خود را تغییر دهد و از اعضای جامعه ما (دگرباشان جنسی) محافظت کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پنیک نیوز، رسانه‌ای که اخبار دگرباشان جنسی را منتشر می‌کند، گزارش داد که بلافاصله پس از این تظاهرات در فضای مجازی، چندین تن از معترضان به‌دلیل اینکه در محل زندگی‌شان احساس خطر می‌کردند، به مکان دیگری در یکی از کشورهای همسایه افغانستان نقل‌مکان کردند. البته هیچ‌کدام از کشورهای همسایه افغانستان برای دگرباشان جنسی امن نیست، اما دست‌کم فضا بازتر از افغانستان است.

نعمت سادات، روزنامه‌نگار افغان و عضو جامعه دگرباشان جنسی، به نشریه پینک نیوز گفت: «تا زمانی که آمریکا مسیر خود را تغییر ندهد و فعالانه با گروه بهشت و روشنیا همکاری نکند، ما شاهد نابودی کامل جامعه دگرباشان در افغانستان خواهیم بود.»

گزارش دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که زندگی برای دگرباشان جنسی افغان‌ از زمانی که طالبان کنترل را دوباره به دست گرفته‌اند، «به‌طور چشمگیری بدتر شده است». این گزارش نشان می‌دهد که دگرباشان جنسی افغان با افزایش تهدید، حملات خشونت‌آمیز و تجاوزهای جنسی اعضای طالبان و دوستان نزدیک، اعضای خانواده و شرکای طالبان مواجه شده‌اند.

طالبان پیش از بازگشتشان به قدرت نیز به‌صراحت اعلام کرده بودند که حکم شریعت را برای دگرباشان جنسی اجرا می‌کنند و آنان را با سنگسار یا فروریختن دیوار بر سرشان، اعدام خواهند کرد. این گروه در نخستین ماه‌های سلطه‌شان بر افغانستان، صبور حسینی، یک معلم افغان که هویت جنسی‌اش را فاش کرده بود، به بدترین شیوه‌ها شکنجه کردند. طالبان از ماه نوامبر ۲۰۲۲ زمانی که ملا هیبت‌الله، رهبر طالبان، فرمان اجرای حکم حد و قصاص را صادر کرد تاکنون ده‌ها نفر را به جرم رابطه جنسی با هم‌جنس، در ملأعام شلاق زده‌اند.

شمار زیادی از دگرباشان جنسی افغان در یک‌سال و شش ماه گذشته از ترس اینکه شناسایی شوند و مورد شکنجه، تجاوز و بدرفتاری طالبان قرار بگیرند یا کشته شوند، به کشورهای ایران، پاکستان و برخی به ترکیه پناه برده‌اند. این در حالی است که در این کشورها نیز زندگی دگرباشان جنسی غیرقانونی است. ده‌ها سازمان حامی مهاجران در جهان از دولت بایدن خواسته‌اند تا طرح انتقال دگرباشان جنسی افغان به ایالات متحده آمریکا را تصویب کند، اما دولت آمریکا تاکنون در‌این‌باره تصمیم نگرفته است.

دگرباشان جنسی افغان به رهبری گروه بهشت، در ماه اوت ۲۰۲۲ تظاهراتی در اسلام‌آباد برگزار کردند و از دولت بریتانیا برای پناهندگی کمک خواستند. وزارت کشور بریتانیا رهنمودی برای متقاضیان پناهندگی دگرباش جنسی ارسال کرد و از آنان خواست که برای جلوگیری از آزار و شکنجه در افغانستان، تمایلات جنسی و هویت جنسی‌شان را پنهان نگه دارند.

دیده‌بان حقوق بشر این رهنمود را نقض قوانین بین‌المللی خواند. دستورالعمل‌های سازمان ملل در‌مورد پناهندگان می‌گوید که افراد دگرباش جنسی نباید به تغییر یا پنهان کردن هویت خود مجبور شوند، اما دگرباشان جنسی در افغانستان اغلب حتی امکان معرفی هویت جنسی خود به خانواده‌شان را ندارند.

بیشتر از جهان