رئیس سازمان سیا: تظاهرات گسترده در ایران، حکومت را پریشان کرده است

ویلیام برنز «روابط نظامی عمیق» ایران و روسیه را نگران‌کننده توصیف کرد

ویلیام برنز، رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)‌، روز پنجشنبه ۱۳ بهمن (۲ فوریه)، در دانشگاه جورج تاون در واشینگتن درباره چین، اوکراین، روسیه، ایران و شرایط خاورمیانه صحبت کرد و با استناد به داده‌های اطلاعاتی گفت که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بی‌ثباتی داخلی ناشی از تظاهرات گسترده، حکومت ایران را به‌طور فزاینده‌ای پریشان کرده است.

رئیس سازمان سیا با اشاره به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که این برخوردها شدت اعتراض‌ها را افزایش می‌دهد. او همچنین شجاعت زنان ایرانی را که به وضعیت موجود اعتراض دارند، تحسین کرد.

ویلیام برنز در ادامه نیز «روابط نظامی عمیق» بین ایران و روسیه را «نگران‌کننده» خواند و افزود: «ایران هواپیماهای بدون سرنشین و آموزش‌های مربوط به استفاده از آن‌ها را به نیروهای پوتین در اوکراین ارائه کرده است.»

به گزارش رویترز، رئیس سازمان سیا گفت هنگامی ‌که در ماه گذشته برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، به کی‌یف سفر کرده بود، دست‌کم شش ساعت از حضور ۳۰ ساعته‌اش در اوکراین را داخل پناهگاه سپری کرد، زیرا نیروهای روسی با استفاده از پهپادهای شاهد ۱۳۶ ایرانی، دو حمله جداگانه به غیرنظامیان اوکراینی را انجام دادند.

ویلیام برنز با بیان اینکه ارزیابی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا نشان می‌دهد شش ماه آینده برای اوکراین حیاتی است، گفت که به نظر نمی‌آید روسیه برای مذاکره درباره جنگ با اوکراین «جدی» باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویلیام برنز درباره نتایج ارزیابی‌ها و چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ هم گفت که تصور می‌کند در سال جاری خاورمیانه مجموعه‌ای از چالش‌های جدید را پیش‌ پای سیاستمداران آمریکایی می‌گذارد. او افزود که با سفر اخیرش به خاورمیانه و مشاهده وضعیت منطقه از نزدیک این تصور تقویت نیز شد.

رئیس سازمان سیا از احتمال شروع درگیری جدید میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی نیز ابراز نگرانی کرد و گفت: «بسیاری از چیزهایی که امروز می‌بینیم به رویدادهای انتفاضه دوم در دو دهه پیش شباهت دارد و این نگران‌کننده است.»

ویلیام برنز به‌تازگی در سفری از پیش اعلام نشده، به اسرائیل رفت و در این سفر با مقام‌های تل‌آویو درباره مسائل مربوط به خاورمیانه و به‌ویژه ایران گفت‌وگو کرد.

رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا اواخر آذرماه نیز درباره پیامدهای همکاری دفاعی روسیه و ایران هشدار داده و گفته بود که «روابط تهران و مسکو بر میدان نبرد در اوکراین تاثیر گذاشته و به قیمت جان بسیاری از اوکراینی‌های بی‌گناه تمام شده است». او همچنین گفت که ادامه این همکاری می‌تواند تاثیر خطرناک‌تری بر خاورمیانه نیز داشته باشد و به همین دلیل ایالات‌متحده آمریکا آن را بسیار جدی می‌گیرد.

ویلیام برنز در واکنش به خیزش سراسری مردم ایران نیز که پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی تهران آغاز شد، گفته بود: «جمهوری اسلامی هنوز عادات سرکوبگرانه و خشونت‌آمیز خود را در برخورد با معترضان دارد. با این ‌حال، من فکر می‌کنم که چنین رژیمی در درازمدت نتواند پاسخ‌ مناسبی برای جمعیت بسیار جوان این کشور داشته باشد، جمعیتی که ۷۰ درصد آن‌ را افراد زیر ۳۰ سال تشکیل می‌دهند.»

او همچنین اذعان کرده بود که طول مدت و دامنه اعتراض‌ها در ایران، تحلیل‌گران سازمان سیا را تحت تاثیر قرار داده است.