واشنگتن‌پست: با وجود چهار ماه سرکوب مستمر اعتراض‌ها ادامه دارد

به‌گفته یک شاهد عینی در زاهدان، هر جمعه ترس معترضان از جمعه قبلی کمتر می‌شود

روزنامه واشنگتن‌پست روز پنجشنبه در گزارشی تحلیلی نوشت به‌رغم چهار ماه سرکوب شدید و خونین خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، معترضان کماکان در خیابان‌ها حضور دارند و عوامل حکومت نیز همچنان با سرکوب و ارعاب پاسخ می‌دهند.

یافته‌های و ارزیابی‌های روزنامه واشنگتن‌پست نشان می‌دهد، در هیچ منطقه‌ای در ایران به‌اندازه سیستان و بلوچستان، عوامل سرکوب حکومت با این میزان خشونت با معترضان برخورد نکرده‌اند. با این حال، سیستان و بلوچستان همچنان کانون اصلی تداوم اعتراض‌ها در روزهای جمعه است.

گزارش پنجشنبه دوم فوریه (۱۳ بهمن‌ماه) واشنگتن‌پست درباره خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی، بر اساس ارزیابی داده‌ها و راستی‌آزمایی بیش از ۱۰۰ عکس و ویدئو و گفت‌وگو با شاهدان عینی تظاهرات‌ها و ناظران حقوق بشری تنظیم شده است.

به‌نوشته واشنگتن‌پست، داده‌های ارائه شده در این گزارش را گروه‌های ویژه ناظر بر درگیری‌ها و تظاهرات‌ها جمع‌آوری و ارزیابی کرده‌اند و مربوط به ۱۷ هفته اعتراض‌ در مناطق مختلف ایران است.

بر اساس یافته‌های روزنامه واشنگتن‌پست، نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همراهی عوامل لباس شخصی و گارد ويژه نیروی انتظامی در تمامی مراحل سرکوب و برخورد خونین با معترضان دست داشته‌اند. از ضرب‌وشتم‌ خیابانی تا بازداشت‌های خودسرانه افراد و در نهایت شلیک مستقیم به غیرنظامیان و معترضان بی‌سلاح.

واشنگتن‌پست با اشاره به ترکیب جمعیتی استان سیستان و بلوچستان می‌نویسد، بیشتر ساکنان این استان، بلوچ‌های سنی‌مذهبی‌اند که برای دهه‌ها زیر فشار‌ و تبعیض‌های حکومت مذهبی شیعی قرار داشته‌اند. با این حال، مقاومت و ایستادگی که در این استان دیده می‌شود از قدرت و پایداری جنبش اعتراضی سراسری در ایران حکایت دارد.

حساب کاربری ۱۵۰۰ تصویر

واشنگتن‌پست به‌نقل از یکی از ساکنان استان سیستان‌و‌بلوچستان درباره وضعیت این منطقه و خاستگاه اعتراض‌ها نوشت: «ما هیچ امید و آینده‌ای نداریم. زندگی آنچنان دشوار شده است که با خودمان فکر می‌کنیم حتی اگر کشته شویم، شاید فردا فرزندان‌مان آینده بهتری داشته باشند.»

در بخش دیگری از گزارش واشنگتن‌پست به «جمعه خونین» زاهدان اشاره است. به‌نوشته واشنگتن‌پست، اعتراض‌های روز جمعه هشتم مهرماه زاهدان، خونین‌ترین روز اعتراض‌ها از زمان شروع خیزش سراسری، در ۱۷ هفته گذشته در سراسر ایران، به‌شمار می‌رود.

به‌گزارش سازمان عفو بین‌الملل، در جریان اعتراض‌های روز جمعه هشتم مهرماه زاهدان، دست‌کم ۶۶ تن از معترضان به‌دست عوامل سرکوب نظام جمهوری اسلامی کشته شدند. در این میان، برخی از سازمان‌های حقوق بشری آمارهای بیشتری ارائه داده‌اند.

با این حال، به‌نوشته واشنگتن‌پست، سرکوب شدید معترضان در «جمعه خونین» زاهدان، نه تنها شعله اعتراض‌ها را خاموش نکرد، بلکه موجب گسترش و ادامه اعتراض‌ها شد.

داده‌های «پروژه مکان و اطلاعات درگیری‌های مسلحانه» نشان می‌دهد از جمعه خونین زاهدان تاکنون دست‌کم ۲۹ تن دیگر کشته شده‌اند و این اعتراض‌های هفتگی کماکان ادامه دارد و به شهرهای کوچک‌تر از جمله خاش نیز گسترش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یافته‌های واشنگتن‌پست، پس از جمعه خونین زاهدان، در هشتم مهرماه، خشن‌ترین سرکوب معترضان روز ۱۳ آبان‌ماه در شهرستان خاش در جنوب زاهدان گزارش شده است.

بر پایه منابع واشنگتن‌پست، در روز ۱۳ آبان‌ماه گذشته، عوامل سرکوبگر حکومت ایران دست‌کم ۱۸ تن از معترضان از جمله چهار نوجوان را در شهر خاش کشتند.

به‌رغم موج گسترده سرکوب‌ها، یکی دیگر از ساکنان محلی به روزنامه واشنگتن‌پست گفت که حتی یک جمعه هم نبود که مردم خیابان‌ها را خلوت کنند. به‌گفته این شاهد عینی در زاهدان، هر جمعه ترس و هراس معترضان از جمعه قبلی کمتر می‌شود.

روزنامه واشنگتن‌پست در ادامه گزارش خود به نقش مولوی عبدالحمید، امام جمعه‌ سنی زاهدان اشاره می‌کند.

واشنگتن‌پست، مولوی عبدالحمید را برجسته‌ترین روحانی اهل‌ سنت ایران معرفی می‌کند که مواضع و خطبه‌ها هفتگی او در مسجد مکی شهر زاهدان الهام‌بخش شمار زیادی از معترضان است.

روزنامه واشنگتن‌پست از بازداشت‌های فله‌ای و خودسرانه، به‌عنوان یک شیوه برخورد حکومت با اعتراض‌ها نام می‌برد. این روزنامه به‌نقل از یک کارمند ۴۰ ساله در شهر زاهدان نوشت: «زمانی که شمار زیادی از معترضان در شهر تجمع کردند، نیروهای سرکوبگر حکومت به‌جای تیراندازی مستقیم به معترضان، دستگیری‌های گسترده را آغاز کردند. سپس همین افراد به‌اتهام محاربه، محاکمه و به اعدام محکوم شدند.»