مقامات و ژنرال‌های حکومت سابق در آغوش طالبان

گزارش‌های متعددی از کشتار نظامیان و کارمندان سابق حکومت افغانستان منتشر شده است

ملا یعقوب به این مقام‌های نظامی سابق اطمینان می‌دهد که در راستای تامین امنیت‌ آنها اقدام خواهد کرد- Twitter/@MoDAfghanistan2

وزارت دفاع طالبان روز چهارشنبه، ۱۲ بهمن (یکم فوریه)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که شماری از ژنرال‌ها و نظامیان و مقام‌های حکومت سابق افغانستان با مولوی یعقوب، وزیر دفاع طالبان، و قاری فصیح‌الدین، رئیس ستاد ارتش طالبان، دیدار کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «در این دیدار دگر ژنرال افضل امان، دگر ژنرال محمد زمان احمدزی، تورن ژنرال شعور گل، تورن ژنرال نبی‌الله، برید ژنرال فرید، دگروال افندی و شماری دیگر از ژنرال‌ها و فرماندهان قول‌اردوها شرکت داشتند.»

افضل امان در دوران حکومت سابق افغانستان، معاون وزارت دفاع بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ویدیویی که وزارت دفاع طالبان منتشر کرده است، افضل امان تاکید دارد که هراسی ندارد و به همین دلیل به افغانستان مانده است.

افضل امان می‌گوید: «بر اساس سوگند نظامی‌ای که خوردم، در این کشور ماندم و جان خود را فدای این وطن می‌کنم. یک پروسه تظنیم سیاسی در کشور است و هراسی ندارم.» 

ملا یعقوب نیز در دیدار با این ژنرال‌های حکومت سابق، بر حفظ تمامیت ارضی و دفاع از شهروندان افغانستان تاکید می‌کند و اطمینان می‌دهد.

او ادعا می‌کند که شهروندان افغانستان نظام «شرعی و اسلامی» می‌خواهند و حکومت طالبان زمینه استقرار این نظام را فراهم کرده است.

ملا یعقوب می‌گوید: «حکومت افغانستان اسلامی است و تمام مردم این کشور مسلمان‌اند و خواست آن‌ها هم نظام شرعی و اسلامی است.  با عزم و اراده قوی کوشش می‌کنیم که از نظام اسلامی به هر قیمت حفاظت کنیم و این تعهد من است.»

وزیر دفاع طالبان می‌گوید که با حضور نظامیان خارجی در افغانستان، مشکلاتی در کشور شکل گرفته است. 

ملا یعقوب به این مقام‌های نظامی سابق اطمینان می‌دهد که در راستای تامین امنیت‌ آنها اقدام خواهد کرد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ حکومت پیشین افغانستان را سرنگون کردند و از آن زمان تاکنون تحت عنوان «اجرای شریعت اسلامی»، محدودیت شدیدی بر آزادی‌ها و حقوق شهروندی، به‎ویژه برای زنان، اعمال کردند.

در حاکمیت طالبان دختران تنها می‌توانند تا کلاس ششم دبستان درس بخوانند و زنان از بسیاری از حقوق انسانی و شهروندی خود، از جمل کار کردن در نهادهای غیر دولتی، منع شده‌اند.

از سویی نیز گزارش‌های متعددی از کشتار نظامیان و کارمندان سابق حکومت افغانستان در دست است و شماری از نظامیان از کشور گریخته‌اند، و برخی هم مجبور شده‌اند که در داخل کشور، به شکل پنهانی زندگی کنند.

طالبان به درخواست جامعه جهانی برای تشکیل حکومت فراگیر اعتنایی نکردند و تاکنون هیچ کشوری حکومت آن‌ها را به رسمیت نشناخته است.

بیشتر از جهان