ادامه فشارها بر بازداشت‌شدگان اقلیت‌های مذهبی

کمپین فعالین بلوچ از وخامت حال ابراهیم لجه‌ای در زندان مرکزی زاهدان خبر داد

وضعیت بازداشتی‌های جزو اقلیت‌های مذهبی در ایران هر روز وخیم‌تر و فشار روی آن‌ها به بهانه‌های مختلف هر بار بیشتر می‌شود.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ وضعیت یکی از جوانان بلوچ در زندان مرکزی زاهدان وخیم است. ابراهیم لجه‌ای،۳۰ ساله، فرزند امیرحمزه و پسرخاله خدانور لجه‌ای، زیر شکنجه‌های شدید در زندان مرکزی زاهدان در وضعیت بدی به‌سر می‌برد و گفته می‌شود خون بالا آورده است. این جوان بلوچ در روزهای اخیر نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمانی به مدت دو روز در بیمارستان نبی اکرم زاهدان بستری بود و پس از آن به بند ۹ زندان مرکزی زاهدان منتقل شد.

نیروهای نظامی سحرگاه جمعه ۷ بهمن ماه، به منزل پدری ابراهیم یورش بردند و با بی‌احترامی به مادر او، سراغ برادر دیگرش را گرفتند. ابراهیم به همراه خالد برادر ۱۶ ساله خود در تاریخ ۲۹ دی، در حالی که خواب بودند، با یورش نیروهای نظامی به منزل مسکونی آن‌ها در منطقه شیرآباد با ضرب‌وشتم بازداشت شدند.

کمپین فعالین بلوچ همچنین از بازداشت مشاور و یکی از نزدیکان مولوی عبدالحمید خبر داد. نیروهای وزارت اطلاعات مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور و از نزدیکان مولوی عبدالحمید، را در مسیر منزل بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. تا لحظه تنظیم خبر، از اتهام‌های وارده‌شده به او و محل نگهداری این روحانی بلوچ اطلاعی در دسترس نیست. با بازداشت مولوی مرادزهی که از مشاوران مولانا عبدالحمید است، جو زاهدان ملتهب و بیش‌ازپیش امنیتی شده است.

از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که شعبه ۲ تجدیدنظر هیئت رسیدگی به تخلفات اداری وزارت آموزش و پرورش، حکم دو سال تبعید به استان اردبیل لقمان افضلی، معلم ناحیه ۲ شهرستان سنندج و فعال صنفی را تایید کرده است. این حکم قبلا در هیئت بدوی مستقر در آموزش و پرورش کردستان صادر شده بود. انجمن صنفی معلمان کردستان ضمن محکوم کردن حکم تبعید افضلی اعلام کرد امیدوار است دیوان عدالت اداری فارغ از هرگونه هیاهو و نگاه امنیتی «آب رفته را به جوی بازگرداند» و برای لغو این حکم ناعادلانه اقدام کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش‌ها از کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان حاکی از آن است که جعفر غفاری، شهروند اهل آزادشهر گلستان، بیشتر از دو هفته پیش در این شهر بازداشت شده و برای پذیرفتن «اتهام آتش زدن بانک» در این شهرستان تحت فشار است.

در گزارش‌های این کمیته آمده است که علیرضا رئیسی، دانشجوی بلوچ هم که روز ۴ آذرماه در شهرستان چابهار بازداشت شد، با گذشت بیش از دو ماه همچنان در وضعیت بلاتکلیف در زندان زاهدان به سر می‌برد. به گزارش حال‌وش علیرضا رئیسی ۲۳ ساله اهل سرباز و دانشجوی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد چابهار، در بحبوحه اعتراض‌ها در این شهر بازداشت شد. او با اتهاماتی از جمله «تبلیغ علیه نظام، برهم زدن نظم عمومی، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» روبرو است. این دانشجو در حال حاضر در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان محبوس است. زندانیانی که در زندان مرکزی زاهدان نگهداری می‌شوند، با وجود سرمای شدید، به امکانات گرمایشی دسترسی ندارند.

گزارش‌ها حاکی از بلاتکلیفی بسیاری دیگر از بازداشت‌شدگان در جریان خیزش سراسری است. در همین راستا کمیته پیگیری به یکی از این بازداشت‌شدگان به نام عزت‌الله جعفری، زندانی سیاسی سابق و فعال ملی مذهبی، اشاره کرد که روز چهارشنبه ۱۶ آذر در اصفهان بازداشت شد. قرار بازداشت جعفری در روز ۲۷ دی ماه در زندان اصفهان به مدت یک ماه دیگر تمدید شد. دلایل بازداشت او اعلام نشده است؛ اما جلسه رسیدگی به اتهامات او در خصوص پرونده‌ای دیگر در تاریخ ۲۸ دی‌ در شعبه ۱ دادگاه انقلاب دزفول برگزار شد. به گزارش هرانا جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات بازداشت اخیر این شهروند چندی پیش به دلیل انتقال او از زندان اصفهان به دزفول به زمان دیگری موکول شده بود. جعفری پیش از این در سال ۹۶ هم بازداشت و به یک سال زندان محکوم شده و دروه حبس خود را در زندان کرمان گذرانده بود.

به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، فاطمه گرجی دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان، در دادگاه سومی که برای او رسیدگی به اتهام اهانت او به مقدسات اسلام از طریق حساب کاربری در توییتر برگزار شد، به پنج سال حبس تعزیری، دو سال ممنوع‌الخروجی، دو سال منع اقامت در استان‌های سمنان، تهران، مازندران، دو سال اقامت اجباری در شهر برازجان استان بوشهر و دو سال منع اشتغال به امور فرهنگی، آموزشی، پژوهشی در تمامی موسسات عمومی، خصوصی یا دولتی محکوم شد.