ژنرال آمریکایی: ارتش بریتانیا دیگر از پس دفاع از کشور و متحدانش برنمی‌آید

جنگ اوکراین، «کمبود جدی قابلیت رزمی-جنگی ارتش بریتانیا را برملا کرده» است

بر اساس گزار‌ش‌ها در گیرودار نگرانی‌ها در مورد مخارج نظامی بریتانیا، یک ژنرال ارشد آمریکایی به بن والاس، وزیر دفاع این کشور، گفت ارتش بریتانیا دیگر نیروی رزمی سطح بالایی به شمار نمی‌آید.

توبیاس الوود، نماینده محافظه‌کار ارشد مجلس و رئیس کمیته منتخب دفاع، گفت این ارتش «وضعیت وخیمی» دارد و از دولت ریشی سوناک خواست کاهش بودجه ارتش را لغو کند، زیرا درگیر «جنگ در اروپا» هستیم.

این خبر پس از آن منتشر شد که منابع آگاه دفاعی هشدار دادند این کاهش بودجه به معنای کاهش جایگاه ارتش در چشم رهبران جهان است. به گزارش اسکای نیوز، این ژنرال آمریکایی به والاس گفت: «در رده یک نیستید- به زور در رده دو هستید».

این منابع آگاه به این خبرگزاری گفتند، این بودجه دفاعی باید تا ۳ میلیارد پوند در سال افزایش پیدا کند تا پاسخگوی نگرانی‌های ایالات متحده باشد. یکی ازاین منابع آگاه هشدار داد این نیروهای مسلح «به مدت یک دهه قادر به حفاظت از بریتانیا و هم‌پیمانانمان نیستند».

الوود ضمن طرح اظهارات گزارش‌شده این ژنرال آمریکایی در مجلس عوام گفت، این اظهارات با یافته‌های کمیته‌ خودش نیز هم‌خوانی دارد، یافته‌هایی که نشان می‌دهد جنگ اوکراین «کمبود جدی قابلیت رزمی-جنگی ارتش بریتانیا را برملا کرده» است.

وزیر دفاع، جیمز هیپی با اذعان به دغدغه‌های بودجه‌ای گفت که سوناک و جرمی هانت رییس خزانه‌داری هر دو می‌دانند که ارتش «نیاز مبرم» به بودجه بیشتر دارد.

هیپی گفت: «کاهش پی در پی بودجه ارتش در طول دهه‌ها منجر به این شده که ارتش به افزایش سرمایه‌گذاری نیاز مبرم داشته باشد. رییس خزانه‌داری و نخست وزیر این را می‌فهمند و بودجه در دست تصویب است.»

والاس که پیش‌تر دفتر نخست‌وزیری و خزانه‌داری را برای دریافت پول بیشتر تحت فشار گذاشته بود، در واکنش به انتقاد حزب کارگر از کاهش‌های بودجه، این ارزیابی خود را صراحتا تکرار کرد که ارتش «دست خالی و کم‌بودجه» بوده است.

جان هیلی، وزیر دفاع دولت سایه، در مجلس عوام گفت: «وقتی حزب کارگر در سال ۲۰۱۰ دولت را تحویل داد، ارتش بریتانیا بیش از ۱۰۰ هزار نیروی تمام‌وقت داشت و ۲.۵ درصد تولید ناخالص ملی صرف بودجه دفاعی می‌شد.»

والاس در پاسخ گفت: «خرسند بگویم ما دست خالی و کم‌بودجه‌ شده‌ایم. او نیز همین کار را خواهد کرد؟ یا پشت خرده‌سیاست‌های حزبی پنهان خواهد شد؟»

پس از آنکه این ژنرال آمریکایی ناشناس ارزیابی خود را به والاس ارائه داد، منابع آگاه دفاعی از دولت خواستند علاوه بر آن، قوانین محدودکننده قدرت بریتانیا در خرید اسلحه و مهمات را هم تسهیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع آگاه دفاعی از سوناک خواستند با خودداری از برنامه‌ریزی برای کوچک‌تر کردن ارتش، نقش خود را در مقام «نخست‌وزیر دوره جنگ» به خوبی ایفا کند.

ارتش بریتانیا در حال حاضر، ۷۶ هزار نفر نیرو دارد، اما اگر برنامه کوچک‌سازی اجرا شود شمار نیروهای آن به ۷۳ هزار نفر کاهش خواهد یافت. نگرانی دیگر این است که اکثر خودروهای زرهی ارتش ساخت ۳۰ تا ۶۰ سال پیش است و قرار نیست تا چند سال دیگر نوسازی انجام شود. این در حالی است که ۳۰ درصد نیروهای نظامی در حالت «آماده‌باش کامل» نیز در نیروهای ذخیره عضو دارند.

البته به گفته برخی از مقام‌های دفاعی، بریتانیا در مسیر توسعه توانایی‌های خود قرار دارد. یک منبع آگاه به اسکای‌نیوز گفت: «اکنون چرخه بهتری برقرار است و طی ۱۰ سال آینده، سرمایه‌گذاری‌های جدید زیادی انجام می‌گیرد. مادامی که به تدارکات لطمه وارد نیاید، آن‌ها در مسیر تبدیل شدن به ارتشی پیشرفته‌ قرار دارند.»

دولت بریتانیا نیز اصرار دارد این کشور همچنان نیروی نظامی پیشرفته‌ای دارد. در پاسخ به این پرسش که آیا سوناک همچنان اعتقاد دارد بریتانیا نیروی رزمی «سطح بالایی» دارد، سخنگوی او گفت: «بله» و افزود نخست وزیر بریتانیا معتقد است پرسنل نظامی این کشور «ساز و برگ و توانایی مقابله با تهدیدهای فراروی خود» را دارند.

سوناک نخستین رهبر جهان بود که برای اوکراین تانک فرستاد و ایالات متحده و آلمان هم از بریتانیا پیروی کردند. نخست‌وزیر بریتانیا دوشنبه در سخنان خود در جلسه پرسش و پاسخ در کانتی دورهام گفت بریتانیا باید به ایستادگی خود در برابر تجاوز روسیه به اوکراین «به راستی مباهات» کند.

او گفت: «نخستین کشور بزرگی بودیم (که تانک فرستادیم). باعث شدیم سایر کشورها مثل آمریکا و مثل آلمان هم بگویند همین کار را خواهند کرد.»

سوناک افزود: «واقعا کار مهمی است، چون پشتوانه مورد نیاز اوکراین را فراهم می‌کند تا بتواند امیدوارانه در اوایل امسال پیشروی‌های بیش‌تری در برابر روسیه انجام دهد.»

به گفته یک سخنگوی دولت بریتانیا، این کشور «بزرگ‌ترین بودجه دفاعی را در اروپا دارد و در سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در صنایع دفاعی بریتانیا از دوران جنگ سرد به بعد را انجام دادیم.»

او افزود: «اطمینان می‌دهیم نیروهای مسلح ما برای مقابله با تهدیدهای آینده از سازوبرگ و توانایی لازم برخوردارند و از جمله برنامه‌ای ۱۰ ساله با تامین اعتبار کامل ۲۴۲ میلیارد پوندی برای تامین تجهیزات تدوین شده است.»

در ضمن، کرملین گفته است بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، وقتی گفت که به نظر می‌رسد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، او را به حمله موشکی تهدید کرد؛ «دروغ» گفته بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی دولت روسیه، در پاسخ به پرسشی درباره این اظهارات جانسون، در مجموعه سه قسمتی جدیدی در بی‌بی‌سی دو، گفت: روایت این سیاست‌مدار بریتانیایی نادرست بود. «یا به بیان دقیق‌تر، دروغ بود.»

© The Independent

بیشتر از جهان