افراد همسو با طالبان یک مرد را در بلخ تیرباران کردند

فرد کشته‌شده برادر رجب ابراهیمی است که از ۹ ماه پیش با همسرش گل‌اندام در زندان طالبان است

حسین  به دلیل اینکه پرونده برادرش را  پیگیری می‌کرد، کشته شدــ ایندیپندنت فارسی

افراد همسو با طالبان بعدازظهر دوشنبه ۱۰ بهمن، مردی به نام خلیفه حسین، از اهالی شهرستان دولت‌آباد استان بلخ، را در مسیر بین مزارشریف‌ــ‌دولت‌آباد از خودرو پیاده و تیرباران کردند.

یکی از نزدیکان خلیفه حسین به شرط محفوظ ماندن نامش به ایندیپندنت فارسی گفت که حسین به دلیل پیگیری کردن پرونده برادرش، رجب ابراهیمی، که از ۹ ماه پیش در زندان طالبان است، کشته شد.

رجب ابراهیمی ۹ ماه قبل به همراه همسرش، گل‌اندام، در کابل بازداشت و زندانی شد. او از قوم هزاره و شیعه‌مذهب است اما گل‌اندام از قوم پشتون و پیرو مذهب حنفی است. طالبان این زوج را به دلیل اینکه از دو قوم و مذهب مختلف‌اند و با هم ازدواج کرده‌اند، بازداشت، شکنجه و زندانی کردند.

به گفته این منبع، حسین را برادران گل‌اندام که تحت حمایت طالبان‌اند، کشته‌اند. او توضیح داد: «حسین از وقتی که برادران گل‌اندام او را به مرگ تهدید کردند، فراری شد اما چند روز قبل همسرش بیمار شد و او برای کمک به معالجه همسرش به خانه‌ بازگشت اما در مسیر بین روستا و شهر مزارشریف، او را از خودرو پایین آوردند و کنار جاده تیرباران کردند.»

رجب و گل‌اندام حدود ۱۵ سال قبل ازدواج کردند و چهار فرزند دارند. آن‌ها از ۹ ماه پیش در زندان طالبان در مزارشریف‌اند و حسین امیری که روز دوشنبه به قتل رسید، از فرزندان رجب و گل‌اندام نگهداری می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با سلطه طالبان بر افغانستان، برادران گل‌اندام که از قوم پشتون‌اند، با استفاده از نفوذ و قدرت محلی خود، به تعقیب و آزار رجب و گل‌اندام پرداختند. این زوج با چهار فرزند خود ماه‌ها در مزارشریف و کابل پنهانی زندگی کردند و در خردادماه تصمیم گرفتند به پاکستان فرار کنند؛ اما برادران گل‌اندام و افراد طالبان این خانواده و خاله گل‌اندام را که قصد داشتند از کابل به پاکستان بروند، در ایستگاه سواری‌های کابل بازداشت کردند.

طالبان آن‌ها را چندین هفته در کابل زندانی و شکنجه کردند و پس از مدتی، به مزارشریف فرستادند. در آن زمان، برادران گل‌اندام مدعی شدند که گل‌اندام در کودکی به نامزدی پسرعمویش درآمده بود اما رجب او را به زور به عقد خود درآورد.

حکم نهایی دادگاه طالبان در بلخ تاکنون مشخص نکرده است که رجب و گل‌اندام تا چه زمان باید در زندان بمانند، اما کشته شدن برادر رجب به دست برادران گل‌اندام جان این زوج و کودکانشان را نیز به خطر انداخته است. یکی از نزدیکان رجب ابراهیمی گفت اعضای محکمه طالبان در بلخ تاکنون ۵۰۰ هزار افغانی از خانواده رجب رشوه گرفته‌اند تا او و گل‌اندام را آزاد کنند، اما از نهایی شدن حکم محکمه یا آزادی آن‌ها هیچ خبری نیست.

هرچند رژیم طالبان فرمان مشخصی در مورد ازدواج پیروان دو مذهب مختلف صادر نکرده‌اند، فرماندهان این گروه در ۱۸ ماه گذشته، بارها ازدواج میان مردان و زنان از دو مذهب متفاوت را لغو کرده‌اند. بیشتر اعضای طالبان که پیرو مذهب حنفی‌اند، ازدواج دختران حنفی‌مذهب با مردان شیعه را مجاز نمی‌دانند.