نتانیاهو: برای جلوگیری از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای دست به هر اقدامی می‌زنیم

وزیر خارجه آمریکا در نشست خبری با نخست‌وزیر اسرائیل گفت تمام گزینه‌هایی که می‌تواند جلوی دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای را بگیرد روی میز است

RONALDO SCHEMIDT / AFP / POOL

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، روز دوشنبه، ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳، وارد تل آویو شد و بلافاصله در نشست خبری مشترکی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شرکت کرد.

بر اساس اخباری که تا این لحظه از نشست خبری بلینکن و نتانیاهو منتشر شده است، تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی ناشی از فعالیت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران یکی از موضوعاتی بود که نخست‌وزیر اسرائیل و وزیر خارجه ایالات متحده در نشست خبری روز دوشنبه درباره‌ آن سخن گفتند.

نتانیاهو در بخشی از سخنان خود در این نشست خبری گفت وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در «زمان مهمی» به اسرائیل سفر کرده چون، به‌گفته او، در حال حاضر «اکثریت جامعه بین‌المللی بربریت [حکومت] ایران» را در قبال مردم خود دیده‌اند و همچنین شاهد «صدور عناد و رفتارهای خشونت‌آمیز» جمهوری اسلامی به ورای مرزهای ایران و خاورمیانه نیز هستند.

نتانیاهو در فرازی از اظهارات خود گفت آمریکا و اسرائیل در پی «ساخت سیاستی مشترک» در قبال خطرات موجود هستند؛ سیاستی مشترک که به‌گفته نخست‌وزیر اسرائیل ویژگی اصلی آن دست زدن به هر اقدامی است که از دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه این بخش از گفته‌های خود تاکید کرد یکی دیگر از سیاست‌های مشترک اسرائیل و آمریکا، که برای جلوگیری از تهدیدهای ناشی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی نیز اهمیت بسزا دارد، گسترش «حلقه صلح» در خاورمیانه است. بر پایه اظهارات نتانیاهو در نشست خبری روز دوشنبه، اسرائیل و آمریکا این هدف مشترک را در قالب گسترش «پیمان ابراهیم»، که به موجب آن روابط اسرائیل با شماری از کشورهای عربی عادی شد، پیگیری خواهند کرد.  

از سوی دیگر بلینکن نیز بار دیگر اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد بازگشت به توافق هسته‌ای را رد کرده، اما همچنان تمام گزینه‌هایی که می‌تواند جلوی دستیابی تهران به تسلیحات هسته‌ای را بگیرد «روی میز است.» وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت ایالات متحده این تعهد را به اسرائیل می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران هرگز به سلاح اتمی دست نیابد.

به‌گفته بلینکن ایالات متحده در پی تقویت «روابط و منافع مشترک خود» با اسرائیل است و دولت آمریکا به‌منظور مقابله با «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» حکومت ایران در منطقه و جهان با اسرائیل همکاری خواهد کرد.

بلینکین در عین‌حال تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی در حمایت از تروریسم دارد و در حال حاضر نیز همکاری نظامی تهران و مسکو در جنگ اوکراین موجب شده است تا روسیه سلاح‌هایی پیشرفته در اختیار چنین حکومتی قرار دهد.

او همچنین تاکید کرد دولت فدرال آمریکا اعتقاد دارد بهترین راه تضمین امنیت اسرائیل گسترش روابط این کشور با دیگر کشورهای منطقه، به‌ویژه کشورهای عربی، است.

دفاع بلینکن از راه‌حل دو کشور مستقل اسرائیل و فلسطین

به‌گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن همچنین در جریان این نشست خبری بر ضرورت کاهش تنش‌ها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرد و به‌شدت از اقدامات مسلحانه فلسطینی‌ها علیه مردم اسرائیل انتقاد کرد.

به‌گفته وزیر خارجه آمریکا، حمله مسلحانه روز جمعه به مردم اسرائیل، که در جریان آن هفت تن جان خود را از دست دادند، حمله‌ به افراد نیست بلکه حمله‌ای علیه قوانین بین‌المللی در مورد آزادی دین و عقیده محسوب می‌شود. از این‌رو بلینکن گفت دولت فدرال آمریکا حمله به افراد بی‌گناه، صرف نظر از عقایدشان، و همچنین جشن گرفتن برای چنین جنایاتی را «به‌شدت» محکوم می‌کند.

آنتونی بلینکن پس از این اظهارات بار دیگر اعلام کرد که از منظر دولت آمریکا تنها راه‌حل مناقشه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تشکیل دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار یکدیگر است.

بلینکن در ادامه این بخش از سخنانش چنین گفت:«همانطور که به [جناب] نخست‌وزیر نیز گفتم، از نظر ما هر چیزی که از این چشم‌انداز دورمان کند در بلند مدت برای امنیت و هویت اسرائیل، در مقام یک کشور یهودی و دموکراتیک، مضر است.»

نتانیاهو در حالی بر راه‌حل تاسیس دو کشور تاکید می‌کند که، بر پایه آخرین نظرسنجی‌ها، چنین فکری در میان افکار عمومی یهودیان و فلسطینی‌ها در پایین‌ترین میزان محبوبیتش قرار دارد و از سال ۲۰۱۴ به این‌سو نیز مذاکرات مربوط به تاسیس دو کشور متوقف شده است.

به‌عنوان مثال «مرکز سیاست و تحقیقات فلسطین» در آخرین نظرسنجی خود، که هفته گذشته برگزار شد، اعلام کرد تنها ۳۳ درصد از فلسطینی‌ها و ۳۴ درصد از یهودیان مدافع راه‌حل تاسیس دو کشور مستقل فلسطین و اسرائیل‌اند، در عین‌حال که دو – سوم از فلسطینی‌ها و ۵۳ درصد از شهروندهای اسرائیل مخالف راه‌حل مذکورند.

بلینکن در عین‌حال به‌صورت ضمنی از مخالف‌های دولت بنیامین نتانیاهو، که راستگراترین و مذهبی‌ترین دولت تاریخ این کشور است، حمایت کرد و تظاهرات گسترده آنها علیه اصلاحات قضایی در این کشور را نشانه‌ای قابل مشاهده از «سرزندگی جامعه مدنی اسرائیل» دانست.

بیشتر از جهان