اردوغان: می‌توانیم حکومت ایران را به دیدار سوریه و روسیه دعوت کنیم

رئیس‌ جمهوری ترکیه از احتمال دعوت ایران به نشستی خبر داد که هدفش عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه است

قصد اردوغان عادی‌سازی روابط با دولت بشار اسد است و از حکومت‌های ایران و روسیه در این راستا دعوت می‌شود- Mast IRHAM / POOL / AFP

رجب طیب اردوغان، رئیس ‌جمهوری ترکیه، اعلام کرد احتمالا از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست مشترک با مقام‌های حکومت‌های روسیه و سوریه دعوت می‌کند. به گزارش رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه، اردوغان گفت برای رسیدن به صلح در منطقه «حتی می‌توانیم ایران را اضافه کنیم.»

مقام‌های ترکیه، روسیه و ایران، پیش از این برای هماهنگ کردن سیاست‌های خود درباره جنگ داخلی سوریه، در روندی به نام «روند آستانه» که از برگزاری نشستی در شهری به همین نام در قزاقستان آغاز شد، دیدار می‌کردند. شانزدهمین نشست «روند آستانه» حدود یک سال‌ونیم پیش، ژوئیه ۲۰۲۱، با حضور هیات‌های مسکو، تهران و آنکارا به اضافه هیات‌هایی از دولت بشار اسد و مخالفان دولت بشار اسد و ناظرانی از سازمان ملل، اردن، لبنان و عراق، برگزار شد.

اما اینک قصد اردوغان عادی‌سازی روابط با دولت بشار اسد است و از حکومت‌های ایران و روسیه در این راستا دعوت می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اردوغان روز یکشنبه، ۲۹ ژانویه (۹ بهمن)، در سخنان خود به برخی موضوعات مهم دیگر نیز پرداخت. او گفت که آنکارا شاید پاسخ «متفاوتی» به درخواست عضویت فنلاند در ناتو بدهد و با آن کار، سوئد را «بهت‌زده» کند. استکهلم و هلسینکی هر دو خواهان پیوستن به ناتو شده‌‌اند؛ امری که با توافق تمام اعضای ناتو ممکن خواهد بود. در حال حاضر ترکیه، دومین ارتش بزرگ ناتو، تنها عضوی است که هنوز درخواست  این دو کشور اروپایی را تایید نکرده است. 

رئیس‌جمهوری ترکیه به مراسم قرآن‌سوزی که برخی در سوئد انجام دادند، نیز اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنند با سوزاندن قرآن ما، اسلام را از بین می‌برند؟ نشان می‌دهند که چقدر از شرافت عاری‌‌اند.»

اردوغان از آمریکا نیز انتقاد کرد که به وعده خود در زمینه فروش هواپیماهای جت اف ۳۵ به ترکیه عمل نکرده است؛ هرچند، آنکارا یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار برای این جت‌ها پرداخت کرده است. او گفت: «اگر در ازای این مبلغ هیچ چیزی ارسال نکنند، بهایش را خواهند پرداخت.»