ترکیه: هر لحظه ممکن است به سوریه حمله کنیم

مشاور ارشد اردوغان گفت ترکیه احتمال حمله نظامی مجدد به خاک سوریه را کنار نگذاشته است

نیروهای ترکیه در اتحاد با برخی گروه‌های شورشی، بخش‌هایی از شمال خاک سوریه را اشغال کرده‌اند- Delil SOULEIMAN / AFP

یکی از مشاوران ارشد رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه گفت «هر لحظه ممکن است» که نیروهای این کشور مجددا به خاک سوریه حمله کنند. این در حالی است که دولت‌های ترکیه و سوریه اخیرا روند برقراری مجدد روابط و آشتی دیپلماتیک را با پشتیبانی روسیه آغاز کرده‌اند.

جنگ داخلی سوریه اکنون قریب به ۱۲ سال به درازا کشیده و شامل حضور نیروهای کشورهای متعدد خارجی از جمله روسیه، ترکیه و ایران بوده است. ترکیه در سال‌های اخیر، چندین بار به شمال خاک سوریه حمله کرده و «نیروهای دموکراتیک سوریه» را که تحت محوریت گروه‌های کرد چپ‌گرا تشکیل شده‌اند، هدف گرفته است. آنکارا این نیروها را به علت روابط تاریخی‌شان با «حزب کارگران کردستان» (پ‌ک‌ک) «تروریستی» می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابراهیم کالین، مشاور سیاست خارجه اردوغان، گفت تلاش روسیه برای پایان درگیری‌ها در سوریه به این معنی نیست که ترکیه گزینه حمله نظامی را کنار گذاشته است. آنکارا چندین ماه است در مورد احتمال حمله مجدد به خاک سوریه هشدار می‌دهد. کالین به خبرنگاران گفت: «عملیات زمینی هر لحظه ممکن است و این وابسته به سطح تهدیدهایی است که ما دریافت می‌کنیم. ترکیه هرگز دولت سوریه یا شهروندان غیرنظامی سوریه را هدف نمی‌گیرد.»

دو روز پیش بود که بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، گفت ادامه مذاکرات با آنکارا باید با هدف «پایان اشغال» بخش‌هایی از خاک سوریه از طرف ترکیه باشد. نیروهای ترکیه در اتحاد با برخی گروه‌های شورشی، بخش‌هایی از شمال خاک سوریه را اشغال کرده‌اند.

اردوغان در ابتدا، از سرسخت‌ترین مخالفان اسد بود و در سال ۲۰۱۷، او را «تروریست» خواند. اما به نظر می‌رسد که او اخیرا سعی در ترمیم روابط با دمشق دارد و این امکان وجود دارد که تا پیش از برگزاری انتخابات ترکیه که انتظار می‌رود ظرف چند ماه آینده برگزار شود، با او دیدار کند.

وزرای دفاع سوریه و ترکیه اواخر ماه گذشته برای اولین بار از سال ۲۰۱۱، با یکدیگر دیدار کردند. کالین گفت مقام‌های دمشق و آنکارا «سلسله جلساتی» را برای تدارک نشست احتمالی ریاست‌جمهوری آماده خواهند کرد. او در ضمن گفت وزرای خارجه دو کشور احتمالا در اواسط ماه فوریه در مسکو با یکدیگر دیدار می‌کنند و احتمال دارد پیش از این، یک دیدار دیگر بین وزرای دفاع برگزار شود.

بیشتر از