واحد تخصصی پلیس ممفیس پس از ضرب‌و‌جرح مرگبار یک شهروند سیاهپوست منحل شد

معترضان به برخورد خشن پلیس در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان‌ها ریختند

یک روز پس از انتشار ویدیویی دلخراش از حمله پنج مامور پلیس به یک سیاهپوست به نام تایر نیکولز که به مرگ او منجر شد، واحد تخصصی پلیس شهر ممفیس در ایالت تنسی آمریکا منحل شد.

به گزارش رویترز، اداره پلیس ایالات متحده در بیانیه‌ای اعلام کرد که پس از صحبت رئیس پلیس با اعضای خانواده تایر نیکولز، سایر افسران و برخی از مقام‌های ارشد، واحد تخصصی عقرب (SCORPION) را برای همیشه غیرفعال می‌کند. این تصمیم در پی آن اعلام شد که یک سخنگوی پلیس تایید کرد هر پنج افسر حمله‌کننده به این جوان سیاهپوست از اعضای واحد عقرب بودند.

فیلم‌های ضبط‌شده از دوربین‌های پلیس و دوربینی که روی یک تیر چراغ‌برق نصب شده بود، نیکولز ۲۹ ساله را نشان می‌داد که مدام فریاد می‌زد: مامان! پلیس او را که پدر یک کودک چهار ساله بود، روز هفتم ژانویه هنگام رانندگی به سمت خانه مادرش متوقف کرد. او در اثر شدت ضرب‌و‌جرح، سه روز بعد در بیمارستان جان باخت.

پنج افسر دخیل در این ضرب‌و‌شتم که همگی سیاه‌پوست بودند، روز پنجشنبه با اتهام‌هایی از جمله حمله، آدمربایی و قتل مواجه و همه از اداره پلیس اخراج شدند.

مرگ دلخراش تایر نیکولز افکار عمومی را جریحه‌دار کرد و صدها معترض با در دست داشتن پلاکاردهایی، به خیابان‌های ممفیس ریختند. خانواده نیکولز و مقام‌های ایالات متحده ضمن ابراز خشم و اندوه از وقوع چنین اتفاقی، از معترضان خواستند آرام بمانند. این درخواست در روز جمعه و در حالی مطرح شد که تظاهرات‌کنندگان برای مدت کوتاهی یک بزرگراه بین‌ایالتی را مسدود کرده بودند.

در شهرهای دیگر ایالات متحده نیز تظاهراتی علیه خشونت پلیس برگزار شد. صدها معترض قبل از راهپیمایی در منهتن در پارک میدان واشینگتن در نیویورک تجمع کردند و خواستار نظارت بیشتر بر عملکرد ماموران پلیس شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چهار کلیپ ویدیویی منتشرشده در روز جمعه که به خشم مردم منجر شد، ماموران پلیس دیده می‌شوند که تایر نیکولز را از ماشین بیرون می‌آورند و کتک می‌زنند. این ماموران اعلام کردند که او را به دلیل رانندگی بی‌احتیاط متوقف کرده‌اند اما رئیس پلیس اعلام کرد که چنین موضوعی درست به نظر نمی‌رسد. در عین حال، برخی از کارشناسان دیگر نیز اعلام کردند که به نظر نمی‌رسید این فرد برای ماموران خطری جدی داشته که نیاز بوده باشد او را تا این حد با لگد و باتوم ضرب‌وشتم کنند.

واحد تخصصی عقرب که به زبان انگلیسی مخفف عبارت «عملیات خیابانی برای بازگرداندن آرامش به محله‌ها» است، اکتبر ۲۰۲۱ برای تمرکز بر نقاطی از شهر که میزان جرم و جنایت در آن‌ها بالا است تشکیل شد. منتقدان این واحد می‌گویند چنین تیم‌های تخصصی می‌توانند هدف سوءاستفاده‌ قرار گیرند.

پس از انتشار ویدیوهای دلخراش بدرفتاری پلیس با تایر نیکولز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت که «عصبانی و عمیقا غمگین» است. به گفته کاخ سفید، جو بایدن روز جمعه برای ابراز همدردی با خانواده این جوان سیاهپوست صحبت کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، نیز روز شنبه در اظهارنظری درباره این اتفاق گفت: «فیلم ضرب‌وجرح وحشیانه تایر نیکولز از سوی پنج افسر پلیس ممفیس وحشتناک است. این حمله هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.»

دوستان و خانواده تایر نیکولز می‌گویند که او یک ورزشکار دوست‌داشتنی و بااستعداد بود که در شرکت فدکس کار می‌کرد و به‌تازگی در کلاس عکاسی ثبت‌نام کرده بود. او در ساکرامنتو کالیفرنیا بزرگ شد و قبل از همه‌گیری ویروس کرونا به ممفیس نقل مکان کرد.

مرگ نیکولز آخرین نمونه بدرفتاری پلیس با سیاه‌پوستان و سایر اقلیت‌ها است. قتل جورج فلوید در سال ۲۰۲۰ اعتراض‌های جهانی علیه بی‌عدالتی نژادی را برانگیخت. جورج فلوید مرد سیاهپوستی بود که پس از زانو زدن یک افسر سفیدپوست بر گردن او در مینیاپولیس جانش را از دست داد. پس از آن، جنبش گسترده «جان سیاهان مهم است» در جهان فراگیر شد.

بیشتر از جهان