آیا دونالد ترامپ استیضاح خواهد شد؟

دموکرات‌ها می‌خواهند این ماجرا سریع‌ تمام شود تا بتوانند بر انتخابات ۲۰۲۰ تمرکز کنند

به احتمال زیاد دونالد ترامپ تا پایان سال جاری میلادی به دست نمایندگان مجلس استیضاح خواهد شد

ALEX WONG / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

هرکسی درباره تحقیقات استیضاح دونالد ترامپ ريیس جمهوری ایالات متحده نظر خود را دارد.

با شهادت مقامهای کنگره، مردم اکنون می‌گویند اطلاعات ارائه شده به اندازه کافی عدم صداقت و دورویی رییس‌جمهور را ثابت می‌کند.

دموکرات‌ها چگونه می‌توانند کاری جز استیضاح وی را به رای‌ بگذارند؟

در طرف دیگر، عده‌ای نیز حامی اظهارات دونالد ترامپ هستند که می‌گوید این تحقیقات ادامه همان «شکار ساحره» است که دموکرات‌ها از وقتی او بر خلاف انتظارآنها، هیلاری کلینتون را در سال ۲۰۱۶ شکست داد، به راه‌ انداخته‌اند. [ شکار ساحره اشاره به تعقیب و به آتش کشیدن برخی از زنان بی‌گناه در قرون وسطی در اروپا به بهانه ساحرگی دارد.]

آنها استدلال می‌کنند چگونه کسی می‌تواند بر اساس اطلاعات دست دوم و نقل‌قول سایرین، رییس‌جمهور را استیضاح کند؟

دموکرات‌ها مدارکی قوی دارند

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، برای ماه‌ها نسبت به فشار همکاران خویش به استیضاح بی‌میل بود چرا که می‌دانست چنین امری چقدر می‌تواند تفرقه‌انداز باشد. در واقع اگر به خاطر ضرروت رسیدگی به شکایت فرد افشاگر درباره تماس تلفنی روز ۲۵ ژوییه آقای ترامپ با رییس‌جمهور اوکراین نبود، احتمالا تحقیقات رسمی استیضاح نیز به راه نمی‌افتاد. با توجه به حجم مدارک و فشار در حزب خویش، خانم پلوسی چاره دیگری نداشت جز این که با تحقیقات استیضاح به پیش رود. او و آدام شیف، دبیر کمیته اطلاعات مجلس، تلاش داشته‌اند تا اقدامات خویش را به عنوان اقداماتی غیر حزبی جلوه دهند ولی تمام استیضاح‌ها سیاسی هستند، و نه هیچ چیز دیگر.

جمهوری‌خواهان دفاع مستحکمی ندارند

بیشتر به این خاطر که خود آقای ترامپ و دستیاران ارشدش مانند میک مولوینی به بخش‌های عمده‌ای از اتهامات علیه ایشان اقرار کرده‌اند که وی از اوکراین خواسته تا تحقیقاتی را علیه فساد جو بایدن به راه اندازد تا در ازای آن کمک‌های نظامی دریافت کرده و رییس‌جمهور اوکراین به ایالات متحده دعوت شود. به همین خاطر جمهوری‌خواهان چیز زیادی برای مبارزه در دست ندارند. در عوض آنها بیشتر ماه گذشته را صرف مجادله درباره روند تحقیقات کرده و تلاش کردند حواس مردم را با تئوری‌های توطئه پرت کنند به جای آن که از اقدامات رییس‌جمهور دفاع نمایند.

استیضاح به احتمال زیاد در مجلس نمایندگان اتفاق خواهد افتاد

در نهایت، تعداد رای دهندگان اهمیت پیدا می کند، که در آن دموکرات‌ها از برتری برخوردارند. به احتمال زیاد مواد استیضاح به کمیته قضایی مجلس نمایندگان برده خواهد شد که برای رای‌دهی در آن دموکرات‌ها اکثریت را در دست دارند. بعد از آن از سراسر مجلس نمایندگان خواسته خواهد شد درباره استیضاح رای دهند. رای آوردن استیضاح آقای ترامپ فقط نیاز به نصف بعلاوه یک رای از نمایندگان دارد. خانم پلوسی که استراتژیست قهاری است اجازه نخواهد دارد رایی گرفته شود بدون این که از پیش مطمئن باشد آرای موافق کافی را کسب خواهد کرد.

زمان‌بندی حیاتی است

دموکرات‌ها می‌خواهند این ماجرا هر چه سریع‌تر تمام شود تا بتوانند دوباره بر انتخابات ۲۰۲۰ تمرکز کنند.برخلاف جمهوری‌خواهان که عاشق این هستند که تحقیقات استیضاح، توجهات را از انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها دور کند. مگر این که آنها تصمیم بگیرند روند استیضاح را به تاخیر انداخته تا شاهد‌های دیگری مانند جان بولتون را برای شنیدن مدارک بیشتر به شهادت در کنگره دعوت کنند. احتمالا رای مجلس نمایندگان درباره استیضاح در دو هفته آخر ماه دسامبر اتفاق خواهد افتاد. به طور خلاصه، به احتمال زیاد رییس‌جمهور تا پایان سال جاری میلادی به دست نمایندگان مجلس استیضاح خواهد شد.

بعد چه می‌شود؟

این سوال اصلی است. با آگاهی از این واقعیت که برای محکومیت و اخراج رییس‌جمهور از کاخ سفید نیاز به دو سوم آرای سناتورها است، آقای ترامپ روی وفاداری جمهوری‌خواهان و روند رای‌گیری سفت و سخت توسط میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، حساب می‌کند. اگر سناتورها بر اساس وابستگی حزبی خود رای دهند، آقای ترامپ نجات خواهد یافت و با بازگشت به کاخ سفید دوباره در انتخابات شرکت خواهد کرد. بنا به بسیاری از گزارش‌های رسیده سناتورهای جمهوری‌خواه مایلند محاکمه استیضاح را تا حد امکان در سال ۲۰۲۰ ادامه دهند تا در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات خلل ایجاد کنند.

ولی ممکن است این امر اتفاق نیفتد. تا کنون جمهوری‌خواهان به شدت نسبت به آقای ترامپ وفادار بوده‌اند، برخی به خاطر ترس از این که توسط وی مورد حمله واقع شوند و بخشی هم به خاطر ترس از سرسخت‌ترین طرفداران وی که اگر با ترامپ مخالفت کنند در حوزه‌های انتخاباتی ایشان دردسر ساز خواهند شد.

این ماجرا ممکن است به سرعت تغییر کند اگر اعضای ارشد جمهوری‌خواه احساس کنند رای دهندگان دیگر از آقای ترامپ پشتیبانی نمی‌کنند، دقیقا شبیه همان اتفاقی که سال‌ها پیش برای ریچارد نیکسون افتاد قبل از آن که بادی بوزد و همه چیز را برای وی عوض کند. در چنین حالتی ممکن است از او خواسته شود از مقام خود استعفا دهد که غیر محتمل است و جمهوری‌خواهان ممکن است به اخراج او از ریاست جمهوری رای داده و مایک پنس را رییس‌جمهور کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شانس بروز چنین اتفاقی به شدت افزایش خواهد یافت اگر تعدای از سناتورهای جمهوری‌خواه منتقد رییس‌جمهور تقاضای رای مخفی کنند که به ایشان و سایرین اجازه رای دادن آزادانه می‌دهد. جولیانا گلوور، مشاور حزب جمهوری‌خواه در هفته جاری در پولتیکو (Politico) نوشت: «رای‌گیری مخفی برای استیضاح شاید دیوانه‌وار به نظر آید ولی در واقع خیلی محتمل است. درواقع، تنها نیاز به خواست ۳ سناتور است که چنین اتفاقی رخ دهد.»

با خروج آقای ترامپ و ورود آقای پنس به کاخ سفید هر چیزی ممکن است. با ورود به سال ۲۰۲۰، رییس‌جمهور جدید می‌تواند بر حمایت حزب و مسیحیان انجیلی حساب کند ولی سخت است قبول کرد هواداران ناامیدشده ترامپ به همان اندازه مشتاق باشند، به ویژه که آقای پنس بر خلاف ادعاهای خویش، از افراد سابقه‌دار واشنگتن است. 

حتی ممکن است آقای پنس توسط دیگر افراد جمهوری‌خواه، مانند جان کیسیک و نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل، در نشست تابستان این حزب به مبارزه طلبیده شود. خانم هیلی اخیرا کتاب جدید خود را تبلیغ می‌کند که «با کمال احترام» (With All Due Respect) نام دارد. شاید این کار راه دیپلماتیک وی باشد برای آن که به سایرین بگوید: «مراقب باشید.»

© The Independent