پمپئو: جمهوری اسلامی جانشینی برای «اقتدار، هوش، و بی‌رحمی» قاسم سلیمانی ندارد

وزیر خارجه سابق آمریکا در کتاب جدیدش می‌گوید متحدان عرب منطقه از حمله مطلع شده بودند و او همچنان انتظار دارد جمهوری اسلامی از او انتقام بگیرد

پمپئو می‌نویسد: «تلاش برای جایگزینی سلیمانی مانند تلاش برای جایگزینی تابلوی نقاشی اصل رامبرانت است.»‌ـ MICHAEL M. SANTIAGO/GETTY IMAGES VIA AFP

قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در نخستین ساعات ۳ ژانویه ۲۰۲۰، هنگام خروج از فرودگاه بغداد، در حمله پهپادی آمریکا کشته شد.

مایک پمپئو در کتاب خاطراتش «هرگز کوتاه نیا: مبارزه برای آمریکایی که دوست دارم» که روز سه‌شنبه ۲۴ ژانویه (۴ بهمن) منتشر شد، می‌گوید دولت ترامپ انتظار داشت که گزینه بعدی به‌سرعت جای سلیمانی را بگیرد، اما هیچ‌کس نتوانست در «اقتدار، هوش، بی‌رحمی، و اقبال عمومی داخلی» با او برابری کند.

پمپئو می‌نویسد: «تلاش برای جایگزینی او مانند تلاش برای جایگزینی تابلوی نقاشی اصل رامبرانت است. واقعا موفق باشید، چون هیچ جانشین خوبی وجود ندارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پمپئو پیش از آنکه در سال ۲۰۱۸ به ریاست وزارت خارجه دولت ترامپ برسد، رئیس سی‌آی‌ای بود. او در مورد خطر احتمالی عملیات ترور سلیمانی برای غیرنظامیان می‌نویسد: «در مورد خطر خیالم راحت بود، زیرا در پنج دقیقه‌ای که از همه مهم‌تر بود، برای کنترل حریم هوایی برنامه داشتیم. تنها غیرنظامیانی که احتمالا در معرض خطر قرار می‌گرفتند مسافران پرواز سلیمانی بودند.»

او همچنین می‌گوید متحدان آمریکا در خاورمیانه از حمله مطلع بودند. پمپئو در ادامه می‌نویسد: «اسرائیلی‌ها هم آماده بودند، می‌دانستند که ایران ممکن است بخواهد از آن‌ها انتقام بگیرد. به همین ترتیب، ما با متحدان عرب منطقه نیز در ارتباط بودیم، بدون افشای جزئیات نقشه، به آن‌ها هشدار دادیم.»

وزیر خارجه سابق آمریکا می‌گوید تا امروز همچنان انتظار انتقام‌جویی ایران را دارد. «می‌دانیم که ایران توانایی عملیات در خاک آمریکا را دارد، بنابراین یک سال و نیم پس از ترک خدمت، همچنان محافظ شخصی دارم.»

او در ادامه می‌افزاید: «احتمالا دیگر هرگز خودم رانندگی نخواهم کرد یا حریم خصوصی سابق را نخواهم داشت.»

قاسم سلیمانی پیش از کشته شدن، در ویدیویی دونالد ترامپ را خطاب قرار داده و گفته بود: «من حریف شما هستم، در آن‌جایی که فکر نمی‌کنید ما در نزدیکی شما هستیم، آقای ترامپ قمارباز بیا ما منتظریم. مرد این میدان ما هستیم.»

پس از کشته شدن سلیمانی، جمهوری اسلامی در واکنش، چند پایگاه نظامی آمریکا در عراق را موشک‌باران کرد که چند سرباز آمریکایی زخمی شدند. جمهوری اسلامی که انتظار حمله متقابل آمریکا را داشت، همان شب، با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری اوکراین را که از تهران عازم کی‌یف بود، سرنگون کرد و ۱۷۶ سرنشین و خدمه‌اش کشته شدند.