۱۲ هزار و ۳۳۰ ماه حکم حبس برای معترضان

تداوم فشار بر اقلیت‌های دینی و صدور احکام سنگین برای معترضان؛ دادگاه هنگامه قاضیانی برگزار شد

این روزها دسترسی نداشتن وکلا به پرونده موکلانشان به چالشی جدی برای بازداشت‌شدگان خیزش سراسری تبدیل شده است و بسیاری از معترضان از حقوق اولیه خود برای دسترسی به یک دادرسی عادلانه هم محروم‌اند. بر اساس آمار هرانا تا روز سه‌شنبه نزدیک به ۲۰ هزار نفر از معترضان بازداشت شده‌‌اند که از میان آن‌ها، ۷۳۷ نفر در دادگاه‌های انقلاب محکوم شده‌اند و در کل ۱۲ هزار و ۳۳۰ ماه حکم حبس صادر شده است.

کمیته پیگیری بازداشت‌شدگان در مورد عرفان خلیلیان، آهنگسازی که اواخر شهریور در اصفهان بازداشت شد، اعلام کرد که او در دادگاه انقلاب این شهر به ۹ سال و ۸ ماه زندان محکوم شده است. بر اساس این گزارش، اتهام‌های او «توهین به رهبری، توهین به بنیان‌گذار انقلاب، حضور در تجمع‌های غیرقانونی و برهم زدن امنیت ملی» عنوان شده است. علاوه بر این، او در دادگاه عمومی هم به یک سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. خلیلیان روز دوشنبه برای یک مرخصی درمانی یک هفته‌ای از زندان آزاد شد. او تولد ۲۳ سالگی خود را در بازداشت بود.

کمیته پیگیری در مطلبی به هویت یکی از بازداشت‌شدگان شهرک اکباتان تهران اشاره و اعلام کرد که پروانه کدخدا قمصری، ساکن اکباتان، سحرگاه ۲۴ آذر در منزل شخصی خود در این شهرک بازداشت شده است. او پس از بازداشت طی یک تماس تلفنی خبر داد که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است. بر اساس این گزارش، پروانه کدخدا قمصری تنها سرپرست فرزند پنج ساله‌اش است و از وضعیت فعلی و اتهام‌های احتمالی او خبری در دست نیست.

خبرگزاری کولبرنیوز نیز از بازداشت سه تن در مریوان خبر داد. بر اساس این گزارش، کمال، عمر و آرام کیانی، سه عضو یک خانواده‌اند که ماموران اطلاعات سپاه آن‌ها را در مریوان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند.

در ادامه فشار بر اقلیت‌های مذهبی در ایران، روز دوشنبه سوم بهمن، ملا سید جمال‌الدین واژی و ملا شریف محمودپور، روحانیون ساکن پیرانشهر بازداشت شدند. کردپا با انتشار این خبر نوشت که ملا سید جمال‌الدین واژی امام جمعه پسوه پیرانشهر، ٣٩ ساله، متاهل، پدر دو فرزند و ملا شریف محمودپور امام جماعت مسجد رسول‌الله پسوه پیرانشهر است.

بر اساس این گزارش، ماموران امنیتی ملا سید جمال‌الدین واژی را بدون ارائه حکم قضایی در منزل شخصی‌اش بازداشت کردند. بازداشت ملا شریف محمودپور هم به دلیل حمایت او از اعتراض‌های سراسری اخیر صورت گرفت. تا لحظه تنظیم این گزارش، از محل نگهداری و اتهام‌های مطرح‌شده علیه این دو نفر اطلاعی در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک شهروند بلوچ نیز در تاریخ ۳۰ دی ماه در زاهدان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد. خبرگزاری حال‌وش هویت این او را کامران ریگی، ۲۰ ساله و ساکن بخش لادیز شهرستان میرجاوه اعلام کرد. به گفته شهروندان زاهدانی، نیروهای نظامی و لباس‌شخصی طی روزهای اخیر تعداد زیادی از جوانان بلوچ را در مناطق مختلف زاهدان با خشونت تمام بازداشت کرده‌اند که تا لحظه تنظیم گزارش از وضعیتشان هیچ اطلاعی در دست نیست.

شوراهای صنفی دانشجویان نیز اعلام کرد که متین سلیمانی، دانشجوی دانشگاه تهران در دادگاه تجدیدنظر این استان به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. متین سلیمانی دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی دانشگاه تهران است. او در دادگاه بدوی، به دو سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده بود.

ثمینه بلیده، دانشجوی دانشگاه آزاد چابهار، نیز در شعبه ۲ دادگاه انقلاب زاهدان به یک سال حبس محکوم شد. به گزارش کمپین فعالین بلوچ، بر اساس این حکم، او بابت اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام و حمایت از اعتصاب‌های سراسری از طریق تبلیغ در فضای مجازی» به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. ثمینه بلیده، ۲۴ ساله، فرزند عبدالغفور و دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه آزاد چابهار، پیش‌تر در تاریخ ۹ مهرماه بازداشت و به بازداشتگاه اطلاعات سپاه منتقل شد. او ۲۲ مهر به قرنطینه زندان مرکزی زاهدان منتقل و ۳ آبان، با تودیع وثیقه آزاد شد.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام‌های هنگامه قاضیانی، بازیگر سینما و تلویزیون، هم برگزار شد. هنگامه قاضیانی ۲۹ آبان به دلیل حمایت از خیزش سراسری مردم ایران، کشف حجاب و آنچه «ارتباط با رسانه‌های معاند و ضدانقلاب» عنوان شد، بازداشت و پس از یک هفته، با تودیع قرار وثیقه آزاد شد. به گزارش امتداد، این جلسه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شد. از اتهام‌های مطرح‌شده علیه این هنرمند سینمای ایران تاکنون اطلاعی در دست نیست.