قطع سراسری برق در تمام شهرهای بزرگ پاکستان

 عرضه برق کاهش یافته است تا درگیرودار بحران اقتصادی پاکستان در مصرف سوخت صرفه‌جویی شود

طبق گزارش‌های اولیه، عرضه برق به برخی مناطق به میزان تا ۹۰ درصد متوقف شده است -Farooq NAEEM / AFP

وزارت انرژی پاکستان اعلام کرد که این کشور به دلیل نقص در شبکه ملی برق، با قطع سراسری برق مواجه شده و شاهدان از قطع برق در تمام شهرهای بزرگ خبر داده‌اند.

قطع برق در بخش‌های بزرگی از شهرهای پاکستان، از جمله کراچی، کویته، پیشاور و لاهور گزارش می‌شود.

طبق گزارش‌های اولیه، عرضه برق به برخی مناطق تا ۹۰ درصد متوقف شده است.

این وزارتخانه اعلام کرد که بسامد سامانه شبکه ملی در حدود ساعت ۷ و ۳۴ دقیقه صبح دوشنبه کاهش یافت که منجر به «قطع گسترده شبکه برق» شد.

این وزارتخانه در توییتر خود نوشت: «کار تعمیر سامانه به سرعت پیش می‌رود.»

خرم دستگیر، وزیر نیروی پاکستان، در مصاحبه با ژئونیوز گفت که خاموشی موقت واحدهای تولید برق، اقدامی برای صرفه‌جویی در انرژی بود، زیرا بحران اقتصادی موجود اوضاع کشور را آشفته کرده است.

اما او گفت این بحران را «بحران بزرگی» نمی‌داند.

دستگیر گفت «در ساعت ۷ و ۳۰  دقیقه صبح امروز که سامانه‌ها یکی یکی روشن شدند، تغییر بسامدی در بخش جنوبی کشور بین جمشورو و دادو گزارش شد. نوسان ولتاژ داشتیم و به همین دلیل سامانه‌ها را یکی یکی خاموش کردیم.»

پس از ساعت ۱۰ صبح، وزارت نیرو خبر داد که به مدار برگرداندن شبکه‌های برق شروع شده است و برخی شبکه‌ها، از جمله شبکه‌هایی که «شرکت تامین برق اسلام‌آباد» و «شرکت تامین برق پیشاور» مدیریت می‌کنند، دست‌کم تا حدودی به مدار برگشته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گیرودار قطع شدن گسترده برق در سراسر این کشور، چندین شرکت خصوصی توزیع برق نیز خبر دادند که این قطعی برق شامل حال آن‌ها نیز می‌شود.

شرکت تامین برق کویته (QESCO) اعلام کرد که دو خط انتقال در شهرهای بین ایالت سند و کویته دچار مشکل شده است. این شرکت گفت ۲۲ ناحیه بلوچستان، شامل خود کویته، برق ندارند.

شرکت تامین برق اسلام‌آباد اعلام کرد که برق ۱۱۷ ایستگاه شبکه قطع است و افزود که «مرکز کنترل منطقه‌ای علت مشخصی برای این موضوع اعلام نکرده است».

هفته اول ژانویه، مقام‌های پاکستان در قالب بخشی از طرح جدید صرفه‌جویی در مصرف انرژی که هدف از اجرای آن مقابله با بحران اقتصادی پاکستان است، دستور تعطیلی مراکز خرید و بازارها را تا قبل از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه شب صادر کردند.

در پی وقوع سیل‌های بی‌سابقه پارسال، پاکستان درگیر بحران مالی داخلی و خارجی شده است و خیرین بین‌المللی اخیرا متعهد شدند بیش از ۹ میلیارد دلار کمک مالی به این کشور ارائه دهند که فقط یک میلیارد دلار آن از طرف عربستان سعودی است.

همچنین، در پی درخواست‌های نخست‌وزیر این کشور سیل‌زده و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، این کشور از ایالات متحده و فرانسه نیز کمک گرفت.

دولت می‌کوشد در مصرف انرژی صرفه‌جویی، و هزینه‌های واردات نفت را محدود کند. پاکستان سالانه سه میلیارد دلار برای واردات نفت هزینه می‌کند. بیشتر برق پاکستان با استفاده از نفت وارداتی تولید می‌شود.

این کشور دچار کمبود نقدینگی، همچنین مشغول مذاکره با صندوق بین‌المللی پول (آی‌ام‌اف) است تا برخی شرایط قرارداد کمک مالی شش میلیارد دلاری‌اش را آسان‌تر کنند. به باور دولت این کشور، این شرایط موجب افزایش بیشتر تورم خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان