میراث پادشاه فقید ایران در خلق مرسدس کلاس-جی

 محمدرضا شاه پهلوی در دهه ۱۹۷۰ برای تقویت ارتش شاهنشاهی ایران، سفارش ساخت ۲۰ هزار دستگاه از این خودروی نظامی را به شرکت مرسدس بنز داد

سفارش بزرگ و سرمایه‌گذاری عظیم شاه، شرکت آلمانی مرسدس بنز را بر آن داشت تا این پروژه را در اولویت دستور کار خود قرار دهد-Wikipedia & @mercedesbenz

شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی به ستایش از مدل جدید مرسدس بنز کلاس-جی (AMG G63 4x4²) پرداخته‌ است؛ اتومبیلی ۳۴۹ هزار دلاری که گران‌ترین خودروی شاسی‌بلند شرکت مرسدس بنز و در عین حال، یکی از لوکس‌ترین خودروهای این شرکت معتبر و همچنین بازار خودرو است. 

مدل ۲۰۲۲ مرسدس ای‌ام‌ج جی۶۳، آن‌قدر بزرگ است که به‌راحتی در پارکینگ‌های متعارف شهری جا نمی‌شود؛ این اتومبیل گران‌قیمت که زیر پای ستاره‌های عالم هنر و سرگرمی و ثروتمندان جهان است، اولین بار به ابتکار محمدرضا شاه پهلوی، پادشاه فقید ایران، متولد شد و عمر ۴۰ ساله‌ هیجان‌انگیزی را پشت سر گذاشته است. 

محمدرضا شاه پهلوی در دهه ۱۹۷۰ با هدف تقویت ارتش شاهنشاهی ایران، سفارش ساخت ۲۰ هزار دستگاه از این اتومبیل را به‌عنوان یک خودرو نظامی به شرکت مرسدس بنز داد. محمدرضا شاه پهلوی در آن زمان یکی از سهامداران عمده مرسدس بود. 

مرسدس برای تولید سفارش بزرگ و وسوسه‌کننده شاه، به فکر افتاد که خط تولید خود را گسترش دهد و در همین راستا، با شرکت تجهیزات نظامی استیر-دایملر-پوخ (Steyr-Daimler-Puch) در اتریش وارد همکاری شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت اتریشی اس‌دی‌پی سازنده خودروهای جنگی معروف شش دیفرانسیلی موسوم به پینزگائر (Pinzgauer) بود. هنگامی که محمدرضا شاه پهلوی پیشنهاد کرد تا اتومبیل‌های سفارشی‌اش چهار دیفرانسیلی و برای اهداف نظامی باشند، همکاری میان مرسدس و شرکت اتریشی گسترش یافت. 

سفارش بزرگ و سرمایه‌گذاری عظیم شاه، شرکت آلمانی مرسدس بنز را بر آن داشت تا این پروژه را در اولویت دستور کار خود قرار دهد و همکاری با اس‌دی‌پی برای طراحی آن را آغاز کند. 

برنامه تولید مرسدس کلاس-جی تقریبا در تمام طول دهه ۷۰ میلادی ادامه یافت و پس از طی مراحل اولیه و آزمایشی، ساخت این اتومبیل در کارخانه اس‌دی‌پی در شهر گراتس اتریش آغاز و خط تولید در سال ۱۹۷۹ تاسیس شد. وقوع انقلاب در ایران باعث شد که این محصول هرگز به ارتش ایران نرسد چرا که دولت انقلابی از پذیرش آن سر باز زد، اما تولید مرسدس کلاس-جی هنوز پس از چهار دهه در همین کارخانه ادامه دارد.

اتومبیل‌هایی که به سفارش شاه تولید شده بود در بازارهای دیگر فروخته شدند، اما پس از آن، مرسدس به این فکر افتاد که می‌توان این اتومبیل شاسی‌بلند را با تغییر طراحی و عرضه نوع ظریف‌تر آن به‌عنوان اتومبیل غیرنظامی نیز عرضه کرد. 

 مدل جدید این اتومبیل با موتور دوقلوی توربو ۴۷۷ اسب بخار قدرت، از مدل قبلی‌ خود بزرگ‌تر است و در پنج ثانيه، از صفر به سرعت ۶۰ مایل می‌رسد و با وجود حجم بزرگ و وزن سنگینش، قدرت مانور و ایمنی بالایی دارد، رانندگی با آن راحت است و حسی از قدرت را ایجاد می‌کند و قابلیت حرکت در هر آب‌وهوا و شرایطی را دارد.

این اتومبیل از سال ۱۹۷۹ به این سو تولید شده است و منتقدان نسل جدید آن از کوچک بودن فضای پا در صندلی‌های عقب و داشبورد کوچکش گله کرده‌اند، اما مصرف کم سوخت، قدرت مانور فوق‌العاده و حس خوبی که به راننده می‌دهد، کاستی‌هایش را جبران کرده است، به طوری‌که آن را تجسم اتومبیل‌های شاسی‌بلند مدرنی می‌دانند که دهه‌ها از زمان خود جلوتر بوده و مسیر خلق و طراحی خودروهای مشابه امروز را هموار کرده است.

اولین بار در سال ۲۰۱۸، از طراحی مدرن مرسدس کلاس- جی در نمایشگاه اتومبیل دیترویت پرده‌برداری شد. 

بیشتر از جهان