سازمان عفو بین‌الملل: محمد قبادلو، در خطر اعدام است، اقدام کنید!

«دستگاه قضايی نظام جمهوری اسلامی با اعمال شکنجه، و در چارچوب یک محاکمه ساختگی و بی‌اعتبار، محمد قبادلو را به اعدام محکوم کرده است»

حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور تایید شده است و هر روز احتمال اعدام او وجود دارد - Mashregh News

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه با انتشار یک «فراخوان فوری» بار دیگر نسبت به اعدام قریب‌الوقوع و ناگهانی محمد قبادلو، از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های سراسری در ایران، هشدار داد.

در بیانیه روز جمعه ۲۰ ژانویه (۳۰ دی‌ماه) سازمان عفو بین‌الملل، دستگاه قضايی نظام جمهوری اسلامی متهم شده است که با اعمال شکنجه، و در چارچوب یک محاکمه ساختگی و بی‌اعتبار، محمد قبادلو را به اعدام محکوم کرده است.

بر اساس یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل، محمد قبادلو از اختلال روانی رنج می‌برد و اعتراف‌های اجباری او در دوره بازجویی، ناشی فشارهای روانی-جسمانی و وعده‌های دروغین بازجوها بوده است.

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، محمد قبادلو را به اتهام افساد فی‌الارض و قتل عمدی یکی از ماموران یگان ویژه نیروی انتظامی، در جریان اعتراض‌های روز ۳۱ شهریورماه در رباط‌‌کریم در استان تهران، به دو بار اعدام محکوم کرده است.

یافته‌های سازمان عفو بین‌الملل همچنین نشان می‌دهد که محمد قبادلو در تمام دوران بازجویی، تا جلسه نخست محاکمه‌اش در تاریخ هفتم آبان‌ماه، به داروهای بیماری روانی خود دسترسی نداشته است.

عدم دسترسی به داروهای بیماری، موجب تشدید اختلال دوقطبی و آسیب‌پذیری قبادلو در برابر بازجوها شده است و بر روند دادرسی تاثیر گذاشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بخش دیگری از گزارش سازمان عفو بین‌الملل، به این نکته اشاره شده که محمد قبادلو از حق دسترسی به وکیل انتخابی محروم بوده است و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، تنها دو جلسه کوتاه رسیدگی برای او برگزار کرده است که در هر دو جلسه، وکیل انتخابی متهم حضور نداشته است.

بر پایه داده‌های سازمان عفو بین‌‌الملل، محمد قبادلو در فاصله برگزاری دو جلسه دادگاه، در سلول انفرادی، بدون دسترسی به داروهایش، نگهداری شده است.

حکم اعدام محمد قبادلو در دیوان عالی کشور تایید شده است و بر اساس اطلاعات موجود، پرونده در حال حاضر در اجرای احکام شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، به ریاست قاضی صلواتی، است.

از زمان شروع خیزش سراسری ایرانیان علیه نظام جمهوری اسلامی هزاران نفر در سراسر کشور بازداشت شده‌اند.

یافته‌های سازمان‌های مختلف حقوق بشری نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰ تن از بازداشت‌شدگان اعتراض‌های ماه‌های گذشته در ایران به جرایمی متهم شده‌اند که مجازات آن اعدام است. جمهوری اسلامی تا کنون احکام چهار تن از بازداشت‌شدگان را اجرا کرده است.