دردسر اسناد محرمانه محبوبیت بایدن را کم می‌کند؟

واکنش بایدن به ماجرای اسناد محرمانه ممکن است بر چشم‌انداز او در انتخابات ۲۰۲۴ اثر منفی بگذارد

طبق نظرسنجی اخیر موسسه یوگاو ۱۹.۹ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند از عملکرد جو بایدن راضی‌اند - AFP

میزان محبوبیت رئیس جمهوری جو بایدن از اواسط پارسال که به پایین‌ترین میزان رسید، تاکنون افزایش مداوم یافته است.

نظرسنجی اخیر موسسه یوگاو نشان داد که ۴۹.۶ درصد کسانی که در نظرسنجی شرکت کردند، از عملکرد او در سمتش راضی‌اند.

او همچنین از نتایجی بهتر از پیش‌بینی‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای برخوردار شد و دمکرات‌ها در نوامبر یک کرسی سنا برای پنسیلوانیا، ایالت خاستگاه او، به دست آوردند. سرسخت‌ترین دشمنش، تورم، نیز کاهش مداوم داشته است، اما قیمت‌ها همچنان بالا مانده و اقتصاد، نگرانی عمده بسیاری از آمریکایی‌ها است.

همه این‌ها باید موجب برتری بایدن در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شود، زیرا اگر قصد حضور در دوره دوم داشته باشد، بیشتر دمکرات‌هایی که بختی [برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری آتی] دارند، احتمالا از سر راهش کنار خواهند رفت.

همین امر، این پرسش را پررنگ‌‌تر می‌کند که تیم بایدن چه واکنشی به کشف اسناد محرمانه دوران معاونت ریاست جمهوری او در خانه‌اش نشان خواهد داد. طی آخرهفته گذشته، اعلام شد که پنج سند دیگر نیز در خانه رئیس جمهوری در دلاور پیدا شده است.  واضح است که نشت مداوم اطلاعات جدید، دردسری سیاسی برای کاخ سفید به رهبری بایدن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری‌خواهان امیدوارند که از نمد این بازرسی برای خود کلاه بسازند و جیمز کومر، رئیس کمیته نظارت، نامه‌ای فرستاد و گزارش بازدید همه رفت‌وآمدکنندگان به خانه بایدن در دلاور را درخواست کرد، اما کاخ سفید گفت چنین گزارشی وجود ندارد.

جمهوری‌خواهان کوشیده‌اند دونالد ترامپ و بایدن را در نحوه مدیریت اسناد محرمانه همانند جلوه دهند، اما این دو پرونده کاملا با هم تفاوت دارند. در وجه ترامپ، او برای مسئولان در بازپس‌گیری این اسناد مانع ایجاد کرد، اما ظاهرا تیم بایدن رویکرد فعالانه‌تری در بازگرداندن اسناد بازیافت‌شده اتخاذ کرده‌اند.

جیمی راسکین، نماینده دمکرات همتای کومر در کمیته نظارت، در مصاحبه با جیک تپر از شبکه سی‌ان‌ان گفت مهم است که در مورد این دو پرونده «نوعی تقارن» برقرار کنیم، و افزود که ترامپ بر سر بازگرداندن اسناد به مدت بیش از یک سال با دولت فدرال مبارزه کرد تا سرانجام اف‌بی‌آی در مارالاگو حکم بازرسی را اجرا کرد.

راسکین همزمان گفت «هنوز نمی‌دانم» اگر همچنان اسناد بیشتری پیدا شود، باید چه کرد. کاملا محتمل است که خود رای‌دهندگان نتوانند بین این دو رئیس جمهوری تمایزی قایل شوند. و باید دید که آیا داوری خود را به پایان بازرسی‌ها موکول خواهند کرد، یا نه.

© The Independent

بیشتر از جهان