بمب‌گذار انتحاری اسلام‌آباد در افغانستان آموزش دیده بود

در حمله انتحاری دوم دی‌، دو نفر کشته و شش نفر از جمله چهار پلیس زخمی شدند

در حمله انتحاری به ناحیه دهم اسلام‌آباد یک پلیس و یک غیرنظامی کشته و شش تن زخمی شدندــFAROOQ NAEEM / AFP

روزنامه پاکستانی داون روز چهارشنبه ۲۸ دی‌ماه (۱۸ ژانویه)، نتایج تحقیق در مورد حمله انتحاری دوم دی‌ماه در اسلام‌آباد را منتشر کرد. این تحقیق نشان می‌دهد که حمله‌کننده انتحاری قبل از اجرای عملیات در افغانستان آموزش دیده و با حدود ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم مواد منفجره به پاکستان بازگشته بود.

داون نوشت: «تحقیقات نشان می‌دهد که عامل انتحاری در سال ۲۰۲۲ آموزش نظامی را در افغانستان گذرانده و اواخر سال به پاراچنار در استان کرم ایالت خیبرپختونخواه پاکستان بازگشته است.» منابع معتبر که در این تحقیق شرکت کرده‌اند، گفته‌اند مسیر عامل انتحاری را قبل از رسیدن به پایتخت تعقیب کرده‌اند.

بر اساس این تحقیق، عامل انتحاری یک جوان ۲۲ ساله اهل شهرستان خیبر پاکستان بود که در یک حوزه علمیه تحصیل کرده بود. به گفته منابع تحقیق، او قبل از رسیدن به اسلام‌آباد در مناطق مختلفی توقف کرده است: «عامل انتحاری در مسیر راه در شهر هانگو (در ایالت خیبرپختونخواه) توقف کرد و سپس همراه یک رابط با اتوبوس‌های خطی به اسلام‌آباد رسید. رابط او را نگاه می‌کند که از محل توقف اتوبوس‌ها سوار یک تاکسی می‌شود و به سمت هدف حرکت می‌کند.»

به گفته این منبع، فرد انتحاری یک کیف حاوی مواد منفجره به همراه داشت و پس از رسیدن به ایستگاه اتوبوس‌ها در اسلام‌آباد، با یک رابط دیگر تماس گرفت. در این تحقیق، محل اختفای او در نزدیکی همان ایستگاه که از چند روز پیش هم آنجا بود، کشف شد.

این عامل انتحاری سوار بر تاکسی حوالی ظهر جمعه دوم دی‌ خود را کنار خودرو پلیس پاکستان در منطقه دهم اسلام‌آباد منفجر کرد. در این حمله،  راننده تاکسی و یک پلیس کشته و شش تن دیگر از جمله چهار پلیس و دو غیرنظامی زخمی شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این تحقیق که روزنامه داون منتشر کرد، مشخص شد ماده منفجره که در این حمله استفاده شد، از نوع تری نیتروتولوئن (تی‌ان‌تی) با وزن ۱۲ تا ۱۴ کیلوگرم بود که شبه‌نظامیان محلی در گذشته هم در حملات تروریستی مشابه از آن استفاده کرده بودند. این منابع همچنین گفتند که بمب‌گذار انتحاری با برداشتن سنجاقی که به آن متصل شده بود، مواد را منفجر کرد و افزودند که بازرسان پلیس سنجاق را در محل پیدا کردند.

حمله به نیروهای پلیس در ناحیه دهم اسلام‌آباد، یکی از ده‌ها مورد حملات انتحاری و انفجاری است که ظرف یک سال گذشته در پاکستان رخ داده است. مسئولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستان و گروه داعش برعهده گرفتند.

تحریک طالبان پاکستان که پس از بازگشت طالبان افغانستان به قدرت، برای تقویت و انسجام نیروهایشان فضای بیشتری یافتند، بیشترین نیروهایشان در استان‌های شرقی افغانستان، هم‌مرز با ایالت خیبرپختونخواه و بلوچستان پاکستان مستقر کرده‌اند. ارتش پاکستان در ماه آوریل برای سرکوب این گروه عملیات هوایی در خاک افغانستان انجام داد که به کشته شدن خانواده‌های غیرنظامی در استان‌های کنر و پکتیکا منجر شد.

پس از آن، در ماه ژوئن ۲۰۲۲، شبکه حقانی به رهبری سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله (کشور) طالبان، که خاستگاه آن نیز شرق افغانستان است، میان دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان میانجیگری کرد و مذاکرات بین دو طرف آغاز شد. این مذاکرات به یک آتش‌بس نامحدود انجامید اما دو طرف تا ماه نوامبر، بارها آتش‌بس را نقض کردند و سرانجام تحریک طالبان پاکستان در ماه نوامبر، به طور رسمی لغو آتش‌بس را اعلام کرد و پس از آن بود که حملات این گروه در شهرهای مختلف پاکستان افزایش یافت.

به گفته وزیر دفاع پاکستان، بیشترین حملات (۷۰ درصد آن‌ها) در ایالت خیبرپختونخواه رخ داده است. خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، در یک مصاحبه تلویزیونی پس از نشست کمیته امنیت ملی این کشور، گفت که گروه‌های تروریستی به‌ویژه طالبان پاکستانی عملا از خاک افغانستان برای هماهنگی حملات در پاکستان استفاده می‌کنند. رهبران طالبان این ادعای وزیر دفاع پاکستان را شدیدا رد کردند.

بیشتر از جهان