غافلگیری فرمانده بسیج از اعتراضات مردم در ایران

«فقط خدا ما را نجات داد»

سردار آبنوش، فرمانده بسیج/عکس از آنا

وصل شدن نصفه و نیمه اینترنت در برخی شهرهای ایران از یک سو و بیشتر شدن تعداد اظهارنظرهای مقامات حکومتی از سوی دیگر باعث شده که در هفتمین روز اعتراضات سراسری در شهرهای کوچک و بزرگ ایران تصویر دقیق‌تری برای روایت اعتراضات گسترده مردم و هم‌چنین مقابله خشونت‌بار حکومت با معترضین به دست آید. 

روز گذشته ویدیو‌های بیشتری از اعتراضات چند روزه مردمی در فضای مجازی دست به دست شد. ویدیو‌هایی که وجه اشتراک تمامی آن‌ها خشونت و سرکوب شدید معترضان بود و از سوی دیگر مقابله مردم با نیروهای نظامی و امنیتی. 

جدای از تصاویر جدیدی که در فضای مجازی پخش می‌شود بسیاری از کاربران با نوشتن برخی مشاهدات خود از اتفاقات روزهای گذشته به شرح وقایع پرداختند. پیش از این که قطعی شبکه اینترنتی کمی رفع شود امکان اطلاع‌رسانی برای بسیاری از کاربران در ایران ناممکن بود و از این رو بسیاری به ابعاد اعتراضات حتی در شهرهای نزدیک‌شان نیز واقف نبودند.

دیروز هم‌چنین خبرهایی درباره دستگیری دو فعال دانشجویی در بابل و تهران به گوش رسید. دستگیری‌هایی که به زعم برخی بر شدت آن افزوده خواهد شد که با توجه به اظهارنظرها و موضع‌گیری‌های مقامات حکومتی چندان هم دور از انتظار نیست. همین دیروز بود که نیروی انتظامی در بیانیه‌ای از شهروندان درخواست کرد که «اگر فیلم و تصاویر مربوط به ناآرامی‌های اخیر را دارند برای شناسایی و دستگیری اغتشاش‌گران برای نیروی انتظامی بفرستند». 

از طرفی برخی اظهارنظرهای جسته و گریخته مقامات جمهوری اسلامی نیز نشان می‌دهد که ابعاد اعتراضات مردمی تا چه اندازه برای مقامات غافلگیرکننده بوده است. 

«سالار آبنوش» فرمانده عملیات سازمان بسیج کشور، که در شهر «همدان» سخنرانی می‌کرد با اشاره به اعتراضات گسترده مردمی و به اصطلاح وی «فتنه ۹۸»، گفت: «جنگ جهانی تمام عیاری علیه نظام و انقلاب وضع حمل کرد و خوشبختانه نوزاد آن در لحظه تولد فوت کرد».

این مقام سپاه با تاکید بر اینکه «دفع فتنه چیزی غیر از توجهات خدا و عنایات امام زمان نبود» گفت: «هماهنگی های عجیب و غریبی در فتنه جاری شکل گرفته و فقط منتظر یک جرقه بودند تا کشور را نابود کنند که اطلاعات تکمیلی پس از اعترافات اعلام خواهد شد». 

«سردار آبنوش» هم‌چنین با انتقاد از «تاخیر در قطع شدن اینترنت کشور» ادعا کرد که «فتنه‌گران کشتار را نصف ایران در نظر گرفته بودند و کیف های داشتند که وسایل آنها را تابه حال ندیده بودیم و هوابرش‌ها و قیچی‌هایی که سخت‌ترین قفل‌ها را می بریدند و هرجا که وارد می شدند بلافاصله آتش زده و غارت می کردند از این رو پدیده عجیب و جدیدی بود که یک دفعه کل کشور را فراگرفت».

این فرمانده بسیج می‌گوید که «به عنوان کسی که در صحنه بودم معتقدم فقط خدا ما را نجات داد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر مقامات حکومتی سعی دارند که با برگزاری راهپیمایی حکومتی در بعضی از شهرهای ایران سندی برای روایت خود از اعتراضات مردمی بسازند تا به زعم خود نام «اغتشاشات» را جایگزین «اعتراضات» بگذارند تا به سرکوب و مجازات معترضین و دستگیرشدگان سرعت بدهند. کاری که گویا مقامات بلند پایه نظام هم به آن تاکید دارند. 

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مدعی شد که «دشمنان قصد سوء استفاده از اعتراض ملت ایران در خصوص مسائل معیشتی داشتند، که با هوشیاری ملت با شکست مواجه شدند». این مقام حکومتی از «برخورد قاطع با اغتشاشگران در سراسر کشور خبر داد» و تاکید کرد که «تک تک اغتشاشگران در هرجای ایران که باشند، شناسایی شده و به سزای عمل خود خواهند رسید».

به‌نظر می‌رسد که با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز گسترده اعتراضات مردمی در ایران و قطعی بی‌سابقه شبکه اینترنتی و هم‌چنین اعمال سانسور شدید بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های داخلی جهت پوشش اخبار اعتراضات باعث شده که ابعاد دقیق این اعتراضات بی‌سابقه و البته سرکوب شدید نیروهای امنیتی کاملا روشن نباشد اما می‌توان یقین داشت که لااقل بخشی از نظام انتظار فوران چنین خشم مهارنشدنی را از سوی جامعه نداشت. هرچند که تجربه دی‌ماه ۹۶ نشان داده بود که بخش زیادی از جامعه معترض نه در شهرهای بزرگ و پایتخت بلکه در شهرهای کوچک و به حاشیه رانده‌ شده‌ بود اما این‌بار هم شدت درگیری‌های گزارش شده بیشتر از شهرهای کوچک‌تر به گوش می‌رسد. نکته‌ای که گویا این‌بار هم مقامات جمهوری اسلامی را غافلگیر کرده که حتی در تهدید به گفته آن‌ها «اغتشاش‌گران» هم می‌گویند « هرجای ایران که باشند، شناسایی شده و به سزای عمل خود خواهند رسید».  

بیشتر از