وزارت خارجه کره جنوبی: اظهارات رئیس‌جمهوری ما درباره ایران را تفسیر نکنید

سئول به دنبال خنثی کردن جنجال‌ها در مورد اظهارات اخیر یون سوک یول درباره ایران است

رئیس‌جمهوری کره جنوبی روابط جمهوری اسلامی و امارات را با روابط کره جنوبی و کره شمالی مقایسه کرد_ Yonhup

وزارت خارجه کره جنوبی روز سه‌شنبه در تلاشی آشکار برای جلوگیری از بروز یک جنجال دیپلماتیک، درباره اظهارات اخیر یون سوک یول، رئیس‌جمهوری این کشور، درباره ایران توضیحاتی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، وزارت خارجه این کشور اعلام کرد که گفته‌های یون سوک یول در جریان سفرش به امارات متحده عربی به روابط سئول با تهران «بی‌ربط» است.

این بیانیه پس از آن منتشر می‌شود که رئیس‌جمهوری کره جنوبی روز دوشنبه در جریان سفر رسمی خود به امارات متحده عربی، هنگام دیدار با سربازان کشورش در ابوظبی، روابط ایران و امارات را با روابط کره جنوبی و کره شمالی مقایسه کرد و گفت: «دشمن و بزرگ‌ترین تهدید امارات، ایران است.»

تهران در پاسخ به گفته‌های او، اعلام کرد که در حال بررسی و پیگیری اظهارات «مداخله‌جویانه» یون است و منتظر توضیح سئول می‌ماند.

وزارت خارجه سئول در پیامی به خبرنگاران، از آنان خواست از «تفسیر بیش از حد غیرضروری» درباره اظهارات یون سوک یول دست بردارند و گفت که این سخنان به منظور تشویق سربازان کره جنوبی بیان شده‌اند.

 این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود افزود: «از زمان برقراری روابط دیپلماتیک با ایران در سال ۱۹۶۲، کشور ما از دیرباز روابط دوستانه و همکاری با ایران را حفظ کرده و تعهد ما برای ادامه توسعه روابط دوستانه دوجانبه با ایران همچنان پابرجا است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یون سوک یول، رئیس‌‌جمهوری کره جنوبی، روز یکشنبه، ۱۵ ژانویه (۲۵ دی) در سفر به امارات متحده عربی با استقبال گارد افتخاری به کاخ قصرالوطن در ابوظبی وارد شد. سفر یون در شرایطی انجام گرفت که ارزش معاملات تجاری کره جنوبی با امارات میلیاردها دلار است و سئول پذیرفته است برای کمک به امارات در زمینه دفاعی، نیروهای ویژه در این کشور مستقر ‌کند.

روابط این دو کشور در گذشته تا این حد نبود اما اکنون به نظر می‌رسد که رهبر محافظه‌کار سئول می‌خواهد ارتباط نظامی خود با ابوظبی را دوچندان کند. کره جنوبی در سال ۲۰۲۲ برای فروش یک سامانه دفاع هوایی پیشرفته قراردادی ۳.۵ میلیارد دلاری با امارات متحده عربی منعقد کرد؛ سامانه‌ای که برای رهگیری موشک‌ها تا برد کمتر از ۴۰ کیلومتر طراحی شده‌اند.

مناسبات کره جنوبی با امارات متحده عربی در حالی گسترش می‌یابد که روابط سئول با ایران، تحت فشار تنش‌ها بر سر توافق هسته‌ای فروپاشیده قدرت‌های جهانی با ایران قرار گرفته است. به دلیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، میلیاردها دلار سرمایه ایران در سئول بلوکه شده است. ایران هم در سال ۲۰۲۱ و در بحبوحه اختلاف‌ها، یک نفتکش کره جنوبی را ماه‌ها توقیف کرد.

بیشتر از جهان