ادامه ابتلا به کووید و نگرانی از دور جدید بیماری‌های تنفسی

برخی افراد بدون علائم‌اند، یعنی هرگز علائمی ندارند اما کوویدــ۱۹ دارند

پیدایش سویه جدید بسیار مسری کوویدــ۱۹ موسوم به اکس‌بی‌بی.۵.۱ (XBB.1.5) ژانویه امسال در بریتانیا موج جدید نگرانی از شیوع این ویروس را به وجود آورد.

اکس‌بی‌بی.۵.۱ که هم‌خانواده اومیکرون است، اولین بار در اکتبر ۲۰۲۲ در ایالت نیویورک ردیابی شد و تاکنون عامل ابتلای بیش از ۴۰ درصد مبتلایان آمریکایی بوده است. به گزارش گاردین، گویا سرعت شیوع این سویه بیش از دو برابر سویه بی‌کیو.۱.۱، از معمول‌ترین سویه‌های این ویروس در بریتانیا، است.

رد این سویه از ویروس در بریتانیا پیدا شده است و گمان می‌رود دست‌کم چهار درصد ویروس‌های کووید در حال توالی‌یابی را تشکیل دهد.

البته درست معلوم نیست این سویه جدید در بریتانیا تا چه حد شایع است، زیرا تاکنون تعداد کمی نمونه کووید بررسی ژنتیکی شده‌اند.

سازمان ملی خدمات سلامت هم‌اکنون به علت شیوع تعدادی بیماری زمستانی دچار بحران و تحت فشار شدید است و از مردم خواسته است عادت ماسک زدن در مکان‌های عمومی را احیا کنند و در صورت احساس ناخوشی در خانه بمانند؛ گرچه دولت تاکید کرد این توصیه که از ژوییه ۲۰۲۱ کنار گذاشته شده بود، «بسیار درازمدت» است و اجباری نیست.

دکتر سوزان هاپکینز، مشاور ارشد سازمان امنیت سلامت بریتانیا در امور پزشکی (یو‌کی‌اچ‌اس‌ای)، روز دوشنبه ضمن بیان توصیه‌های بازگشت به مدرسه برای والدین، هشدار داد آنفلوانزا و کووید فعلا «به‌شدت در حال شیوع‌اند» و همچنان شمار زیادی موارد ابتلا به مخملک هم گزارش می‌شود. او به خانواده‌ها توصیه کرد اگر فرزندانشان علائم بیماری داشتند، آنان را در خانه نگه دارند و به بزرگسالان نیز توصیه کرد به‌خاطر افراد آسیب‌پذیر از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کنند، «مگر در موارد ضروری».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان، تعدادی از کشورها شامل بریتانیا و ایالات متحده به افزایش دوباره موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین واکنش نشان دادند و از مسافران چینی خواستند نتیجه منفی آزمایش خود را در فرودگاه‌ها نشان دهند که به ایجاد جنجالی دیپلماتیک منجر شد. پکن گفت که این وضعیت «مبنای علمی» ندارد و «پذیرفتنی نیست» و تهدید کرد «بر اساس اصل عمل متقابل اقدام‌های متقابل انجام خواهد داد».

همه این‌ها نشان می‌دهد احتمالا دور جدیدی از ابتلا به این بیماری تنفسی در راه است؛ بیماری که در بهار ۲۰۲۰ ناگهان از ووهان آغاز شد و روال عادی دنیا را متوقف کرد تا اینکه کشف واکسنی کارامد باعث شد کم‌کم دوره قرنطینه سراسری به پایان برسد.

حالا نسبت به اولین باری که این بیماری پدیدار شد، اطلاعات خیلی بیشتری درباره آن داریم؛ اما خطر کووید، ویروسی که برای بقای خود جهش می‌کند، همچنان ادامه دارد.

بنا بر فهرست ان‌اچ‌اس، علائم کلیدی عبارت‌اند از تب یا لرز، سرفه جدید و مداوم، از دست رفتن یا تغییر کردن حس بویایی یا چشایی، تنگی نفس، احساس خستگی یا ازپاافتادگی، بدن‌درد، سردرد، گلودرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، بی‌اشتهایی، اسهال و تهوع.

طبق توصیه این سازمان خدمات سلامت، برای آنکه مشخص شود به کووید مبتلا شده‌ایم یا نه باید آزمایش جریان جانبی با پاسخ سریع یا پی‌سی‌آر انجام دهیم؛ هرچند دیگر الزامی رسمی نیست و این آزمایش‌ها دیگر در اکثر موارد رایگان ارائه نمی‌شوند.

همچنین به مبتلایان اعلام شد اگر فکر می‌کنند کووید گرفته‌اند، در خانه بمانند و با سایر افراد به‌خصوص افراد آسیب‌پذیر، ارتباط نگیرند.

ان‌اچ‌اس در مورد مدت دوام این بیماری توضیح داد: «اکثر مبتلایان به ویروس کرونا یا دارای علائم کوویدــ۱۹ در عرض چند هفته احساس می‌کنند حالشان بهتر شده است.»

«می‌توان طی روند بهبود یافتن در خانه هم از خود مراقبت کرد.»

«هنگامی که بیمارید، از یکی از دوستان، اعضای خانواده یا همسایگان بخواهید مراقب حالتان باشد. ترتیبی دهید به طور مرتب تماس تلفنی داشته باشید یا از پشت یک دریچه‌ (نه رودررو) صحبت کنید تا بتوانند از وضعیت شما باخبر شوند.»

راهنمایی‌های این سازمان در مورد کنار آمدن با علائم خاصی که در روند بهبود ممکن است باعث ناراحتی‌هایی شوند، در اینجا آمده است.

دکتر لیزا ماراگاکیس، مدیر ارشد بخش جلوگیری از عفونت دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز، با معرفی سه دوره متمایز نهفتگی، رنج حاد و بهبود، تقسیم‌بندی مشخص‌تری از مراحل کووید به دست می‌دهد.

به نوشته دکتر ماراگاکیس، دوره نخست عبارت است از مدت بین ابتلای اولیه به بیماری تا شروع پدیدار شدن علائم که به گفته او ممکن است دو تا ۱۴ روز باشد.

طبق توضیح او، «دوره نهفتگی در افراد مختلف متفاوت است و بسته به سویه تغییر می‌کند».

دوره دوم موقعی است که به بیماری فعال دچار شده‌ایم.

دکتر ماراگاکیس افزود: «اگر بیماری کرونا خفیف یا متوسط باشد، بیماری فعال یک تا دو هفته طول می‌کشد؛ اما موارد حاد ممکن است ماه‌ها ادامه یابد.»

«برخی افراد بدون علائم‌اند، یعنی هرگز علائمی ندارند اما کوویدــ۱۹ دارند.»

هنگامی که این دوره‌ها سپری شد، به دوره بهبود وارد می‌شویم که طی آن، برخی علائم «مثل سرفه‌های پایدار، بالا یا پایین آمدن تب، ضعف و تغییرات حس‌ بویایی یا چشایی ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد».

اگر در مورد هر علامت کوویدــ۱۹ که ممکن است داشته باشید، نگران‌اید یا فکر می‌کنید در حال بدتر شدن‌اند، توصیه می‌کنیم به سایت 111.nhs.uk مراجعه کنید، با شماره ۱۱ یا درمانگاه عمومی محل خود تماس بگیرید.

© The Independent