تداوم اعتراض‌های دانشجویی و تعطیلی چند دانشگاه به‌علت کمبود گاز

در خیزش سراسری ۹۰ دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد با حکم تعلیق روبه‌رو شده‌اند

تعدادی از خوابگاه‌های دانشجویی در تهران شامگاه شنبه صحنه برپایی اعتراض‌های شبانه بودند. دختران ساکن خوابگاه چمران دانشگاه تهران با سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، «فقر، فساد، گرونی، می‌ریم تا سرنگونی» و «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان» از خیزش سراسری حمایت کردند. همسایگان این خوابگاه دانشجویی نیز پس از لحظاتی، با دانشجویان در شعاردادن همراهی کردند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی نیز در اقدامی نمادین و در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، تصاویری از این دو شهروند اعدام‌شده را روی دیوارهای دانشگاه چسباندند.

همزمان به گزارش شوراهای صنفی دانشجویان، مسئله تامین گاز در دانشگاه‌های مختلف مشکل‌آفرین شده است. درپی قطعی گاز در هفته جاری، دانشجویان دانشگاه حکیم سبزوار را از خوابگاه بیرون کردند و این دانشگاه به‌طور کامل تعطیل شد. گفته می‌شود دانشجویان با مشکل پیدا کردن وسیله نقلیه برای بازگشت به شهرهای خود مواجه‌اند و سرنوشت این ترم پنج‌هزار دانشجوی این دانشگاه کماکان مشخص نیست.

دانشگاه فردوسی مشهد نیز برای تخلیه خوابگاه به‌دلیل نبود گاز، ضرب‌الاجلی یک‌روزه تعیین کرده و عصر روز شنبه به دانشجویان خوابگاهی خبر داده است که دانشگاه و خوابگاه‌ یک هفته‌ تعطیل خواهد بود. بنابر اعلام دانشگاه، دانشجویان تا ظهر یکشنبه ۲۵دی‌ موظف‌اند خوابگاه را تخلیه کنند و دانشگاه ظهر یکشنبه آخرین وعده غذایی را توزیع خواهد کرد. دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به این اتفاق جلو دفتر سرپرستی خوابگاه تجمع کردند.

براساس برخی گزارش‌ها، خوابگاه‌های این دانشگاه طی روزهای گذشته به‌دلیل کمبود گاز با مشکل گرمایشی مواجه بودند و در همین راستا تصمیم گرفته شد خوابگاه‌ها تخلیه شوند تا دانشجویان درپی تعطیلی خوابگاه و محروم‌‌شدن از امکانات رفاهی، آنجا را ترک کنند. این وضعیت در آستانه امتحانات پایان ترم، سرنوشت ترم پیش رو را نامعلوم کرده است.

دانشجویان این دانشگاه در جریان خیزش سراسری مردم ایران نیز با مشکلات فراوانی روبه‌رو شده‌اند. براساس گزارش وب‌سایت امتداد، تاکنون ۹۰ تن از دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد حکم تعلیق گرفته‌اند. به گفته دانشجویان این دانشگاه، تعداد تقریبی بازداشتی‌ها نیز حدود ۳۳ نفر است که از این تعداد، ۲۹ نفر به قید وثیقه‌‌هایی بین ۵۰۰میلیون تا دو میلیارد تومان، یا به قید کفالت، تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شدند و چهار نفر همچنان در بازداشت‌اند.

بر اساس این گزارش، اکثر قریب‌به‌اتفاق دانشجویان به‌دلیل حضور در تجمع‌های داخل دانشگاه، شناسایی و سپس در منزل بازداشت شدند و موبایل و لپ‌تاپ خود و خانواده‌شان ضبط شده است. در چند مورد، بازداشت‌ها همراه ضرب‌وشتم بوده است. شماری از دانشجویان هم پس از خروج از دانشگاه در خیابان‌های اطراف دستگیر شدند و تعداد اندکی به دلیل حضور در تجمع‌های خارج از دانشگاه بازداشت شده‌اند.

از میان این بازداشتی‌ها، تعدادی به‌طور مستقیم به اطلاعات سپاه منتقل و بازجویی شدند. طی این بازجویی‌ها گاهی دانشجویان تحت فشار روحی و روانی قرار گرفتند و حتی به اعدام تهدید شدند و درنهایت به زندان وکیل‌آباد انتقال یافتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه دیگری از دانشجویان هم در بدو دستگیری در مکان‌هایی نامشخص که طبق گفته دانشجویان احتمالا پایگاه‌های بسیج بوده‌اند، هدف تهدید، ارعاب و آزارواذیت قرار گرفتند و بعضی به مشکلات جسمانی مبتلا و درنهایت، به نهادهای اطلاعاتی تحویل داده شدند.

در خیزش سراسری مردم ایران، دانشجویان بسیاری بازداشت شده‌اند که برخی از آن‌ها اکنون آزادند اما با مشکلات جدیدتری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» گزارش داد رایحه حسینی، دبیر مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا و دانشجوی جامعه‌شناسی این دانشگاه، شنبه ۲۴ دی به بهانه غیبت در کلاس، اجازه نیافت در امتحان پایان‌ترم یکی از دروس خود شرکت کند. او از ۷ آبان تا ۱۶ آذر در بازداشت بود و امکان شرکت در کلاس‌هایش را نداشت.

بسیاری از دانشجویان زندانی نیز کماکان در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند. نیروهای لباس‌شخصی محمدمهدی پناهیان، دانشجوی دانشگاه فرهنگیان ساری و عضو تیم ملی کیک‌بوکسینگ و دارنده مدال طلای کشوری، را در تاریخ ۱۰ دی ماه مقابل در منزل شخصی او در فریدونکنار بازداشت کردند و با گذشت ۱۴ روز هیچ خبری از او در دست نیست.

ایمان دستیار، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دانش‌آموخته رشته پزشکی این دانشگاه، نیز صبح شنبه ۲۴ دی، در پی احضار قبلی به شعبه‌ ۷ بازپرسی دادسرای یاسوج رفت و پس از پایان جلسه، بازداشت و به اتهام نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام به زندان منتقل شد. به گزارش دانشجویان متحد، ایمان دستیار اواخر شهریور نیز بدون دلیل بازداشت و مدت دو هفته زندانی شد.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان خبر داد بهزاد قدیری، دانشجوی سال آخر رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، بعد از برگزاری تجمع ۹ مهرماه در داخل این دانشگاه که با مجوز مسئولان دانشگاه برگزار شده بود، در تاریخ ۱۴ مهر با یورش نیروهای امنیتی به منزلش بازداشت شد. دادگاه این دانشجو را به سه سال و سه ماه حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم کرده است. این دانشجو که تنها یک ماه تا فارغ‌التحصیلی فاصله دارد، در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است.

کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی نیز در خبری اعلام کرد فاطمه رحمتی، دانشجوی ۱۹ ساله دانشگاه آبادان، با ضرب‌وشتم بازداشت شده است. بر اساس گفته شاهدان عینی، عوامل لباس‌شخصی روز شنبه ۲۴ دی فاطمه رحمتی را در منطقه سده ربودند و هنوز از او خبری در دست نیست. توانا نیز در خبری اعلام کرد که ربایش این دانشجو همراه با خشونت بوده است و ماموران او را روی زمین می‌کشیدند. آشنایان فاطمه رحمتی می‌گویند او ناراحتی قلبی دارد و این طرز برخورد، آن‌ها را درباره وضعیت سلامتی‌ او نگران کرده است. برخی منابع نیروهای لباس‌شخصی رباینده را با اطلاعات سپاه پاسداران مرتبط دانسته‌اند.

اعتراض‌های دانشجویی، تحریم کلاس‌های درس، بازداشت، ممنوع‌الورودی، تعلیق و این روزها تعطیلی به علت کمبود گاز، باعث شده است که دانشجویان در ایران یکی از عجیب‌ترین ترم‌های دانشجویی را پشت سر بگذارند، ترمی که در آن سرنوشت بسیاری از همکلاسی‌هایشان هنوز مشخص نیست.