دولت چین یک دیپلمات معروف به «گرگ جنگجو» را تنزل مقام داد

ژائو لیجیان معاون مدیر وزارت امور مرزی و اقیانوسی چین شد

ژائو لی‌ جیان، دیپلمات ارشد چینی مرتبط با وزارت خارجه این کشور به کار در بخش اداره مرزهای زمینی و آبی چین، تنزل مقام یافت.

ژائو ۵۰ ساله همسو با تحولات سال‌های اخیر حکومت کمونیستی در روش اداره چین، به عنوان یکی از پرسروصداترین دیپلمات‌های معروف به «گرگ جنگجو» به شهرت رسید. این نام مستعار برگرفته از فیلمی وطن‌پرستانه و بسیار محبوب درباره یک سرباز نیروهای ویژه چین است.

او به سمت معاون مدیر اداره امور مرزی و اقیانوسی منصوب شد اما هنوز معلوم نیست این دیپلمات بلندپایه چه‌ وقت مسئولیت سمت جدید خود را عهده‌دار خواهد شد.

به گزارش وب‌سایت دولتی چین، وزارت خارجه هم‌اکنون سه سخنگو دارد که عبارت‌اند: از هوآ چانگ‌یینگ، ونگ ونبین و مائو نینگ.

انتقال ژائو پس از این رخ داد که کین گنگ، سفیر چین در ایالات متحده، ماه پیش وزیر خارجه شد؛ اقدامی که آشکارا نشانه ملایم‌ شدن رویکرد پکن به این قدرت غربی پس از سال‌ها بن‌بست است.

کین که از دستیاران مورداعتماد رئیس‌جمهوری شی جین‌پینگ به شمار می‌رود، به این معروف است که بر مرزی باریک بین دفاع از منافع چین و نشان دادن چهره‌ای معتدل از این کشور به واشنگتن حرکت می‌کند.

ژائو پس از یک دوره کار در سفارت چین در پاکستان، از سال ۲۰۲۰ سخنگوی وزارت خارجه شد و با انتشار مطالبی درباره ایالات متحده، مدام بحث و جدل‌هایی به راه می‌انداخت و تعداد زیادی دنبال‌کننده در رسانه‌های اجتماعی پیدا کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیپلمات که در توییتر ۱.۹ میلیون دنبال‌کننده دارد، در مطلبی در مارس ۲۰۲۰، گفت که شاید ارتش ایالات متحده کووید را به شهر ووهان چین آورده باشد.

او همان سال عکسی دستکاری‌شده‌ از یک سرباز استرالیایی در حال کشتن یک کودک افغان را منتشر کرد که به کابوس دیپلماتیک چین منجر شد. این پیام توییتری باعث شد اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا، خواستار عذرخواهی چین شود.

سوزان رایس، مشاور پیشین امنیت ملی رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سال ۲۰۱۹ ژائو را بابت انتشار پیام‌هایی در توییتر که اکنون حذف شده‌اند و درباره روابط نژادی در آمریکا بودند، «بی‌آبروی نژادپرست» خواند و نوشت: «بی‌آبروی نژادپرست‌اید و همچنین به طرز زننده‌ای نادان. در شرایط عادی بابت چنین چیزی عنصر نامطلوب (PNGed) به شمار خواهید آمد. جناب سفیر کویی از خودتان و گروهتان انتظار بیشتری داشتم. خواهش می‌کنم کار درست را انجام بدهید و ایشان به وطن را برگردانید.»

سوزان رایس(@AmbassadorRice)۱۵ ژوییه ۲۰۱۹

او علاوه بر آنکه از دولت ایالات متحده انتقاد می‌کرد، اغلب خبرنگاران را هم متهم می‌کرد که با انتشار گزارش در مورد نقض حقوق بشر در منطقه سین‌کیانگ و سرکوب‌های شدید در هنگ‌کنگ، در پی لکه‌دار کردن شهرت چین‌اند.

گویا انتشار عکس‌های بدون ماسک از همسر او در رویدادهای عمومی در پکن، در اوج موج شدید کرونا، یکی از دلایل این تنزل رتبه بوده است.

از تانگ تیانرو، همسر او، قبل‌تر هم عکسی گرفته شد که نشان می‌داد علی‌رغم محدودیت‌های مسافرتی در سفر آلمان است.

ژائو که قبلا در نشست‌های مطبوعاتی روزانه سخنرانی می‌کرد، آخرین بار دوم دسامبر در چنین نشست‌هایی حضور یافت.

این دپیلمات ‌پیش‌تر در نوامبر پارسال هم وقتی از او درباره اعتراض‌ها به محدودیت‌های مرتبط با کرونا پرسیدند، به شکلی نادر دم فرو بست و هیچ پاسخی نداد.

© The Independent

بیشتر از جهان