تعهد ناتو و اتحادیه اروپا؛ تقویت پشتیبانی از اوکراین در مقابل تهاجم روسیه

«مادامی که برای دفاع از اوکراین لازم باشد، این کمک‌ها هم به معنی سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته است و هم انواع دیگر تجهیزات نظامی پیشرفته»

مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا و ناتو در بروکسل ملاقات و بیانیه مشترک امضا کردند- John THYS / AFP

ناتو و اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه متعهد شدند که حمایتشان از اوکراین در مقابله با تهاجم روسیه و تقویت همکاری بین اروپا و ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده را تقویت کنند. با وقوع جنگ اوکراین‌ طرح‌های دیرینه ناتو و اتحادیه اروپا برای همکاری بیشتر، حمایت بیشتری از سوی غرب دریافت کرده است.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، روز سه‌شنبه دهم ژانویه، پس از امضا بیانیه مشترک با مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل، گفت: «ما باید به تقویت مشارکت بین ناتو و اتحادیه اروپا ادامه دهیم. و باید حمایت خود از اوکراین را بیشتر کنیم.»

کشورهای عضو ناتو و اتحادیه اروپا - که ۲۱ عضو مشترک دارند - میلیاردها دلار تسلیحات به کی‌یف فرستاده‌اند و در به عقب راندن نیروهای مسکو کمک کرده‌اند. 

ایالات متحده، آلمان و فرانسه اعلام کرده‌اند که اکنون خودروهای زرهی جنگی را نیز به اوکراین عرضه خواهند کرد - اما کی‌یف خواستار تانک‌های سنگین مدرن نیز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اورزولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا گفت: «گمان می‌کنم که اوکراین باید تمام تجهیزات نظامی مورد نیاز خود را دریافت کند. آنها از عهده دفاع از میهن خود برمی‌آیند.»

فون در لاین افزود: «مادامی که برای دفاع از اوکراین لازم باشد، این کمک‌ها هم به معنی سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته است و هم انواع دیگر تجهیزات نظامی پیشرفته.» 

استولتنبرگ گفت که حامیان غربی کی‌یف هفته آینده با وزیر دفاع اوکراین دیدار خواهند کرد تا «درباره این که دقیقا به چه نوع تسلیحاتی نیاز است و متحدان چگونه می‌توانند آن تسلیحات را تهیه کنند، مذاکره کنند.»

او گفت که این پشتیبانی «به افزودن سامانه‌ها و تسلیحات بیشتر نیست، بلکه تضمین این امر است که تجهیزات و سلاح‌هایی که قبلا ارائه کرده‌ایم، درست کار می‌کنند.»

حمله مسکو به اوکراین نظم امنیتی اروپا را تغییر داده و درخواست‌ها از اتحادیه اروپا و ناتو برای همکاری نزدیک‌تر به منظور حفاظت از این قاره را برانگیخته است.

این دو سازمان توافق کردند که ناتو، با حمایت قدرت نظامی ایالات متحده، به رغم تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تقویت نقش دفاعی خود، بستری برای امنیت اروپا باقی بماند. 

استولتنبرگ گفت: «اعلامیه ما روشن می‌کند که ناتو مبنای دفاع جمعی باقی می‌ماند و برای امنیت اروپا ضروری است.»

دبیرکل نانو افزود که اعلامیه مشترک «همچنین ارزش یک دفاع اروپایی قدرتمندتر را که در امنیت ما نقش مثبت دارد و مکمل ناتو است، به رسمیت می‌شناسد.»