وزیر بهداشت: پزشکان ایرانی در اروپا و آمریکا بیکار می‌مانند

بر اساس آمار رصدخانه مهاجرت ایران، ۲۹ هزار ایرانی در بخش بهداشت و درمان آمریکا مشغول‌ به کارند

بسیاری از پزشکان ایرانی در حال مهاجرت به کشورهای حوزه خلیج‌‌فارس‌اند- آفتاب‌نیوز

در حالی‌ که مهاجرت پزشکان از ایران به شکلی فزاینده‌ ادامه دارد، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران، مدعی شد که پزشکان ایرانی در صورتی‌ که به اروپا، آمریکا، کانادا و بریتانیا مهاجرت کنند، بیکار می‌مانند و نمی‌توانند کار پزشکی را که داخل ایران انجام می‌دهند، در خارج هم ادامه دهند و باید شغل دیگری انتخاب کنند.

وزیر بهداشت به خبرگزاری ایلنا گفت: «امروزه در اروپا، آمریکا و کانادا نیاز پزشکی وجود ندارد. از همکاران چشم‌پزشک خود من افرادی بودند که به کانادا رفتند و در حال حاضر اپتومتر شده‌اند و کار چشم‌پزشکی به آنان نمی‌دهند. مثلا اگر کسی با مدرک پزشکی به آمریکا برود، می‌گویند دوباره باید از انترنی شروع کنی و درس بخوانی. مجوز کار نمی‌دهند.»

عین‌اللهی مهاجرت پزشکان ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس را تایید کرد اما مدعی شد که با توجه به جمعیت پایین این کشورها، درباره این موضوع نگرانی وجود ندارد. او در ادامه ادعای خود افزود: «کاری که انجام دادیم این بود که آموزش و تربیت را بالا بردیم تا آن‌قدر نیرو داشته باشیم که تهدید از سر ما برداشته شود.»

به گفته وزیر بهداشت، «ظرفیت پذیرش دستیاری سال گذشته سه هزار نفر بود ولی امسال با افزایش ۲۵ درصدی ظرفیت دستیاری و پذیرش چهار هزار دستیار نگرانی چندانی وجود ندارد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بهرام عین‌اللهی در حالی این ادعا را مطرح کرد که سازمان نظام پزشکی به‌صراحت درباره بحران مهاجرت پزشکان از ایران هشدار داده است. بر اساس اعلام این سازمان، در یک سال گذشته دست‌کم ۱۶۰ متخصص قلب از ایران مهاجرت  کردند و در همین مدت ۳۰ هزار نفر از اعضای کادر درمان شامل پزشک و پرستار که مقصدشان کشور عمان بوده است، درخواست «گوداستندینگ» (گواهی حسن انجام کار و عدم سوءپیشینه) داده‌اند. همچنین در چهار سال گذشته ۱۶ هزار پزشک عمومی ایران را ترک کرده‌اند.

در حالی‌ که وزیر بهداشت ادعا می‌کند پزشکان ایرانی در اروپا و آمریکا بیکار می‌مانند، حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، پیش‌تر اذعان کرده بود که طی دو سال گذشته حدود شش هزار پزشک و پرستار از ایران مهاجرت کردند که مقصد بیشتر آنان اروپا و آمریکا بود. نتایج بررسی‌ رصدخانه مهاجرت ایران نیز حاکی از آن است که ۲۹ هزار ایرانی در بخش بهداشت و درمان آمریکا کار می‌کنند که ۲۴ هزار نفر از آنان مشاغل تخصصی دارند.

وزیر بهداشت در مصاحبه اخیرش مدعی شد که آمار مهاجرت پزشکان به کشورهای خلیج‌فارس نگران‌کننده نیست، حال‌ آنکه خبرها از موج مهاجرت پزشکان به کشورهای عربی تا آنجا پیش رفته است که نمایندگان مجلس نیز به آن اقرار کرده‌اند. یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، اخیرا خبر داد که درصد بالایی از پزشکان ایرانی در حال مهاجرت به کشورهای حوزه خلیج‌‌فارس‌اند. مسعود پزشکیان، نماینده مجلس، نیز پیش‌تر ادعا کرده بود که کشور امارات متحده عربی برای پزشکان ایرانی «دام» پهن کرده است. شاهین آخوندزاده، استادتمام گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس بیمارستان روزبه، هم گفته بود که عمان «مثل جاروبرقی در حال جذب پزشکان ما در رشته‌های مختلف است».

بر اساس پیمایش رصدخانه مهاجرت، ۵۳ درصد کادر درمان در ایران به دلایلی چون «بی‌ثباتی اقتصادی، شیوه حکمرانی و مملکت‌داری، ناامیدی از آینده، امید به زندگی بهتر در خارج از ایران، وضعیت آزادی‌های فردی و اجتماعی و کیفیت بهتر زندگی در خارج از ایران، مایل‌اند مهاجرت کنند.