کانادا دو فرد و سه نهاد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر تحریم می‌کند

کانادا «وحید پامین پور» و «محسن قمی» و نیز نهادهای «بنیاد ۱۵خرداد»، «روزنامه ایران» و «هیات نظارت بر مطبوعات» را تحریم می‌کند

وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه، ۹ ژانویه (۱۹ دی)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو فرد و سه نهاد ایرانی را به دلیل نقض حقوق بشر به فهرست تحریم‌های این کشور علیه رژیم جمهوری اسلامی ایران اضافه می‌کند.

در این بیانیه که در وب‌سایت وزارت خارجه کانادا منتشر شد، آمده است که رژیم ایران باید پاسخگوی سرکوب وحشیانه ایرانیان شجاع باشد. این بیانیه افزوده است که ‌به‌رغم محکومیت جامعه جهانی در مورد نقض فاحش و نظام‌مند حقوق بشر در ایران، حکومت این کشور همچنان به سرکوب اعتراضات مردم ادامه می‌دهد.

ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، گفت: «‌کانادا در کنار مردم ایران،  که همچنان نقض شدید حقوق اولیه‌شان را تحمل می‌کنند، می‌ایستد. رژیم ایران باید سرکوب وحشیانه راهپیمایی‌ها را متوقف کند. آزادی بیان برای همه است و کانادا به حمایت از کسانی که می‌خواهند صدایشان شنیده شود، ادامه خواهد داد.»

افراد تحریم‌شده در فهرست تحریم‌ کانادا عبارتند از وحید پامین‌پور و محسن قمی.

در این بیانیه، وحید یامین‌پور، «معاون وزیر ورزش و جوانان، دبیر شورای عالی امور جوانان و مسئول تبلیغات در شبکه تلویزیون ایران، مجری برنامه، تولیدکننده محتوا و ارائه‌کننده خدمات مشاوره‌ای برای صدا‌و‌سیمای جمهوری اسلامی ایران» معرفی شده است. «صدا‌و‌سیما» سازمانی رسانه‌ای است که مستقیما پاسخگوی دفتر رهبری جمهوری اسلامی ایران است و مواضع رژیم را تبلیغ می‌کند.

محسن قمی نیز «از اعضای ارشد نظام، روحانی شیعه، عضو هیات نظارت بر مطبوعات و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی» معرفی شده است که در مسند «مشاور معاون امور بین‌الملل دفتر رهبری» و «مشاور رهبری» رژیم نیز فعالیت می‌کند. محسن قمی همچنین عضو مجلس خبرگان رهبری است که مسئولیت تعیین رهبر آینده جمهوری اسلامی ایران را برعهده دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنیاد ۱۵خرداد»، «روزنامه ایران» و «هیات نظارت بر مطبوعات» نیز نهادهایی‌اند که کانادا در فهرست تحریم‌های خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران قرار می‌دهد.

این بیانیه «بنیاد ۱۵ خرداد» را یک «نهاد انقلابی» معرفی کرده است که «مالیات نمی‌دهد، دزدسالاران ایرانی را ثروتمند می‌کند، عملیات‌‌های بلندپایه‌ترین مقام‌های رژیم را تامین مالی می‌کند، و سیاست‌های داخلی و فعالیت‌های منطقه‌ای رژیم را که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند»، پیش می‌برد.

«روزنامه ایران» نیز «نشریه رسمی دولتی» معرفی شده است که «اطلاعات نادرست و تبلیغات رژیم را برای توجیه سرکوب داخلی و عملیات بی‌ثبات‌کننده منطقه‌ای آن، از طریق سازمان‌هایی مانند سپاه قدس» منتشر می‌کند.

این بیانیه «هیات نظارت بر مطبوعات» را نیز «ارگانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حکومت ایران» معرفی می‌کند که طبق قانون مطبوعات رژیم، «این اختیار را دارد که چنانچه اعضای آن، محتوای منتشرشده در مطبوعات را مضر به مبانی جمهوری اسلامی ایران یا توهین به ولی ‌فقیه، اعضای ارشد روحانیت شیعه یا اخلاق عمومی تشخیص دهند، این مجلات و روزنامه‌ها را خودسرانه تعطیل کند».

در پایان این بیانیه آمده است که «کانادا به هماهنگی با متحدان بین‌المللی خود ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل کند که رژیم ایران در قبال نقض فاحش و نظام‌مند حقوق‌بشر و اقداماتی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند، پاسخگو شود».

کانادا از سال‌ها پیش تحریم‌هایی را علیه حکومت جمهوری اسلامی ایران به اجرا گذاشته است، اما از اکتبر ۲۰۲۲، اقدامات تحریمی‌اش را علیه افراد و نهادهای حکومتی ایران تشدید کرده است.