اینترنت در برخی مناطق ایران در حال وصل شدن است

پنج روز قطع اینترنت هزینه اقتصادی هنگفتی برای ایران به همراه داشته است

نت‌بلاکز هزینه روزانه قطعی اینترنت در ایران را ۶۱ میلیون دلار اعلام کرده است/ATTA KENARE / AFP

در حالی که فیروزآبادی دبیر شورای عالی مجازی ظهر امروز (پنجشنبه) از تصمیم‌گیری مسئولین در مورد اتصال اینترنت در اسرع وقت خبر داده بود،‌ ایسنا در گزارشی از آغاز روند اتصال مجدد کشور به اینترنت جهانی خبر داده و می‌نویسد، استان هرمزگان به اینترنت جهانی وصل شده و دسترسی به واتس‌اپ و اینستاگرام در این استان امکان پذیر است.  گزارش انتخاب نیز حاكي از آن است كه در مناطقي از تبریز ، هرمزگان ، اراک، مشهد، کرمانشاه و قم اینترنت خانگی ( ADSL ) وصل شده است. برخی گزارش‌ها نیز از وصل اینترنت در برخی مناطق تهران خبر می‌دهد.

نت بلاکز همزمان گزارش داده است که پس از ۱۱۳ ساعت قطعی اینترنت در ایران سطح دسترسی به حدود ۱۰ درصد رسیده است. آخرین گزارش دیدبان اینترنت در جهان حاکی از آن بود که سطح دسترسی به اینترنت در ایران حدود ۴ درصد است. نت‌بلاکز همچنین هزینه اقتصادی هر روز قطعی اینترنت در ایران را ۶۱ میلیون دلار برآورد کرده است. 

خبر اتصال دوباره اینترنت در برخی مناطق ساعت ۱۳:۳۶ دقیقه روی خروجی خبرگزاری دانشجویان ایران قرار گرفته،‌ حاکی از آن است که دقایقی قبل‌تر اینترنت استان هرمزگان وصل شده است. برخی گزارش‌های غیر رسمی نیز حاکی از وصل دوباره اینترنت در برخی شهرهای ایران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر پنج روز پس از قطع دسترسی مردم ایران به شبکه اینترنت جهانی منتشر شده است. جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراض‌های مردمی نسبت به وضعیت وخیم اقتصادی و معیشتی و سیاست‌های حکومت که با افزایش ۳۰۰ درصدی بهای بنزین در روز جمعه شروع شد، شبکه اینترنت جهانی را قطع کرد.

ایلنا ساعاتی قبل از انتشار این خبر به نقل از فیروآبادی نوشته بود امیدواریم که شرایط فراهم شود که این اقدام ناخواسته (قطع اینترنت) هر چه سریع‌تر پایان یابد. او گفته بود ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و این موضوع مربوط به دستگاه‌های امنیتی است و نمی‌توان در مورد زمان وصل مجدد اینترنت اظهار نظر کرد.

مقامات جمهوری اسلامی از جمله محمدجواد آذری جهرمی،‌وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در واکنش به پرسش‌های چند روز گذشته در مورد قطعی اینترنت گفته بود،‌ این تصمیم در اختیار او نیست و شورای امنیت ملی مسئول آن است.

سخنگوی دولت حسن روحانی نیز مدعی شده بود، ‌نگرانی اصلی امنیت است و پس از آنکه این نگرانی رفع شد، ‌در استان‌هایی که آرامش برقرار باشد،‌ اینترنت به تدریج وصل می‌شود.

بیشتر از