پاپ اعدام معترضان ایرانی را محکوم کرد

رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار کرد که اعدام، تشنگی برای انتقام را تقویت می‌کند

پاپ فرانسیس روز دوشنبه در سخنرانی خود، جمهوری اسلامی را به دلیل استفاده از مجازات اعدام علیه تظاهرکنندگان محکوم کرد.

به گزارش رویترز، اظهارات پاپ که در سخنرانی سالانه برای دیپلمات‌ها در واتیکان بیان شد، شدیدترین واکنش او از زمان آغاز خیزش سراسری مردم در ایران پس از مرگ مهسا امینی در سپتامبر محسوب می‌شود.

رهبر کاتولیک‌های جهان اظهار کرد: «حق زندگی در مکان‌هایی که مجازات اعدام همچنان اجرا می‌شود، در معرض تهدید است. این اتفاق را این روزها در ایران می‌بینیم که در پی تظاهرات‌ مردم این کشور برای کسب کرامت زنان به اعدام محکوم می‌شوند.»

او گفت: «دولت‌ها نمی‌توانند مجازات اعدام را برای عدالت ادعایی به کار ببرند، زیرا این مجازات نه تنها بازدارنده و عادلانه نیست، بلکه تشنگی برای انتقام را تقویت می‌کند.»

پاپ سپس درخواست خود را برای پایان دادن به مجازات اعدام در سراسر جهان تکرار کرد و گفت: «اعدام اقدامی غیرقابل قبول است زیرا به مصونیت و حیثیت افراد ضربه می‌زند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پاپ فرانسیس پیش از این در پیام کریسمس خود به قیام مردمی و خشونت نیروهای امنیتی در ایران واکنش نشان داده بود. این رهبر مذهبی در روزهای آغازین اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، به پرسشی درباره «نقش زنان در خط مقدم اعتراضات ایران» اینطور پاسخ داد که «مبارزه برای حقوق زنان مبارزه‌ای مداوم است. جامعه‌ای که این توانایی را ندارد که به زنان اجازه دستیابی به نقش‌های بزرگ‌تر بدهد، پیش نخواهد رفت.»

صدور احکام اعدام برای تعدادی از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری ایران با اتهاماتی همچون محاربه، انتقادهای داخلی و خارجی بسیاری را برانگیخته است.

جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر دست‌کم ۱۸هزار نفر را به‌دلیل شرکت در خیزش مردمی دستگیر کرده است و چهار نفر از معترضان را به دار آویخته است. افزون بر آن، نیروهای حکومت ایران بیش از ۵۰۰ نفر از مردم از جمله کودکان را در خلال اعتراضات خیابانی کشته‌اند. 

سازمان حقوق بشر ایران اعدام بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری را به‌شدت محکوم کرده و آن را عملی «جنایتکارانه» خوانده است. این نهاد غیردولتی مستقر در نروژ‌ به جامعه جهانی هشدار داد که اگر این جنایت با «واکنش درخور» مواجه نشود، در روزهای آینده شاهد اعدام پرشمار معترضان در زندان‌ها خواهیم بود.

صدور احکام اعدام برای معترضان با بهانه‌هایی مانند «محاربه» در شرایطی است که گروهی از روحانیون سرشناس شیعه با این اقدام مخالف‌اند و می‌گویند نظام جمهوری اسلامی نمی‌تواند با توسل به چنین اتهامی مردم را بکشد. مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، از تشکل‌های شناخته‌شده شیعه در ایران، با صدور بیانیه‌ای، در مورد اعدام معترضان ابراز نگرانی کرده و از مقام‌های قضایی خواسته است که در برخورد با معترضان، «نهایت احتیاط و ملاطفت» را در پیش بگیرند. این نهاد پس از اجرای حکم اعدام محسن شکاری در بیانیه خود تاکید کرد: «صدور و اجرای حکم اعدام، آتش اعتراض‌ها را شعله‌ورتر خواهد کرد.»