خامنه‌ای: اغتشاشگران می‌خواستند نقاط قوت ما را از بین ببرند

رهبر جمهوری اسلامی بار دیگر اعتراض مردم ایران را به کشورهای خارجی نسبت داد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در تازه‌ترین سخنرانی خود بر لزوم «برخورد جدی» با معترضان تاکید کرد.

به گزارش رسانه‌های داخل ایران، خامنه‌ای که روز دوشنبه نوزدهم دی در قم، سخنرانی می‌کرد، همچون گذشته معترضان را اغتشاشگر نامید و گفت: «این‌ها نمی‌خواستند نقاط ضعف را از بین ببرند، بلکه می‌خواستند نقاط قوت را از بین ببرند. کار این‌ها خیانت بود و دستگاه‌های مسئول هم برخورد جدی و عادلانه می‌کنند با خیانت؛ باید هم بکنند.»

رهبر جمهوری اسلامی که بارها اعتراض‌ مردم ایران را به کشورهای خارجی نسبت داده است، بار دیگر بر این فرضیه خود تاکید کرد و افزود: «در اغتشاش‌های اخیر، دست دشمن خارجی عیان بود. تا آدم می‌گوید دشمن خارجی، فورا برای اینکه یک جناح یا شخص و دولتی را به زمین بزنند، آن را انکار می‌کنند. یعنی نخیر، تقصیر شما است. ولی نه! دست خارجی‌ها واضح بود. از کار آمریکایی‌ها و کشورهای مختلف اروپایی که هرکدام یک جوری در این قضیه وارد شدند، معلوم شد چه کسانی در این قضیه دخالت دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او از نقش «تبلیغات علیه ایران در فضای مجازی و رسانه‌های غربی و عربی و عبری» سخن گفت و ادامه داد: «خارجی‌ها در تبلیغاتشان وانمود می‌کردند که این اغتشاشاتی که در آن تعدادی می‌آیند در خیابان‌ها و فریاد می‌کشند و فحش می‌دهند و شیشه‌ای را می‌شکنند و سطل زباله‌ای را آتش می‌زنند، با ضعف‌های مدیریتی و اقتصادی کشورمخالف‌اند؛ در حالی که عکس قضیه است. این کسانی که آمدند وارد اغتشاشات شدند، هدفشان برطرف کردن ضعف‌های کشور نبود، هدفشان از بین بردن نقطه‌های قوت بود.»

رهبر جمهوری اسلامی در حالی از دستاوردها و «نقاط قوت» جمهوری اسلامی سخن می‌گوید که حتی چهره‌های حامی نظام نیز به سیاست‌های شکست‌‌خورده حکومت اعتراف می‌کنند. روز یکشنبه هجدهم دی، هم‌زمان با ادامه موج بی‌سابقه گرانی‌ها، به‌ویژه افزایش قیمت کالاهای خوراکی در ایران، احمد توکلی، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفت‌وگویی با وب‌سایت «نود اقتصادی» درباره آنچه «شورش فقرا» علیه جمهوری اسلامی خواند، هشدار داد. 

احمد توکلی در این گفت‌وگو خطاب به اعضای مجلس شورای اسلامی گفت: «کاری نکنید که فقرا بریزند و کاسه‌وکوزه همه را جمع کنند.» این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که با توجه به برداشت او از وضع موجود، «شورش فقرا» علیه جمهوری اسلامی دور نیست و مقام‌های حکومت ایران باید هرچه زودتر اقدام‌هایی پیشگیرانه انجام دهند. 

خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنرانی خود، درباره مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم ایران گفت: «شکی نیست که ما مشکل اقتصادی و معیشتی مردم را داریم. اما آیا مشکل اقتصادی با آتش زدن سطل آشغال حل می‌شود؟ با آمدن و اغتشاش کردن در خیابان حل می‌شود؟»

لزوم «جهاد تبیین» محور دیگر گفته‌های حاکم جمهوری اسلامی بود. او با اشاره به «پروپاگاندا و تبلیغات دشمنان» گفت: ‌«علاج پروپاگاندا تبیین است؛ از زبان‌های مختلف، از حنجره‌های مختلف، با تعبیرات مختلف، با ابتکارات مختلف. وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر می‌گذارد، چه چیزی می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند؛ آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند.»

خامنه‌ای در شرایطی از لزوم «تبیین» به جای «باتوم» سخن گفت که سرکوب خشونت‌بار و صدور و اجرای حکم اعدام معترضان همچنان ادامه دارد. اعدام سیدمحمد حسینی و محمدمهدی کرمی، دو جوان معترضی که بامداد شنبه ۱۷ دی‌ به دستور قوه قضاییه جمهوری اسلامی اجرا شد، موجی از واکنش‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی در داخل و خارج از مرزها را به همراه داشت.

افزون بر این، در روزهای گذشته، بازگشت معنادار احمدرضا رادان به عالی‌ترین منصب پلیس جمهوری اسلامی پس از هشت سال حاشیه‌نشینی، اندک امید‌ها به عقب‌نشینی نظام در برابر مردم را هم به باد داد. علی خامنه‌ای با این انتصاب به مخالفان سیاست مشت آهنین در داخل، پیگیری‌کنندگان تغییرات بنیادین در شیوه حکمرانی نظام، مردم معترض ایران و البته کشور‌های غربی و به‌خصوص آمریکا که احمدرضا رادان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است، پیام روشنی داد.