احمد توکلی: شورش فقرا علیه جمهوری اسلامی نزدیک است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به اعضای مجلس شورای اسلامی گفت:«کاری نکنید که فقرا بریزند و کاسه‌وکوزه همه را جمع کنند»

همزمان با ادامه موج بی‌سابقه گرانی‌ها، خاصه افزایش قیمت کالاهای خوراکی، در ایران، احمد توکلی، از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گفتگویی با وبسایت «نود اقتصادی» نسبت به آنچه او «شورش فقرا» علیه جمهوری اسلامی خواند، هشدار داد. 

احمد توکلی در این گفتگو با اشاره به گرانی بی‌سابقه مواد غذایی در ایران خطاب به اعضای مجلس شورای اسلامی گفت:«کاری نکنید که فقرا بریزند و کاسه‌وکوزه همه را جمع کنند.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد با توجه به برداشت او از وضع موجود، «شورش فقرا» علیه جمهوری اسلامی دور نیست و مقام‌های حکومت ایران باید هرچه زودتر دست به انجام اقدام‌های پیشگیرانه بزنند. 

احمد توکلی در بخش دیگری از این گفتگوی تصویری گفت پیش‌تر به سران سه قوه نظام جمهوری اسلامی نامه نوشته و «این تهدید» را با آنها نیز در میان گذاشته است. توکلی همچنین با لحنی طعنه‌آمیز گفت در حال حاضر مردم فقیر و فرودستان اقتصادی در ایران حتی توان خوردن «اشکنه» را هم ندارند چون قیمت پیاز به کیلویی «۱۶ هزار تومان» رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احمد توکلی در حالی چنین هشداری می‌دهد که به‌نظر می‌رسد حتی از قیمت فعلی پیاز در بازارهای ایران نیز اطلاع ندارد؛ بر اساس گزارش‌های موجود، همزمان با افزایش قیمت دلار و وارد شدن آن به کانال ۴۱ هزار تومان در نخستین هفته دی‌ماه، هر کیلو پیاز در مغازه‌های خرده‌فروشی شهرها ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان و در میادین میوه و تره‌بار ۲۸ هزار تومان به‌فروش رسید.

با این‌وجود آنچه احمد توکلی در ارتباط با ناتوانی فقرای ایران در تهیه «اشکنه» به زبان آورد، اشاره‌ای به سخنان احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، در سال ۱۳۹۱ است که با توجه به گران شدن قیمت مرغ در آن سال به مردم مشهد گفت:«اگر مرغ در دسترس نیست آن را با یک ماده پروتئینی دیگر جایگزین کنید. مشهدی‌ها! مگر اشکنه پیاز داغ را یادتان رفته و آن زندگی را فراموش کرده‌اید؛ مگر قرار است برنامه همان باشد که قبلا بوده است.»

احمد توکلی پیش از اظهارات اخیر خود نیز در مورد خطر شورش فقرا علیه جمهوری اسلامی هشدارهای متعددی به مقام‌های حکومت ایران داده بود. او در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نیز با اشاره به افزایش جمعیت افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، خواهان دخالت حکومت در بهبود وضعیت معیشت مردم شد و خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی گفت:«اگر حکومت این کار را نکند، ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید بشود.»