دم سگ‌ها در چابکی حرکات آن‌ها نقش مهمی ندارد

توضیح دیگر می‌تواند کاربرد دم در دفع حشرات موذی و دور کردن مگس‌ یا سایر جانوران باشد

طبق تحقیقات قبلی، دم‌ به طور کلی می‌تواند در افزایش مقاومت در برابر چرخش بدن تا بیشتر از ۳۵ درصد هنگام سقوط یا دیگر فعالیت‌های پستانداران تاثیرگذار باشد- Canva

بر اساس یک مطالعه جدید، دم‌ها به احتمال زیاد نقش ابزار ارتباطی را ایفا می‌کنند و در چابکی حرکات سگ‌سانان نقش مهمی ندارند.

طبق مطالعات قبلی، دم‌ حیوانات مختلف در کمک به کنترل حرکاتشان نقشی جدی ایفا می‌کند؛ مانند مارمولک‌‌ها که بر جهت‌گیری بدنشان تاثیر می‌گذارند و در سنجاب‌ها که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد به تثبیت چرخش بدن کمک می‌کند.

برای مثال مشخص شده است که حرکت دم یوزپلنگ‌ها حین حرکات چابک نقش حیاتی دارد، به طوری که گاه هنگام تعقیب طعمه، بی‌تحرکی دم‌ها امکان چرخش‌های سریع نزدیک به ۱۸۰ درجه را فراهم می‌کند.

طبق تحقیقات قبلی، دم‌ به طور کلی می‌تواند در افزایش مقاومت در برابر چرخش بدن تا بیشتر از ۳۵ درصد هنگام سقوط یا دیگر فعالیت‌های پستانداران تاثیرگذار باشد.

با این حال، بر اساس مطالعه جدیدی که هنوز تحت بازبینی همتایان قرار نگرفته و روز شنبه در سرور مطالب پیش از چاپ بیو آر‌اکس‌آی‌وی (bioRxiv) درج شد، حرکات دم در سگ‌ها حین پریدن و دویدن «کم‌اثر یا بی‌اثر» است.

در عوض، به گفته محققان، از جمله محققان سامانه‌های هوشمند موسسه ماکس پلانک در آلمان، کاربرد دم در سگ‌‌ها ممکن است برای اهدافی خاص‌تر مانند برقراری ارتباط و دفع حشرات موذی تکامل یافته باشد.

در این مطالعه، محققان مدلی ریاضی ساختند بررسی کنند هنگام چرخش بدن سگ‌سانان و هنگام حرکت پاها و دم‌ها در حین پرش چه اتفاقی می‌افتد.

سگ‌‌های این مدل با ۱۷ بخش شامل سر، گردن، بالاتنه، پایین تنه، اندام فوقانی، اندام تحتانی و پنجه برای هر دست و پا و دم نمایش داده شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر یافته‌های این مطالعه، دم بر مسیر حرکت سگ‌ها هنگام پرش به هوا تقریبا هیچ تاثیری ندارد.

محققان در این مطالعه نوشتند: «با توجه به حرکت زاویه‌ای بسیار کمی که دم به مرکز جرم در طیفی از گونه‌های سگ‌سان اعمال می‌کند، در این مرحله معتقدیم که دم سگ با توجه به آنکه طول آن نرخ رشد بسیار کمی دارد، در درجه اول برای برقراری ارتباط سازگاری یافته است.»

به گفته آن‌ها سگ ممکن است از دم خود برای برقراری ارتباطات رفتاری مختلف استفاده کند و تحقیقات نشان می‌دهد آن‌ها به تکان دادن دم به عنوان نشانه‌ای اجتماعی برای دوست شدن واکنش مثبت بیشتری دارند.

بنا به نوشته این محققان، «توضیح دیگر می‌تواند کاربرد دم در دفع حشرات موذی و دور کردن مگس‌ یا سایر جانوران باشد.»

به گفته این محققان، با توجه به برخی محدودیت‌ها که در این مطالعه وجود داشت، برای بعضی از گونه‌های نادر و در معرض خطر سگ‌ها داده‌های ریخت‌شناختی [مطالعه اندازه، شکل و ساختار جانوران، گیاهان و میکروارگانیسم‌ها و روابط اجزای تشکیل‌دهنده آن‌ها] گسترده‌ای وجود ندارد.

مطالعات بیشتر در مورد حرکات دم در گونه‌های کوچک‌تر سگ می‌تواند این یافته‌های جدید را تایید کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی