توضیح علمی نگاه غمگین سگ

انسان‌ها بیشتر سگ‌ را از نژادی انتخاب می‌کنند که حالات چهره‌‌ای شبیه انسان داشته باشد

ماهیچه‌های خاص در چهره سگ‌های اهلی نسبت به گرگ‌ها که سگ از نسل آن‌ است به نسبت بیشتری تکامل یافته است-Canva

یک مطالعه جدید از علت ناتوانی ما برای مقاومت در برابر برخی حالات چهره سگ‌ها مانند چشمان غمگین توله‌سگ‌‌ها پرده برداشت.

بین انسان‌‌ها و سگ‌ها طی ۳۰ هزار سال اهلی‌سازی و همراهی، پیوند منحصربه‌فردی ایجاد شد که به هر دو گونه امکان داد حالت‌های چهره یکدیگر را دقیقا تشخیص دهند.

این تحقیق جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها به دلیل هزاران سال پرورش انتخابی [سگ‌ها]، به توانایی سگ‌ها در شکل‌گیری حالات صورت کمک کرده‌اند.

این تحقیق نشان داد ماهیچه‌های صورت سگ‌ طوری تکامل یافته‌اند که فورا واکنش نشان می‌دهد و بدین ترتیب این جانور با انسان ارتباط موثرتری برقرار می‌کند.

این بدان معنا است که وقتی سگ شما چیزی می‌خواهد، می‌تواند فورا برای برقراری ارتباط، سریع‌تر از سایر حیوانات اهلی مانند گربه‌ها، حالت صورتش را تنظیم کند.

این ماهیچه‌های خاص در چهره سگ‌های اهلی نسبت به گرگ‌ها که سگ از نسل آن‌ است به نسبت بیشتری تکامل یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروفسور ان باروز، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه دوکین، در این هفته، این یافته‌ها را به انجمن آمریکایی آناتومی در فیلادلفیا ارائه کرد.

به گزارش ساینس نیوز، او گفت: «پیوند متقابل سگ‌ با انسان نسبت به سایر پستانداران منحصر به فرد است؛ پیوندی که با تبادل نگاه شکل می‌گیرد و آن را بین انسان و سایر پستانداران اهلی مانند اسب یا گربه نمی‌بینیم.»

یافته‌های اولیه ما از نقش حالات چهره در تعامل و ارتباط بین سگ و انسان درک عمیق‌تری ارائه می‌دهد.»

در انسان‌ها، ماهیچه‌های کوچکی به نام عضلات تقلیدی برای ایجاد حالات چهره استفاده می‌شوند. این ماهیچه‌ها تحت تسلط تارهای میوسین سریع‌الانقباض‌اند که به فرد اجازه می‌دهد فورا حالتی را شکل دهد که البته نمی‌تواند آن را برای مدت زیادی حفظ کند.

این محققان دریافتند که ماهیچه‌ چهره سگ‌‌ها و گرگ‌‌ها یکسان و تحت تسلط تارهای عضلانی سریع‌الانقباض‌اند، اما تعداد تارهای عضلانی کندانقباض در چهره گرگ‌ در مقایسه با سگ‌، بیشتر است.

این مطالعه همچنین نشان داد که انسان‌ها بیشتر سگ‌‌هایی را برای پرورش و زادآوری انتخاب می‌کنند که حالات چهره‌‌ای شبیه انسان داشته باشد و همین باعث شده است ارتباط بین سگ‌ و انسان در طول زمان بهتر شود.

پروفسور باروز و همکارش، کیلی اومستد، گفتند برای تایید یافته‌هایشان تحقیقات بیشتری لازم است که می‌تواند به یافتن اطلاعات بیشتری در مورد تفاوت‌ آناتومی‌ سگ‌ و گرگ‌ منجر شود.

© The Independent

بیشتر از زندگی