هشدار سازمان حقوق بشر ایران به جامعه جهانی: «واکنش درخور» نشان ندهید، اعدام‌ها ادامه می‌یابد

مدیر این سازمان حقوق بشری گفت که مردم ایران در داخل و خارج کشور با اعتراض بیشتر، و جامعه جهانی با اقدامات تنبیهی شدیدتر علیه حکومت و ارگان‌های سرکوب مثل سپاه پاسداران و بیت علی خامنه‌ای، می‌توانند هزینه سیاسی این جنایات را بالا ببرند

سازمان حقوق بشر ایران اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی، دو نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری در کرج، را به‌شدت محکوم کرد و عملی «جنایتکارانه» خواند. این نهاد غیردولتی مستقر در نروژ‌ به جامعه جهانی هشدار داد که اگر این جنایت با «واکنش درخور» مواجه نشود، در روزهای آینده شاهد اعدام پرشمار معترضان در زندان‌ها خواهیم بود.

جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر دست‌کم ۱۸هزار نفر را به‌دلیل شرکت در خیزش مردمی دستگیر کرده است. محمود امیری‌مقدم، مدیر «سازمان حقوق بشر ایران»، گفت: «اعدام‌های امروز ادامه کشتار معترضان بی‌دفاع در زندان‌ها هستند که هیچ‌گونه وجاهت قانونی ندارند. مردم ایران در داخل و خارج کشور با اعتراض بیشتر، و جامعه جهانی با اقدامات تنبیهی شدیدتر علیه حکومت و ارگان‌های سرکوب مثل سپاه پاسداران و بیت علی خامنه‌ای، می‌توانند هزینه سیاسی این جنایات را بالا ببرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با اعدام حسینی و کرمی تعداد معترضان اعدام‌شده در خیزش سراسری اخیر به چهار نفر می‌رسد. جمهوری اسلامی پیش از این محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد را نیز که به‌ترتیب در تهران و مشهد دستگیر شده بودند، اعدام کرده بود. نیروهای حکومت ایران درضمن، بیش از ۵۰۰ نفر از مردم را درخلال اعتراضات خیابانی کشته‌اند. 

این نهاد حقوق بشری پیش از این فهرست ۱۰۰ نفر را که در خطر اعدام قرار دارند، منتشر کرده و در این مورد هشدار داده بود. کرمی و حسینی ازجمله صدها نفری بودند که در جریان اعتراضات روز ۱۲ آبان در کرج دستگیر شدند. مردم این شهر در آن روز برای گرامیداشت چهلم حدیث نجفی، یکی از کشته‌شدگان روزهای نخست خیزش سراسری، به میدان آمده بودند.

دادگاه بدوی کرمی و حسینی به‌سرعت برگزار شد و پس از برگزاری تنها سه جلسه در شش روز، ۱۳ آذر ۱۴۰۱ این دو با اتهام «افساد فی الارض» به اعدام محکوم شدند. آن‌ها متهم بودند که دست به «جرایم علیه امنیت کشور» زده‌اند و باعث «اخلال شدید در نظم عمومی و ناامنی» شده‌اند که نتیجه‌ آن کشته‌شدن یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان بوده است. 

کرمی و حسینی به وکیل انتخابی دسترسی نداشتند. درخواست فرجام‌خواهی آنان مورد قبول قرار نگرفت و درپی تایید حکمشان در دیوان عالی کشور به دار آویخته شدند. علی شریف‌زاده اردکانی، وکیل تعیینی (غیرانتخابی) حسینی، اعلام کرده بود که موکلش به‌شدت شکنجه شده است.