چهلم اعتراضی سه معترض کشته شده در ایذه، مهاباد و کنگاور: بازداشت‌های فله‌ای معترضان در زاهدان

همزمان با چهلم‌های اعتراضی در ایذه، کنگاور، مهاباد، و در آستانه «چهاردهمین جمعه اعتراضی سیستان و بلوچستان»، نیروهای سرکوبگر در زاهدان ده‌ها کودک، نوجوان و جوان را بازداشت کردند

مردم معترض، روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه، بار دیگر با حضور گسترده و سردادن شعار علیه جمهوری اسلامی، مراسم چهلم حامد سلحشور در ایذه، شورش نیکنام در مهاباد و احسان قاسمی‌فرد در کنگاور را به تجمع‌های ضد حکومتی تبدیل کردند. در همین حال، گزارش‌ها از بازداشت‌های گسترده در زاهدان و فشار شدید نیروهای امنیتی بر مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی برای پایان دادن به جمعه‌های اعتراضی سیستان و بلوچستان حکایت دارد.

مراسم چهلم حامد سلحشور، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۵ دی‌ماه، در شهر ایذه با حضور گسترده مردم و شعارهای ضد حکومتی برگزار شد.

مردم معترض در ایذه با شرکت در مراسم این معترض کشته شده به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، شعارهایی چون «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی»، «مرگ بر کل نظام»، «چه باحجاب چه بی‌حجاب، می‌ریم به سمت انقلاب» و «مرگ بر خامنه‌ای» سردادند.

در بخشی از مراسم چهلم حامد سلحشور نیز مردم به‌ویژه علیه شخص علی خامنه‌اش شعارهایی چون «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «عمامه رهبری، وقتشه که بپری» سردادند.

مردم معترض در ایذه همچنین شعارنوشته‌هایی با مضمون «جاوید شاه»، «جانم فدای ایران» در دست داشتند و شعار «شاهزاده کجایی، به داد ما بیایی» سردادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مراسم چهلم شورش نیکنام، از کشته‌شدگان خیزش سراسری در مهاباد، نیز روز پنجشنبه با وجود فضای امنیتی، با حضور مردم بر مزار او در روستای قلعه جوغه و در حالی برگزار شد که مردم حاضر شعار «شهید نمی‌میرد» سر‌دادند.

مردم معترض همچنین در مراسم چهلم شورش نیکنام، شعارهای ضد حکومتی سردادند و در بخشی از این مراسم نیز مادر این جوان کشته شده به‌دست نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی، در میان شعارهای جمعیت حاضر، به رها کردن یک کبوتر اقدام کرد.

مراسم چهلم احسان قاسمی‌فرد نیز در شهر کنگاور استان کرمانشاه، روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه، بر مزار این جوان کشته شده در خیزش سراسری برگزار شد.

احسان قاسمی‌فرد، ۳۳ ساله و ورزشکار، اهل کرمانشاه و ساکن کرج بود که بعد از شکست تیم فوتبال جمهوری اسلامی مقابل آمریکا در جام جهانی، در محله سرآسیاب کرج با خشونت به‌دست نیروهای امنیتی مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفت و ربوده شد و یک روز بعد به خانواده‌اش اعلام شد که کشته شده است.

مردم معترض، روز پنجشنبه ۱۵ دی‌ماه، در چهلم احسان قاسمی‌فرد، شعار «این گل پرپر شده، هدیه به میهن شده»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» سردادند. 

بازداشت‌های فله‌ای و صدور حکم اعدام برای معترض دارای معلولیت در زاهدان

هم‌زمان با چهلم‌های اعتراضی، در شهر زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان، بازداشت‌های گسترده و فله‌ای معترضان ادامه دارد. در این جریان که از روز شنبه ۱۰ دی‌ماه آغاز شده است، تاکنون دست‌کم ۱۱۵ کودک، نوجوان و جوان در زاهدان بازداشت شده‌اند.

کمپین فعالین بلوچ درباره تعداد بازداشت‌شدگان در زاهدان نوشت: «صدها تن از شهروندان بلوچ در روزهای اخیر توسط نیروهای نظامی در زاهدان بازداشت شده‌اند.»

 این کمپین افزود که پس از انتصاب محمد کرمی، فرمانده سابق قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه پاسداران به‌عنوان استاندار سیستان و بلوچستان، سرکوب شهروندان مردم در این استان به‌ویژه شهر زاهدان افزایش یافته است.

در گزارش کمپین فعالین بلوچ با اشاره به پخش اعترافات اجباری از تعدادی از کودکان و نوجوانان بازداشت شده در زاهدان، هشدار داده شد که «شماری از جوانان بلوچ بازداشتی پس از اخذ اعترافات اجباری از آن‌ها در خطر صدور احکام سنگین قرار دارند.»

این کمپین افزود که دو تن از کودکان و نوجوان بازداشت شده به نام یاسین ارباب، ۱۸ ساله و بنیامین کوهکن، ۱۶ ساله جزو کسانی‌اند که «مقابل دوربین از آن‌ها اعترافات اجباری گرفته‌اند و اکنون آن‌ها به همراه چندین نفر دیگر در خطر صدور احکام سنگین قرار دارند.»

هم‌زمان سایت حال‌وش گزارش داد که در چهار شبانه‌روز گذشته نیروهای نظامی و امنیتی دست‌کم ۱۱۳ نفر ازجمله کودکان زیر ۱۸ سال در زاهدان را بازداشت کرده‌اند که هویت ۴۲ تن از این افراد احراز شده است.

 حال‌وش همچنین گزارش داد که «برای منصور دهمرده، شهروند بلوچ و معلول جسمی که در ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱ توسط نیروهای اطلاعات در زاهدان بازداشت شده بود، حکم اعدام صادر شده است.»

بنابراین گزارش، منصور دهمرده، روز سه‌شنبه ۱۳ دی‌ماه ۱۴۰۱، در شعبه دو کیفری دادگاه شهید نوری زاهدان واقع در بلوار بهداشت با اتهام «افساد فی‌الارض» از طریق شرکت در اعتراضات زاهدان به اعدام محکوم شده و روز پنجشنبه حکم اعدام در زندان زاهدان به او ابلاغ شده است.

 منصور دهمرده، متولد ۱۳۷۹، «دارای معلولیت جسمی، مجرد و شاگرد اتوبوس» بوده است که روز ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱، در زاهدان بازداشت شد و همچنان در بازداشت است.

سایت حال‌وش تاکید کرد که  منصور دهمرده به مدت ۱۰ روز در بازداشتگاه اطلاعات تحت شکنجه شدید قرار داشته، به‌طوری که دندان‌ها و بینی او شکسته شده است و هم‌اکنون در بند ۹ زندان مرکزی زاهدان در شرایط ممنوعیت تماس تلفنی و ملاقات در بازداشت است.

پیش‌تر نیز شعیب میربلوچ‌زهی ریگی، نوجوان ۱۸ ساله و از بازداشت‌شدگان اعتراضات زاهدان، به اعدام محکوم شده است.

از جمعه خونین زاهدان که در آن ۹۶ نفر از مردم معترض با شلیک مستقیم نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در زاهدان کشته شدند، تاکنون مردم زاهدان در ۱۳ هفته پیاپی بعد از نماز جمعه اهل سنت در مسجد مکی و سخنرانی مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، جمعه‌های اعتراضی را ادامه داده‌اند.

سایت حال‌وش روز پنجشنبه در آستانه چهاردهمین جمعه اعتراضی زاهدان، گزارش داد که «دستگاه‌های امنیتی و نظامی با تحت فشار گذاشتن مولوی عبدالحمید از او خواسته‌اند تا اعتراضات جمعه‌های بلوچستان را خاتمه دهد و از خطبه‌های انتقادی دست بکشد که امام جمعه اهل سنت زاهدان این شروط دستگاه‌های امنیتی را نپذیرفته است.»