درگیری در گذرگاه تورخم؛ یک طالب کشته و یک نظامی پاکستان زخمی شد

بیشتر نیروهای طالبان آموزش‌های نظامی را سپری نکرده‌اند. تحلیلگران نظامی بر این باورند که یکی از دلایل افزایش درگیری‌های مرزی، اقدام‌های خودسرانه نیروهای طالبان است.

عبدالبصیر زابلی، سخنگوی پلیس طالبان در ننگرهار، گفت که یک نیروی طالبان ندانسته شلیک کرده است- AFP

مقام‌های طالبان در استان ننگرهار در شرق افغانستان، روز پنجشنبه ۱۵ دی (پنجم ژانویه)‌، تایید کردند که در گذرگاه تورخم یک نیروی طالبان کشته و یک نظامی پاکستانی نیز زخمی شده است.

عبدالبصیر زابلی، سخنگوی پلیس طالبان در ننگرهار، به رسانه‌های افغانستان گفت که یک نیروی طالبان ندانسته شلیک کرده است.

او تاکید کرد که این رویداد عمدی نبوده و گذرگاه تورخم به روی مسافران باز است.

منابع مردمی گزارش دادند که درگیری در این گذرگاه را نیروهای طالبان آغاز کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکنون مقام‌های پاکستانی در این مورد اظهار‌نظری نکرده‌اند.

گذرگاه تورخم یکی از گذرگاه‌های پر‌تردد میان افغانستان و پاکستان است و در کنار عبور شمار زیادی از مسافران، کالاهای تجاری زیادی از این طریق به افغانستان وارد می‌شود.

در حالی درگیری مرزی در تورخم رخ داده است که به‌دلیل گفته‌های رانا ثناءالله، وزیر کشور پاکستان مبنی بر احتمال عملیات نظامی علیه تحریک طالبان پاکستانی در خاک افغانستان، تنش لفظی میان حکومت طالبان با این کشور شکل گرفته است.

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، یکشنبه ۴ دی، هشدار داده بود که تنش مرزی میان افغانستان و پاکستان به نفع هیچ‌یک از این دو کشور نیست.

او گفته بود: «اگر پاکستان در مسائل سرحدی کاری نکند، ما هم نمی‌کنیم. ایجاد مشکلات در مرز مشترک به ضرر دو طرف است و تجارت و ورود کالا از سوی دو کشور باید طبق اصول انجام شود.»

او ادعا کرده بود که نیروهای طالبان برای حفاظت از مرزهای این کشور آماده‌اند و به کشورهای همسایه مجال تجاوز به خاک افغانستان، حتی در یک منطقه دورافتاده را نخواهند داد.

طالبان در ۱۵ اوت ۲۰۲۱ بر افغانستان تسلط یافتند و از آن زمان با مرزبانان پاکستان، ایران و ترکمنستان درگیر شدند.

نیروهای طالبان، پنجشنبه ۲۴ آذر، قصد داشتند در منطقه «شیرو اوبه» شهرستان اسپین بولدک یک پاسگاه ایجاد کنند که با مخالفت مرزبانان پاکستانی مواجه شدند. نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی در این درگیری از سلاح‌های سبک و سنگین علیه یکدیگر استفاده کردند.

میان نیروهای طالبان و مرزبانان پاکستانی، یکشنبه ۲۰ آذر، در نزدیکی گذرگاه چمن درگیری رخ داد و دو طرف به خاک یکدیگر موشک شلیک کردند. حکومت‌های طالبان و پاکستان ادعا کردند که در این درگیری تلفاتی هم به نیروهای طرفین وارد شده است.

پیش از این درگیری‌ها‌، روز ۲۲ آبان یک مرد مسلح در حضور اعضای طالبان، با اسلحه کمری به سربازان پاکستانی شلیک کرد، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعا کرد که یک فرد ناشناس به سربازان پاکستانی حمله کرده است.

نیروهای طالبان در فروردین ۱۴۰۱، به یک هلی‌کوپتر ارتش پاکستان در مرز افغانستان شلیک کردند. این نیروها در دی ۱۴۰۰ نیز در واکنش به حصارکشی ارتش پاکستان در خط مرزی با افغانستان، با آن‌ها درگیر شدند.

با وجود مخالفت کابل، اسلام‌آباد تاکنون بیشتر خط مرزی دو هزار و ۶۰۰ کیلومتری‌ خود را با افغانستان حصارکشی کرده است.

بیشتر نیروهای طالبان آموزش‌های نظامی را سپری نکرده‌اند. تحلیلگران نظامی بر این باورند که یکی از دلایل افزایش درگیری‌های مرزی، اقدام‌های خودسرانه نیروهای طالبان است.

بخش بزرگی از نیروهای طالبان سابقه جنگ چریکی دارند و حالا در بخش تامین امنیت با مشکل روبرو شده‌اند.

بیشتر از