آزادی موقت ترانه علیدوستی به قید وثیقه؛ بعد از ۱۸ روز بازداشت

ترانه علیدوستی روز ۲۶ آذرماه به دلیل پست‌های اینستاگرامی در حمایت از جنبش اعتراضی مردم ایران با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد

ترانه علیدوستی در میان استقبال جمعی از هنرمندان از زندان آزاد شد- منبع تصویر: کانال وحید آنلاین

ترانه علیدوستی، بازیگر سرشناس سینمای ایران، روز چهارشنبه ۱۴ دی،  پس از ۱۸ روز بازداشت به قید وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شد.

عکس‌های منتشر شده از لحظه آزادی ترانه علیدوستی در برابر زندان اوین، او را بدون روسری در میان اعضای خانواده و شماری از سینماگران سینما نشان می‌دهد که به استقبال او آمده‌اند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی با به اشتراک گذاشتن عکس‌های آزادی ترانه علیدوستی بدون حجاب، نوشته اند که ترانه علیدوستی حجاب از سر برداشت و از جنبش اعتراضی مردم ایران دفاع کرد و به زندان رفت و روز آزادی نیز بدون حجاب این پیام را به جامعه فرستاد که ما به گذشته باز نمی‌گردیم.

ترانه علیدوستی روز ۲۶ آذرماه به دلیل پست‌های اینستاگرامی در حمایت از جنبش اعتراضی مردم ایران با یورش نیروهای امنیتی به خانه‌اش بازداشت شد. خبرگزاری میزان اتهامات او را «اظهارنظرهای بدون استناد در مورد وقایع اخیر» و «انتشار مطالب تحریک آمیز در جهت حمایت از اغتشاشات خیابانی» عنوان کرده است.

ترانه علیدوستی در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران عکس بدون حجاب اجباری از خود را با شعار «ژن، ژیان، ئازادی» منتشر کرده بود.

آخرین اقدام او که ظاهرا دلیل بازداشتش بوده، مطلبی است که در صفحه اینستاگرامش راجع به محسن شکاری، جوان معترض ۲۳ ساله‌ای که به‌تازگی اعدام شد، منتشر کرده بود. علیدوستی تصویری منتشر کرد که در آن با خط قرمز روی پس‌زمینه سیاه نوشته بود: «سکوت شما یعنی حمایت از ظلم و ظالم.» او زیر این تصویر نوشته بود:‌ «حالا بنشینید و منتظر عواقب این خونخواری باشید.»‌ این بازیگر شناحته‌شده در ادامه با جملاتی به زبان انگلیسی از سازمان‌های بین‌المللی انتقاد کرده بود که چرا در مقابل این جنایت‌ها بی‌عمل‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علیدوستی همچنین در جریان اعتراضات آبان ۹۸ نیز مطلبی اعتراضی منتشر کرده بود و گفت: «ما شهروند نیستیم، هرگز نبودیم، ما اسیریم، میلیون‌ها اسیر.» او همچنین در جریان اعتراضات اخیر و در پاسخ به شایعه قصدش برای خروج از کشور نوشت: ««می‌مانم، دست از کار می‌کشم، کنار خانواده‌های زندانی‌ها و کشته‌‌شده‌ها می‌ایستم و حق‌خواهشان خواهم بود، برای خانه‌ام می‌جنگم، برای ایستادن پای حقم هر هزینه‌ای که باشد می‌دهم، و مهم‌تر از همه: به آنچه امروز با هم می‌سازیم، ایمان دارم.»

مانی حقیقی، کارگردان و بازیگر سینما و از دوستان نزدیک ترانه علیدوستی که در برابر زندان اوین به استقبال ترانه علیدوستی رفته بود، پیشتر با انتشار ویدیویی از مواضع ترانه علیدوستی حمایت کرده بود.

او در آن ویدیو خطاب به وزیر ارشاد که از هنرمندان خواسته‌ بود فعالیت‌هایشان را از سر بگیرند و «مردم را به آرامش دعوت کنند» گفت:‌ «آقا ما عزاداریم. ما الان موظفیم به عیادت دوستانمان در زندان‌های شما برویم. ما موظفیم به عیادت دختری برویم که کاسه چشم پر از ساچمه‌اش را خالی کرده‌اند. در چهار گوشه این کشور داریم جسد عزیزانمان را خاک می‌کنیم، وقت نداریم برات برقصیم.»

در جریان ۱۸ روز بازداشت ترانه علیدوستی، علاوه بر حمایت هنرمندان و مردم ایران از او، نهادهای بین‌المللی از جمله جشنواره‌های ممتاز سینما و هنرمندان مشهور بین‌المللی نیز خواستار آزادی او شده بودند.